reklama

E-doręczenie zamiast listu poleconego, czyli koniec z bieganiem z awizo na pocztę po odbiór listów urzędowych. Jak to działa?

Igor ChudzińskiZaktualizowano 
Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę.
Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę. zdjęcie ilustracyjne/pixabay.com
E-doręczenie to nowy program rządu. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o doręczeniach elektronicznych. Od 2021 roku osoby, które będą chciały, będą mogły wysyłać urzędową korespondencję bez konieczności chodzenia na pocztę. Kto może skorzystać z e-doręczenia? W jaki sposób rozpocząć korzystanie z nowej usługi? Czy e-doręczenie będzie płatne?

Doręczenia elektroniczne będą stanowiły rewolucję w doręczeniach pism urzędowych. Osoby, których nie będzie w domu, gdy odwiedzi je listonosz z listem z urzędu, nie będą musiały iść z awizo na pocztę, by odebrać przesyłkę. Projekt ustawy, który został przyjęty przez Radę Ministrów, wprowadza możliwość wysyłania i odbierania dokumentów drogą elektroniczną z taką samą ważnością, jak robiliśmy to do tej pory listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

E- dorczęcznie: obowiązkowe dla wszystkich?

Elektroniczne doręczenie jest rozwiązaniem dla chętnych. Osoby preferujące kontakt elektroniczny z urzędem będą mogły skorzystać z możliwości otrzymywania i wysyłania korespondencji drogą elektroniczną. A więc o dogodnej dla nich porze i bez potrzeby wychodzenia z domu. Jednak jeśli ktoś nadal będzie chciał otrzymywać korespondencje urzędową tradycyjną metodą, będzie miał nadal taką możliwość.

Zobacz też: Ceny znaczków na listy - Poczta Polska wprowadza nowy cennik. Sprawdź, ile zapłacisz za wysłanie listu i paczki

Sprawdź też:

E- doręczenie: co zrobić by korzystać z usługi? Czy jest to płatne?

Obywatele i przedsiębiorcy by skorzystać z elektronicznego doręczenia będą musieli posiadać adres do doręczeń, jest to taki cyfrowy adres zamieszkania. Można go uzyskać na dwa sposoby: od operatora wyznaczonego z którego usług korzystać będą wszystkie instytucje administracji publicznej (obywatel czy przedsiębiorca, korzystający z publicznej usługi operatora wyznaczonego będzie miał do niej dostęp ze strony GOV.PL) lub od komercyjnego dostawcy, wtedy jednak adres będzie trzeba kupić.

Usługa doręczenia elektronicznego będzie całkowicie darmowa. Świadczona będzie przez operatora wyznaczonego, którym obecnie jest Poczta Polska. To ona miałaby wyłączność na obsługę urzędowych e-doręczeń do końca 2025 r. E-doręczenie będzie prawnie równe z wysłaniem tradycyjnego listu poleconego ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub doręczeniem osobistym.

E- doręczenie: od kiedy?

Projekt przewiduje, że ustawa zacznie obowiązywać od 1 października 2020 r.. Będą jednak pewne wyjątki wyjątkami takie jak: korespondencja sądowa, które zaczną wchodzić w późniejszych terminach.

Zobacz też:

10 najdziwniejszych rzeczy, jakie ludzie wysłali pocztą

Sprawdź też:

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Polo
25 września, 16:13, Gość:

Po co w takim razie topiono ciężkie pieniądze w e-urząd oraz w rozwiązania typu profil zaufany/e-puap?

Po to, żeby teraz utopić jeszcze cięższe pieniądze w Poczcie Polskiej, która ma być operatorem tej usługi i liczyć sobie podejrzanie wysokie stawki za jej wykonywanie.

Zupełnie, jakby nie można było wysłać kopii takiej przesyłki (czy choćby powiadomienia o niej) na zwykły, podany przez obywatela adres mailowy - za darmo.

G
Gość

Po co w takim razie topiono ciężkie pieniądze w e-urząd oraz w rozwiązania typu profil zaufany/e-puap?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3