Eco driving. Sposób na zmniejszenie zużycia paliwa

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Zużycie paliwa jest dla wielu nabywców aut jednym z głównych kryteriów wyboru modelu. Obniżyć spalanie można również dzięki umiejętnej jeździe na co dzień, stosując się do zasad eco drivingu.

Eco driving robi karierę od kilku lat. W skrócie to zestaw zasad, których przestrzeganie przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa. Zostały one zapoczątkowane kilka lat temu w Europie Zachodniej, głównie w Skandynawii. Stamtąd trafiły do nas. Eco driving ma podwójne znaczenie. Chodzi zarówno o jazdę ekonomiczną, jak i ekologiczną.

– W Sztokholmie czy Kopenhadze kierowcy jeżdżą tak płynnie, że przed skrzyżowaniami w zasadzie się nie zatrzymują. Tam na to, czy kierowca jeździ ekologicznie zwraca się uwagę już podczas egzaminu na prawo jazdy – mówi Radosław Jaskulski, instruktor techniki jazdy Skoda Auto Szkoły.

O czym zatem powinien pamiętać kierowca, aby jego samochód spalał mniej paliwa? Należy rozpocząć już w chwili uruchomienia silnika. Zamiast czekać, aż motor się rozgrzeje, powinniśmy od razu ruszać. Silnik szybciej rozgrzeje się podczas jazdy, niż pracując na biegu jałowym. - Nierozgrzany silnik pracujący na postoju na wolnych obrotach szybciej się zużywa, bo to dla niego niesprzyjające warunki – wyjaśnia Radosław Jaskulski.

W sezonie zimowym przygotowując samochód do jazdy, np. czyszcząc szyby czy zgarniając śnieg, nie uruchamiamy silnika. Nie tylko ze względu na zasady eco drivingu. Postój auta z włączonym silnikiem w terenie zabudowanym dłużej niż minutę, poza sytuacjami związanymi z sytuacją na drodze, jest zabroniony i można za to dostać mandat w kwocie 100 zł.

Skoda

Już chwilę po ruszeniu z miejsca, należy odpowiednio dobierać przełożenia biegów. Pierwszy bieg powinien służyć tylko do ruszania z miejsca, aby chwilę później wrzucić dwójkę. Dotyczy to zarówno aut z jednostkami benzynowymi, jak i wysokoprężnymi. – Trójkę można wrzucić przy 30-50 km/h, czwórkę przy 40-50. Na piątkę wystarczy już 50-60 km/h. Chodzi o to, aby obroty były jak najniższe – podkreśla instruktor Skoda Auto Szkoły.

W trakcie jazdy należy umieć przewidywać. Np. przy dojeździe do skrzyżowania, na którym trzeba ustąpić pierwszeństwa, nie hamujemy gwałtownie, kiedy zauważymy inny pojazd. Obserwujmy to skrzyżowanie już z odległości kilkudziesięciu metrów. Jeśli pojawi się auto, które ma pierwszeństwo przejazdu, to może zamiast hamować wystarczy tylko zdjąć nogę z gazu lub hamować silnikiem, aby je przepuścić. Hamowanie silnikiem jest również na miejscu podczas zjazdu ze wzniesienia. Na poziom zużycia paliwa wpływ ma także obciążenie alternatora. Może zatem warto się zastanowić, czy nie można wyłączyć niepotrzebnych w danej chwili odbiorników prądu, np. radioodtwarzacz czy ładowarki do telefonu. Może też nie jest konieczne włączanie klimatyzacji?

W eco drivingu istotny jest nie tylko styl jazdy, ale również stan techniczny samochodu. Np. trzeba dbać o właściwe ciśnienie w oponach. Spadek ciśnienia w ogumieniu o 10 procent wiąże się z 8-procentowym wzrostem zużycia paliwa. Ponadto warto auto odciążyć. Wielu kierowców wozi w bagażniku mnóstwo niepotrzebnych rzeczy, które nie tylko dodają dodatkowe kilogramy, ale również zajmują miejsce. Według szacunków stosując się do zasad eco drivingu można zredukować zużycie paliwa od 5 do 20 procent, w zależności od stylu jazdy. Średnio przyjmuje się, że spalanie może spaść o 8-10 procent.

Jeśli np. kierowca popularnej Skody Octavii z benzynowym silnikiem 1.4 TSI 150 KM (średnie spalanie 5,2 l/100 km) przejeżdża miesięcznie 20 tys. km, to musi w tym czasie zatankować przynajmniej 1040 litrów benzyny. Stosując się do zasad eco drivingu może zredukować to zapotrzebowanie o ok. 100 litrów.

Flesz: Wegańskie ubrania. Made in Poland

Wideo

Materiał oryginalny: Eco driving. Sposób na zmniejszenie zużycia paliwa - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

M
Milana

nowe auta też mają mniejsze spalanie, ja od miesiąca nową 208-ką jeżdzę, to Peugeot jest, i mega mało pali. Poprzednik mi pochłaniał prawie 2 razy więcej. Opłacało się jednak ją kupić zwłaszcza przy tych rabatach teraz

a
alex

Mam gaz i nie oszczędzam. Litr gazu na 100 km więcej to jest 2 zł !!! Nie warto :(

c
cncncnc

cmcm bmcvmcmcmcmvm

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3