Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2014: Uczniowie znają wyniki. Wielkopolska wypadła źle

Anna Jarmuż
W dniach 23 - 25 kwietnia prawie 35 tys. wielkopolskich uczniów przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. W środę, po prawie dwóch miesiącach oczekiwania, odebrali ze szkół swoje wyniki
W dniach 23 - 25 kwietnia prawie 35 tys. wielkopolskich uczniów przystąpiło do egzaminu gimnazjalnego. W środę, po prawie dwóch miesiącach oczekiwania, odebrali ze szkół swoje wyniki Marek Zakrzewski
Uczniowie wiedzą już, jak wypadli na egzaminie gimnazjalnym. W środę odebrali ze szkół swoje wyniki. Tak, jak w roku ubiegłym najtrudniejsza okazała się dla gimnazjalistów część sprawdzająca wiedzę z zakresu matematyki. Na tle innych województw Wielkopolska wypada źle. Nie jesteśmy już jednak na szarym końcu.

W tym roku uczniowie już po raz kolejny rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno - przyrodniczej - odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części testów gimnazjalnych uczniowie musieli zmierzyć się z zestawem zadań z języka obcego nowożytnego (do wyboru poziom podstawowy i rozszerzony).


Nie jesteśmy najgorsi

W tym roku do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło prawie 35 tys. wielkopolskich uczniów. Ze sprawdzianu zwolnieni byli laureaci ogólnopolskich konkursów.

Tegoroczne wyniki świadczą o tym, że Wielkopolska, choć nadal znajduje się na ogonie, powoli odbija się od dna. W żadnej części egzaminu nie zajęliśmy ostatniego miejsca. Gorzej od naszych gimnazjalistów wypadają uczniowie z województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko - mazurskiego. Na tle innych województw Wielkopolanie najlepiej wypadają z części matematycznej.

- Nie można mówić o sukcesie. Wynik, jaki osiągnęli gimnazjaliści nadal nie jest zadowalający. Wielkopolska nie zajmuje już jednak pod tym względem ostatnich miejsc - mówi Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
Wyniki, jakie osiągnęli wielkopolscy gimnazjaliści nie odbiegają znacząco od średniej krajowej. Nie są też gorsze niż w zeszłym roku. Z wyjątkiem matematyki oraz historii i wos-u uczniowie zdobyli minimalnie więcej punktów.

Z czym mają problem?

Z analizy przeprowadzonej przez Centralną Komisje Egzaminacyjną wynika, że gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi (polegających na wykorzystywaniu informacji z tekstów). Problem pojawiał się, gdy odpowiedź wymagała dokładniejszej analizy tekstu. Dobrze wypadły zadania, w których trzeba było przeprowadzić analizę rysunków i wykresów.

Dużo problemu sprawiają gimnazjalistom środki stylistyczne i językowe oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Nie potrafią oni rozumować matematycznie. Jeżeli chodzi o języki obce, gimnazjaliści dobrze radzą sobie z rozumieniem ze słuchu. Trudność sprawia im natomiast stosowanie środków językowych i tworzenie wypowiedzi pisemnych.


By było coraz lepiej

Nauczyciele i dyrektorzy szkół od lat starają się poprawić wyniki wielkopolskich uczniów. Służą temu m.in. testy predyspozycji i próbne egzaminy.

- Idea jest bardzo dobra. Pozwala uczniom oswoić się z formą egzaminu. Dzięki temu wiedzą, czego mogą się spodziewać oraz na co zwracać uwagę - stwierdza Zbigniew Burkietowicz, dyrektor Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego nr 2 w Poznaniu. - Testy te powinny być jednak dobrze przygotowane. A niestety zdarzają się w nich błędy.

Zastrzeżenia budzi u dyrektorów szkół także forma egzaminów gimnazjalnych.

- Nie chcemy uczyć pod klucz, musimy to jednak robić - mówi Sławomir Eliks, dyrektor poznańskiego Gimnazjum nr 56. - Uczniowie, przystępujący do egzaminu gimnazjalnego to jeszcze dzieci. Wiedzą jednak, że od jego wyników zależy ich przyszłość. W ciągu jednego dnia gimnazjaliści muszą przystąpić do egzaminu z kilku przedmiotów. Nie wszyscy potrafią poradzić sobie ze stresem. Czasem dobry uczeń wypada na teście źle. Komisja nie uwzględnia jednak takich sytuacji.

WYNIKI W WIELKOPOLSCE:

Część humanistyczna
- język polski: 65 proc. (średnia krajowa 68 proc.)
- historia i wiedza o społeczeństwie: 58 proc. (średnia krajowa 59 proc.)

Część matematyczno - przyrodnicza
- matematyka: 47 proc. (średnia krajowa 47 proc.)
- przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia): 51 proc. (średnia krajowa 52 proc).

Część językowa (języki obce)
- język angielski: poziom podstawowy - 65 proc., poziom rozszerzony - 45 proc. (średnia krajowa 67 i 47 proc.)
- język niemiecki: poziom podstawowy - 52 proc., poziom rozszerzony - 35 proc. (średnia krajowa 54 i 39 proc.)
- język rosyjski: poziom podstawowy - 52 proc., poziom rozszerzony - 39 proc. (średnia krajowa 61 i 41 proc.)
- język francuski: poziom podstawowy - 73 proc., poziom rozszerzony - 64 proc. (średnia krajowa 70 i 66 proc.)
- język hiszpański: poziom podstawowy - 66 proc., poziom rozszerzony - 80 proc. (średnia krajowa 66 i 74 proc.)
- język włoski: poziom podstawowy: 28 proc., poziom rozszerzony - nikt nie przystąpił (średnia krajowa 57 i 69 proc.)

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski