Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dyskusja nad nowym centrum Poznania. Kiedy realizacja?

Karolina Koziolek
Dyskusja nad nowym centrum Poznania. Kiedy realizacja?
Dyskusja nad nowym centrum Poznania. Kiedy realizacja? Łukasz Gdak
W środowy wieczór w Centrum Kultury Zamek odbyła się pierwsza publiczna prezentacja prac konkursowych dotyczących nowego centrum Poznania. Niestety poziom prac nie był najwyższy. W piątek poznamy zwycięską koncepcję, która posłuży do opracowania projektu wykonawczego.

Konkurs na nowe centrum miasta zorganizowano po to, by ratować podupadające śródmiejskie ulice. Szczególnie św. Marcin i ul. 27 Grudnia. Nowe rozwiązania zaproponowane przez architektów dotyczą zmian w ruchu samochodowym, rowerowym i pieszym, a także wprowadzają nowe formy zieleni. – Dyskusji było już wiele, czas podjąć działania inwestycyjne – mówił wiceprezydent Mariusz Wiśniewski, odpowiedzialny za rewitalizację.

Dyskusja z udziałem mieszkańców ma pozwolić jury na wybranie zwycięskiego projektu, decyzja zostanie ogłoszona w piątek. Wybrana koncepcja posłuży do stworzenia projektu wykonawczego. Miasto liczy, że pieniądze na realizacje dostanie z UE, która w najbliższych latach przewiduje dużą pulę środków na rewitalizację miast.

Prezentowane prace miały bardzo nierówny poziom. Od takich, oderwanych od rzeczywistości, które z ul. Św. Marcin czyniły betonowy plac bez samochodów, po koncepcję ulicy - łąki.

– Wspólną cechą wszystkich prac konkursowych było skupienie się na kilku problematycznych przestrzeniach, którymi są: plac przed Zamkiem, Alfa na św. Marcinie, pusty plac przed kościołem św. Marcina oraz działki przed Teatrem Polskim – mówił architekt Przemysław Woźny, jeden z sędziów konkursowych.

Rozbudowa Alfy?
Wśród dziesięciu prac podejścia do tych tematów były bardzo różne. Jedna z koncepcji zakłada rozbudowę Alf w kierunku ulicy i stworzenie tam tarasów z kawiarniami. Ulica przez to stałaby się bardzo wąska. – Przez to zupełnie zanika jej defiladowy charakter. A co z paradami z okazji imienin ulicy? Przy tak wąskiej jezdni nie będzie można ich zorganizować w takim zakresie, jak dotychczas – mówił Krzysztof Koch, mieszkaniec ul. Św. Marcin.

Aż cztery koncepcje rezygnują zupełnie z trasy tramwajowej w ul. Ratajczaka, której budowę zakłada miasto. Zamiast tego w jednej z koncepcji otrzymujemy parking podziemny pod całą ulicą Św. Marcin. Koszt tego przedsięwzięcia jest poza możliwościami finansowymi miasta.

– Ten pomysł nie jest taki zły, ale chcielibyśmy, żeby jakieś miejsca parkingowe jednak zostały na powierzchni – mówiła Agnieszka Łotocka - Gniatkowska, mieszkanka ul. Św. Marcin. – Przede wszystkim postulujemy więcej zieleni.

Zielona ulica
Inna z koncepcji zakłada podzielenie ulicy na trzy strefy: reprezentacyjną (koło Zamku), nowoczesną (koło Alfy) oraz handlowo - usługową od ul. Ratajczaka w dół.

Pojawiła sie też koncepcja zielonego torowiska oraz inna, idąca krok dalej, zakładająca uczynienie ze Św. Marcina łąki...
– Zależy nam, by ulica łączyła różne funkcje. Rowerzyści i piesi są ważni, ale dojazd na posesje też jest ważny. Najlepiej, gdyby połączyć różne pomysły z kilku koncepcji – mówi Marcin Liminowicz, radny ze Starego Miasta.

Na konkurs nadesłano 23 prace, z czego wybrano 10 prezentujących różne podejścia. z nich jury wybierze tylko jedną.

SARP jako organizator konkursu nie pozwolił na pokazanie czytelnikom wybranych koncepcji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski