W tym roku uczniowie już po raz kolejny rozwiązywali odrębne zestawy zadań z języka polskiego oraz historii i wiedzy o społeczeństwie, a w części matematyczno - przyrodniczej - odrębne zestawy zadań z matematyki oraz przedmiotów przyrodniczych: biologii, chemii, fizyki i geografii. W trzeciej części testów gimnazjalnych uczniowie musieli zmierzyć się z zestawem zadań z języka obcego nowożytnego (do wyboru poziom podstawowy i rozszerzony).
Nie jesteśmy najgorsi
W tym roku do egzaminu gimnazjalnego przystąpiło prawie 35 tys. wielkopolskich uczniów. Ze sprawdzianu zwolnieni byli laureaci ogólnopolskich konkursów.
Tegoroczne wyniki świadczą o tym, że Wielkopolska, choć nadal znajduje się na ogonie, powoli odbija się od dna. W żadnej części egzaminu nie zajęliśmy ostatniego miejsca. Gorzej od naszych gimnazjalistów wypadają uczniowie z województwa pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko - mazurskiego. Na tle innych województw Wielkopolanie najlepiej wypadają z części matematycznej.
- Nie można mówić o sukcesie. Wynik, jaki osiągnęli gimnazjaliści nadal nie jest zadowalający. Wielkopolska nie zajmuje już jednak pod tym względem ostatnich miejsc - mówi Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu.
Wyniki, jakie osiągnęli wielkopolscy gimnazjaliści nie odbiegają znacząco od średniej krajowej. Nie są też gorsze niż w zeszłym roku. Z wyjątkiem matematyki oraz historii i wos-u uczniowie zdobyli minimalnie więcej punktów.
Z czym mają problem?
Z analizy przeprowadzonej przez Centralną Komisje Egzaminacyjną wynika, że gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z zadaniami zamkniętymi (polegających na wykorzystywaniu informacji z tekstów). Problem pojawiał się, gdy odpowiedź wymagała dokładniejszej analizy tekstu. Dobrze wypadły zadania, w których trzeba było przeprowadzić analizę rysunków i wykresów.
Dużo problemu sprawiają gimnazjalistom środki stylistyczne i językowe oraz zadania dotyczące chronologii historycznej. Nie potrafią oni rozumować matematycznie. Jeżeli chodzi o języki obce, gimnazjaliści dobrze radzą sobie z rozumieniem ze słuchu. Trudność sprawia im natomiast stosowanie środków językowych i tworzenie wypowiedzi pisemnych.
By było coraz lepiej
Nauczyciele i dyrektorzy szkół od lat starają się poprawić wyniki wielkopolskich uczniów. Służą temu m.in. testy predyspozycji i próbne egzaminy.
- Idea jest bardzo dobra. Pozwala uczniom oswoić się z formą egzaminu. Dzięki temu wiedzą, czego mogą się spodziewać oraz na co zwracać uwagę - stwierdza Zbigniew Burkietowicz, dyrektor Zespołu Szkół Mistrzostwa Sportowego nr 2 w Poznaniu. - Testy te powinny być jednak dobrze przygotowane. A niestety zdarzają się w nich błędy.
Zastrzeżenia budzi u dyrektorów szkół także forma egzaminów gimnazjalnych.
- Nie chcemy uczyć pod klucz, musimy to jednak robić - mówi Sławomir Eliks, dyrektor poznańskiego Gimnazjum nr 56. - Uczniowie, przystępujący do egzaminu gimnazjalnego to jeszcze dzieci. Wiedzą jednak, że od jego wyników zależy ich przyszłość. W ciągu jednego dnia gimnazjaliści muszą przystąpić do egzaminu z kilku przedmiotów. Nie wszyscy potrafią poradzić sobie ze stresem. Czasem dobry uczeń wypada na teście źle. Komisja nie uwzględnia jednak takich sytuacji.
WYNIKI W WIELKOPOLSCE:
Część humanistyczna
- język polski: 65 proc. (średnia krajowa 68 proc.)
- historia i wiedza o społeczeństwie: 58 proc. (średnia krajowa 59 proc.)
Część matematyczno - przyrodnicza
- matematyka: 47 proc. (średnia krajowa 47 proc.)
- przedmioty przyrodnicze (biologia, chemia, fizyka, geografia): 51 proc. (średnia krajowa 52 proc).
Część językowa (języki obce)
- język angielski: poziom podstawowy - 65 proc., poziom rozszerzony - 45 proc. (średnia krajowa 67 i 47 proc.)
- język niemiecki: poziom podstawowy - 52 proc., poziom rozszerzony - 35 proc. (średnia krajowa 54 i 39 proc.)
- język rosyjski: poziom podstawowy - 52 proc., poziom rozszerzony - 39 proc. (średnia krajowa 61 i 41 proc.)
- język francuski: poziom podstawowy - 73 proc., poziom rozszerzony - 64 proc. (średnia krajowa 70 i 66 proc.)
- język hiszpański: poziom podstawowy - 66 proc., poziom rozszerzony - 80 proc. (średnia krajowa 66 i 74 proc.)
- język włoski: poziom podstawowy: 28 proc., poziom rozszerzony - nikt nie przystąpił (średnia krajowa 57 i 69 proc.)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?