Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Poznaniu: Z przebudową peronów poczekają na pieniądze z Unii Europejskiej

Robert Domżał
Przed E2012 wiata została częściowo odmalowana. Ale nie zmienia to faktu, że wygląda fatalnie.
Przed E2012 wiata została częściowo odmalowana. Ale nie zmienia to faktu, że wygląda fatalnie. Robert Domżał
Archaiczne i zaniedbane perony po zachodniej stronie poznańskiego dworca będą modernizowane dopiero za kilka lat. Kolejarze mają dokumentację, ale chcą ją uaktualnić.

Perony nie będą remontowane, dopóki nie zostanie podjęta decyzja o przyszłości starego budynku dworca Głównego - tak mówili kolejarze kilka miesięcy temu. Dzisiaj, gdy wiadomo, że w miejscu dworca ma stanąć hotel, kolejarze nadal odwlekają modernizację peronów po zachodniej stronie stacji.

ZOBACZ TEZ:
NOWY DWORZEC I KAPONIERA - NAJWIĘKSZE BUDOWY Z LOTU PTAKA

Tymczasem perony są dziurawe, skoleinowane, a nad każdym znajduje się inna wiata. Te, z których farba odchodziła płatami, zostały przemalowane tuż przed Euro 2012. Pasażerowie codziennie przekonują się, że wsiadanie i wysiadanie z pociągów wymaga dużej sprawności. A jest tak dlatego, że różnica poziomów między schodami wagonu, a peronami jest duża.

- Wygląd peronów po zachodniej stronie dworca to kompromitacja. Poznań jako stacja kolejowa należy do największych węzłów kolejowych w kraju. Krzyżują się tu szlaki ze wschodu na zachód z północy na południe, a perony wyglądają tak jak kilkadziesiąt lat temu - mówi Lech Mergler ze Stowarzyszenia „Prawo do Miasta”.

- Mamy dokumentację na przebudowę peronów z roku 2008 i trzeba ją zaktualizować. Ponadto PKP PLK chce pozyskać na ten cel pieniądze z Unii Europejskiej. Jest to perspektywa lat 2014 - 2020 - wyjaśnia Zbigniew Wolny z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK.

Zdaniem przedstawiciela kolei, Trigranit już może budować kładkę - mówi Zbigniew Wolny

Ale czy na pewno? W lipcu węgierska spółka chce przedstawić PKP SA koncepcję hotelu, jaki zamierza wybudować na miejscu obecnego „starego” dworca. Zakładają oni, że kładka, którą pasażerowie będą przechodzić od strony ulicy Głogowskiej na nowy dworzec przebiegać będzie przez hotel. Zanim kolejarze wybiorą jeden wariant miną pewnie letnie wakacje.

Tymczasem Trigranit rozważa budowę kładki umożliwiającej przejście od strony ulicy Głogowskiej do nowego dworca przez hotel.
Dopóki nie będzie wiadomo, który wariant budynku wybierze kolej, nie będzie można zacząć budowy kładki. Ponadto budowa kładki i modernizacja peronów powinny być skoordynowane. W końcu z kładki na perony będą prowadziły schody i windy.

Ważny jest też poziom przyszłego peronu. W przeciwnym razie po przebudowie peronów kładkę trzeba będzie przerabiać. Dla kolei argumentem za odłożeniem prac na peronach jest remont szlaku Poznań - Czempiń.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski