Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Egzamin gimnazjalny 2015. Język polski - sprawdź się!

KS, AB
Egzamin gimnazjalny 2015. Język polski - sprawdź się!
Egzamin gimnazjalny 2015. Język polski - sprawdź się! Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Zobacz, z jakimi zadaniami z języka polskiego będą musieli poradzić sobie gimnazjaliści na egzaminie. Zadania będą odnosić się do różnych tekstów kultury: epickich, lirycznych, publicystycznych i popularnonaukowych

TEST Z JĘZYKA POLSKIEGO

TUTAJ SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Tekst do zadań 1 - 5
Szczęście mnie mija,
Bo wciąż "mnie", "mi", "ja".
Jan Sztaudynger, Raptularz(1) zakochanych, Warszawa 1986.
1 raptularz - w dawnej Polsce rodzaj księgi, w której zapisywano różne wydarzenia rodzinne i towarzyskie, plotki, zasłyszane anegdoty, figle, dowcipy, zabawne historyjki, żartobliwe wierszyki oparte na anegdocie lub dowcipnym pomyśle

Zadanie 1
W zamieszczonym dwuwierszu jest mowa o skutkach:
A. naiwności.
B. egoizmu.
C. niezaradności.
D. pychy.

Zadanie 2
Konstrukcja utworu Jana Sztaudyngera została oparta na:

A. wykorzystaniu zdrobnień.
B. nagromadzeniu synonimów.
C. wykorzystaniu słów podobnie brzmiących.
D. zestawieniu słów o przeciwnych znaczeniach.

Zadanie 3
Które z poniższych form literackich można było znaleźć w raptularzu?

A. Treny.
B. Fraszki.
C. Powieści.
D. Eposy.

Zadanie 4
Zaimek ja ma dwie formy: krótszą - mi (A) i dłuższą - mnie (B). Uzupełnij poniższe zdania właściwą formą.

1. A/B nie oszukasz.
2. Pomóż A/B znaleźć właściwe rozwiązanie.

Zadanie 5
Jaką zasadą należy się kierować, wybierając do uzupełnienia powyższych zdań formy mi albo mnie?

Wybierz T (tak), jeśli zdanie jest prawdziwe, albo N (nie) - jeśli jest fałszywe.

1. Celownik zaimka ja to mnie i mi, więc nie ma znaczenia, której formy użyje się w zdaniu. T/N
2. Na początku zdania należy używać formy dłuższej zaimka, czyli mnie. T/N

Tekst do zadań 6- 9
DZIĘKI ZA HELP!
Wyrazy obce, wplatane docodziennych rozmów, ożywiają je stylistycznie i ubarwiają. Niektóre z nich stały się tak popularne, że czasem w ogóle sobie nie uświadamiamy ich obcości. Dostałem taki prikaz - mówią Polacy, polskie formy rozkaz czy polecenie zastępując rosyjskim rzeczownikiem prikaz. To se ne vrati - lubimy powiedzieć po czesku, gdy chcemy się z kimś podzielić refleksją o przemijaniu czasu, o tym, że nie ma powrotu do rzeczy minionych.
Jakże charakterystyczne pod tym względem są Wasze wypowiedzi! Nasycacie je przede wszystkim wyrazami angielskiego pochodzenia. To kolejne potwierdzenie dominacji tego języka we współczesnym świecie. Dzięki za help! - mówi kolega do mego syna, w ten sposób dziękując mu za pomoc. A w innych rozmowach bez przerwy słyszę takie konstrukcje, jak sorry (przepraszam), thanks (dzięki, dziękuję), ale man! (ale mężczyzna!) itp. - nieobecne w języku mojego pokolenia.
Chodzi o to, byście w tej modzie na angielszczyznę nie przesadzili. Pamiętajcie o konieczności zachowania równowagi w stosowaniu takich czy innych środków stylistycznych. A nic tak nie śmieszy, jak kontrast między napuszoną formą językową a pozostającą z nią w związku rzeczywistością.
na podstawie: Jan Miodek, Nie taki język straszny. O polszczyźnie do uczniów, Warszawa 2005.

Zadanie 6
Poniżej zapisano 4 zdania odnoszące się do tekstu Jana Miodka. Oceń ich prawdziwość.
1. Tekst mówi o zapożyczeniach występujących w tłumaczeniach z języków obcych.
2. Wykorzystane w tytule sformułowanie dzięki za help należy do polszczyzny potocznej.
3. W języku pokolenia, do którego należy autor, popularne były cytowane w tekście zapożyczenia z angielszczyzny.
4. Mówiąc o środkach stylistycznych, autor ma na myśli tylko teksty pisane.

Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
A. Wszystkie zdania są prawdziwe.
B. Zdania 1. i 3. są prawdziwe, a 2. i 4. są fałszywe.
C. Tylko zdanie 2. jest prawdziwe, pozostałe są fałszywe.
D. Tylko zdanie 4. jest fałszywe, pozostałe są prawdziwe.

Zadanie 7
Dlaczego autor połączył w tytule wyrazy z języka polskiego i języka angielskiego?

A. Pragnął wyrazić współpracownikom podziękowanie za pomoc.
B. Chciał podkreślić, że tekst jest adresowany do osób wykształconych.
C. Nie mógł znaleźć w języku polskim odpowiednika dla słowa "help".
D. Chciał w żartobliwy sposób wprowadzić czytelników w problematykę tekstu.

Zadanie 8
Jaki jest stosunek autora do zapożyczania obcojęzycznych sformułowań?

A. Negatywny, bo zapożyczenia zaśmiecają język.
B. Obojętny, bo zapożyczenia nie mają wpływu na język.
C. Pozytywny, bo zapożyczenia używane z umiarem są przydatne.
D. Entuzjastyczny, bo zapożyczenia w każdej sytuacji wzbogacają język.

Zadanie 9
Tytuł książki Jana Miodka nawiązuje do przysłowia mówiącego, że:

A. nauka języków obcych jest bardzo prosta.
B. coś może być łatwiejsze, niż się wydawało.
C. słowami nie można nikogo naprawdę zranić.
D. zło jest gorsze, niż nam się zdaje.

TUTAJ SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Zadanie 10
Serwować - słowo to znaczyło najpierw: podawać piłkę przeciwnikowi w tenisie, siatkówce i niektórych innych grach. Dziś używane jest również w znaczeniu podawać do stołu, a także w innych sytuacjach mających jakiś związek z dawaniem lub przekazywaniem czegoś. Czytamy więc w prasie, że telewizja serwuje rozrywkę (zamiast dostarczać jej), że szkoły serwują wiedzę (zamiast ją przekazywać), że rzemieślnicy serwują usługi (zamiast świadczyć je), że biura turystyczne serwują wczasy (zamiast je oferować) itd. Trudno powstrzymać się od uwagi, że autorzy takich wypowiedzi serwują czytelnikom nie najlepszą polszczyznę. […]
Na podstawie: Mirosław Bańko, Mały słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 2003.

Dokończ poniższe zdanie, wybierając odpowiedź spośród podanych. Z podanego hasła słownikowego wynika, że znaczenie słowa "serwować".
A. nie zmieniło się.
B. zawęziło się.
C. poszerzyło się.
D. zupełnie się zmieniło.

Wiersz do zadań 11-13
W KLASIE
Ryczą w klasie dokazują
najgrzeczniejszych kotem szczują
ryczą biją się po łapie
chcą położyć się na mapie
na przyrodzie lepsza draka
wypchanego szczypią ptaka
nogi skrzeczą skrzypią ławki
kogoś biorą za nogawki
piszczą wyją głośno chrapią
książkę do religii drapią
Nagle sfrunął anioł biały
mówi - lubię te kawały
Na podstawie: Jan Twardowski, Miłość miłości szuka, Warszawa 1999.

Zadanie 11
Anioł nie skrytykował tego, co zobaczył w klasie, ponieważ

A. bał się, że sam dostanie w skórę.
B. ucieszył się, że dzieci mają dużo energii.
C. miał inne, ważniejsze rzeczy do zrobienia.
D. i tak nikt by nie zareagował na jego karcenie.

Zadanie 12
Jaką funkcję pełnią czasowniki występujące w wierszu?

A. Dynamizują opisaną sytuację.
B. Spowalniają tempo opowieści.
C. Mają zdezorientować czytelnika.
D. Opisują szczegóły wyglądu klasy.

Zadanie 13
Wypowiedź anioła: "lubię te kawały" jest

A. zapowiedzią kolejnych dowcipów anioła.
B. wypowiedzią niezwiązaną z sytuacją.
C. zaskakującą puentą.
D. charakterystyką dzieci

TUTAJ SPRAWDŹ SWOJE ODPOWIEDZI

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski