Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dwujęzyczni są bardziej kreatywni? W jaki sposób wyrażamy emocje w obcym języku? Naukowcy z UAM szukają odpowiedzi [ZDJĘCIA]

Sylwia Rycharska
Sylwia Rycharska
Poza emocjami w laboratorium naukowcy z UAM zbadają, w jaki sposób osoby w pozytywnym lub negatywnym nastroju są w stanie generować kreatywne myśli w rodzimym i drugim języku.Zobacz zdjęcia --->
Poza emocjami w laboratorium naukowcy z UAM zbadają, w jaki sposób osoby w pozytywnym lub negatywnym nastroju są w stanie generować kreatywne myśli w rodzimym i drugim języku.Zobacz zdjęcia --->Waldemar Wylegalski
Jako pierwsi na świecie naukowcy z Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu zbadają, w jaki sposób reaguje mózg kiedy komunikujemy emocje w języku obcym. Dlatego na Wydziale Anglistyki UAM otwarto nowe laboratorium – Laboratorium Psychofizjologii Języka i Afektu (PoLA). Zobacz zdjęcia pokazujące je od środka z wykorzystywaną aparaturą.

Badaniami nad komunikacją emocji w dwujęzyczności kieruje dr Rafał Jończyk. W tym celu zespół posługuje się aparaturą EEG, czyli elektroencefalografem.

– Dzięki tej aparaturze jesteśmy w stanie zarejestrować pracę neuronów w mózgu w czasie rzeczywistym z milisekundową precyzją, kiedy badane osoby wykonują różnego typu zadania

– wyjaśnia dr Jończyk.

Do tego systemu naukowcy wykorzystują też dodatkowe urządzenie, które mierzy reakcje skórno-galwaniczne (GSR), czyli potliwości skóry. W ten sposób widzą, jak ciało badanej osoby reaguje na emocje podczas eksperymentu.

Sprawdź też:

UAM: Także kreatywność

Poza emocjami w laboratorium naukowcy z UAM zbadają, w jaki sposób osoby w pozytywnym lub negatywnym nastroju są w stanie generować kreatywne myśli w rodzimym i drugim języku.

Jak tłumaczy dr Jończyk, istnieją badania, które wskazują, że osoby dwujęzyczne mogą potencjalnie wpadać na bardziej kreatywne pomysły, ponieważ czerpią z zasobu dwóch języków, czyli z dwóch sieci semantycznych.

– Warto zaznaczyć, że są to tylko wstępne hipotezy wymagające naukowej weryfikacji w toku kolejnych badań

– zaznacza nasz rozmówca.

Proces podejmowania decyzji w ojczystym i w drugim języku również zostanie wzięty pod lupę. Wcześniejsze badania pokazują, że osoby mierzące się z decyzją moralną w drugim języku są niejako bardziej racjonalne.

UAM: Dlaczego badania nad emocjami są ważne?

Przede wszystkim dlatego, że emocje stanowią podstawę komunikacji.

– Pokusiłbym się o stwierdzenie, że nie ma komunikacji bez emocji

– zauważa dr Jończyk.

Pomimo tej wagi, emocjami od strony naukowej zaczęto zajmować się od niedawna z wielu przyczyn. A podstawową stanowi fakt, że są one trudne do uchwycenia w warunkach eksperymentalnych.

Badania neurolingwistyczne nad komunikacją emocji w dwujęzyczności rozpoczęły się ok. 10 lat temu, natomiast w dziedzinie podejmowania decyzji moralnych są jeszcze świeższe – w ostatnich 3 latach.

Wyniki badań z WA UAM w przyszłości mogą mieć zastosowanie np. w psychoterapii czy językoznawstwie sądowym. Dotychczasowe testy wykazują, że dla osób dwujęzycznych treści negatywne mogą być odbierane w drugim języku jako treści neutralne.

– Wynika to z tego, że negatywne emocje łączą się przede wszystkim z procesem socjalizacji, dorastania, a więc z językiem rodzimym, a mniej są związane z językiem nabywanym później

– tłumaczy naukowiec z UAM.

Sprawd też:

Co więcej, jeśli terapeuci wykorzystują język jako narzędzie terapeutyczne i chcą, żeby pacjent zdystansował się względem traumatycznych przeżyć, prowadzą sesje terapeutyczną w języku drugim.

Poza tym istnieje nowy nurt badań, w który zaangażowany jest dr Jończyk, skupiający się na języku prawa. We współpracy z badaczami z Uniwersytetu w Oslo w Norwegii sprawdza on, w jaki sposób osoby, szczególnie dwujęzyczne, są przesłuchiwane.

Badania prowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazują, że niektóre sprawy sądowe mogłyby potoczyć się w inny sposób, gdyby przesłuchiwani mieli dostęp do tłumacza – nawet ci mówiący biegle w języku angielskim. Jak wyjaśnia nasz rozmówca, osoby dwujęzyczne poprzez dystans emocjonalny w drugim języku mogą nie w pełni zdać sobie sprawę z sytuacji, w jakiej się znajdują i przez to udzielić informacji, która może niekorzystnie wpłynąć na przebieg procesu.

Rozbudowa szkoły podstawowej numer 62 na Podolanach wkrótce dobiegnie końca. Jak informuje Barbara Plenzler-Horváth z Poznańskich Inwestycji Miejskich, obecnie wykonywane są lamperie na korytarzach, prowadzone są też roboty wykończeniowe w wolnostojącym budynku auli szkolnej, a także prace polegające na zagospodarowaniu terenu wokół obu budynków. Nowa część szkoły o powierzchni niemal 2,4 tys. mkw, a także budynek auli z filią Biblioteki Raczyńskich mają zostać oddane do użytku już w kwietniu.Zobacz, jak obecnie wygląda nowe skrzydło szkoły na Podolanach -->

Szkoła Podstawowa nr 62 na Podolanach już prawie gotowa! Zob...

Lingwista zajmujący się mózgiem? Tak na anglistyce UAM

Na WA od wielu lat na poziomie dydaktyki prowadzone są kursy, których zadaniem jest przedstawić, jak różne dziedziny nauki badają język. Jedną z tych obszarów jest właśnie psycholingwistyka oraz neurolingwistyka.

Dr Rafał Jończyk już na studiach licencjackich odkrył swoje zainteresowanie tematem, które później pogłębił na magisterskich, doktoranckich oraz w ramach stażów zagranicznych. Rozpoczął wtedy współpracę z brytyjskim prof. Guillaumem Thierry, która trwa do dziś.

– W Polsce jest to wciąż nietypowe, że osoba badająca język wykorzystuje aparatury z innych dziedzin nauki. A robi to, ponieważ dzięki temu może dokładniej zweryfikować dane zjawisko – mówi naukowiec.

W laboratorium poza dr. Rafałem Jończykiem pracują: wspomniany już prof. Guillaume Thierry, a także prof. UAM dr hab. Katarzyna Bromberek-Dyzman, dr Katarzyna Jankowiak, dr Olga Witczak, dr Paweł Korpal, oraz mgr Marcin Naranowicz. Badania finansowane są w ramach grantu z Narodowego Centrum Nauki (2020/37/B/HS6/00610), z Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (nr PPN/PRO/2020/1/00006/U/00001).

"Już za rok matura, za pół roku, coraz bliżej...!" W sobotę, 15 stycznia, odbyła się studniówka II LO w Poznaniu. Uczniowie klas maturalnych bawili się w hotelu Ilonn. Na miejscu był nasz fotoreporter. Zobaczcie zdjęcia ze studniówki II Liceum Ogólnokształcącego --->

Studniówka 2022: II LO w Poznaniu bawiło się w hotelu Ilonn [ZDJĘCIA]

Czytaj też:

Zobacz też: Poznań: Ćwiczenia OSP i PSP na jeziorze Czapnickim, na Głuszynie

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski