Edukacja: Trzecioklasiści potrafią czytać, ale nie umieją liczyć

Katarzyna SklepikZaktualizowano 
Szkoły powinny wprowadzać programy naprawcze.
Szkoły powinny wprowadzać programy naprawcze.
Uczniowie trzecich klas szkół podstawowych potrafią czytać i wykorzystywać zdobytą wiedzę w praktyce. Nie radzą sobie z wnioskowaniem na podstawie danych zawartych w tekście, nie wiedzą też jak korzystać z informacji. Robią błędy ortograficzne i mają kłopoty z rozwiązaniem zadań tekstowych i z danymi liczbowymi.

Czytaj także:
Ściągają i uczniowie, i studenci. Plaga w oświacie
Testy zniszczą szkołę

Te wnioski wyciągnęli dyrektorzy wielkopolskich szkół podstawowych z Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasisty, do którego uczniowie przystąpili w maju.

Marek Korbanek, dyrektor poznańskiej Szkoły Podstawowej nr 12 wyjaśnia, że to badanie ma sprawdzić umiejętności uczniów.

- To podsumowanie najważniejszego etapu edukacji, w którym dzieci uczą się czytać, pisać i liczyć - mówi Korbanek. - Dzięki temu wiemy, jak dalej pokierować ich nauką.

Zgodnie z założeniem badania, szkoły muszą przygotować wewnętrzne programy naprawcze. Jeśli dzieci nie radzą sobie z liczeniem zadań tekstowych, to lekcje matematyki muszą być tak prowadzone, by tym zadaniom poświęcić więcej czasu. I analogicznie, jeśli mają kłopoty z ortografią, to na zajęciach z języka polskiego te braki trzeba wyrównywać.

Już teraz, by zachęcić uczniów do systematycznej nauki ortografii, szkoły organizują cykliczne dyktanda. Z kolei by odczarować zadania tekstowe, prowadzą zajęcia pozalekcyjne z matematyki.

Zmiany w programach nauczania i wprowadzanie nowych podręczników spowodowało, że szkoły - praktycznie co roku - uczyły inaczej, z innych książek. Stąd dysproporcje między umiejętnościami dzieci z tego samego rocznika. Dlatego - po wprowadzenie reformy - już wyniki uczniów z pierwszego etapu nauki, są sprawdzane. Ma to m.in. ułatwić OBUT. Czy ten system się sprawdzi, ocenić będzie można dopiero po sprawdzianie, do którego ci uczniowie przystąpią już jako szóstoklasiści.

- Bywa i tak, że testy kompetencji po trzeciej klasie wypadają lepiej, niż te po szóstej - przyznaje Mirosława Grzemba-Wojciechowska, dyrektor SP nr 5 w Poznaniu. - Trzeba się zastanowić, co dzieje się w kolejnych latach nauki: jakie błędy uczniowie popełniają, dlaczego nie wykorzystują wszystkich umiejętności i brakuje im motywacji, do dalszego rozwoju.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3