Wyszukiwarka wyborcza

Wybory Parlamentarne

Sprawdź wyniki wyborów w Twoim okręgu

Egzamin na prawo jazdy 2014: Pula pytań będzie większa. Będzie trudniej zdać?

Agnieszka Smogulecka
Egzamin na prawo jazdy 2014: Pula pytań będzie większa. Będzie trudniej zdać?
Egzamin na prawo jazdy 2014: Pula pytań będzie większa. Będzie trudniej zdać? Arkadiusz Lawrywianiec/Polskapresse
Już w lipcu zwiększy się liczba pytań wykorzystywanych podczas teoretycznych egzaminów na prawo jazdy. Obecnie jest ich około 1,5-1,7 tys. Kiedy dokładnie ta liczba wzrośnie? Nie wiadomo.

- Mówimy o 1 lipca - tłumaczy Mikołaj Krupiński z Instytut Transportu Samochodowego. - Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych zapewnia, że najpóźniej do 7 lipca baza zostanie zunifikowana.

Do tej pory bowiem obowiązywały dwa zestawy pytań: jeden był przygotowany przez ITS, drugi - przez PWPW. Teraz oba systemy mają być połączone. - Z ujednoliconej bazy zostaną wyeliminowane pytania, które się powtarzają. Połączona baza będzie liczyć 2,3-2,4 tys. pytań, a do końca tego roku liczba pytań zwiększy się do 3 tys. Dotyczyć będzie wszystkich kategorii prawa jazdy - dodaje Mikołaj Krupiński.

- Słyszeliśmy o planowanych zmianach, ale nie mamy jeszcze oficjalnych informacji na ten temat - mówi Paweł Guzik, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Poznaniu.

Ale informacja już poruszyła część osób, które kończą kurs nauki jazdy. - Jeżdżę dobrze. Ale obawiam się teorii. Teraz jeszcze bardziej, bo mogę trafić na jakieś nowe pytanie - opowiada jeden z kursantów.

Egzaminujący przekonują jednak, że trzeba się uczyć zasad ruchu drogowego, a nie odpowiedzi na pytania. Kandydaci teoretycznie zgadzają się z tym, ale... przerabiają wszystkie dostępne pytania. Na razie pytania nie są bowiem jawne - wiedza kursantów o nich opiera się na tym, co udało się zapamiętać i opublikować osobom zdającym wcześniej (opracowywane są jednak zmiany w przepisach w tym zakresie).

- Nie ma co ukrywać, kursanci teorii boją się najbardziej - ocenia Robert Maćkowiak, instruktor nauki jazdy z Poznania.
- Nie rozumiem, skąd ta panika. Jeśli ktoś był przygotowany do odpowiedzi na 1,5 tys. pytań, z pewnością będzie potrafił odpowiedzieć na 3 tys. pytań, a nawet 5 tys. - uśmiecha się Paweł Guzik. I przekonuje, że już teraz nie da się "wykuć" wszystkich pytań na pamięć. - Ludzie kombinowali, gdy zestaw pytań wynosił 500, teraz po prostu muszą się nauczyć zasad ruchu drogowego - dodaje.

- Ja się uczyłam - przyznaje Iga, która niedawno (za drugim podejściem) zdała egzamin na prawo jazdy kategorii B. - Podczas kursu instruktor tłumaczył podstawowe zasady ruchu. Dostaliśmy też podręcznik z płytą, na której były przykładowe pytania. Niektóre łatwe, inne podchwytliwe, a czasami takie bardziej dla mechanika niż kierowcy. Przerabiałam je wszystkie wiele razy i to bardzo mi pomogło. Na egzaminie trafiłam na podobne, jeśli nie takie same.
Instruktorzy przyznają wprost: Testy są tak skonstruowane, że kursanci uczą się "pod klucz". Bez tego, nawet kierowcy z dużym doświadczeniem, mogliby mieć w niektórych pytaniach problemy ze wskazaniem prawidłowej odpowiedzi.

Jak mówi Paweł Guzik, w poznańskim WORD-zie zdawalność teorii wynosi nieco ponad 40 proc. Na egzamin trzeba czekać średnio 2 tygodnie (w zależności od kategorii: 7-26 dni). Ci, którzy na egzamin dopiero chcą się zapisać, mają nikłe szanse na mniejszą pulę pytań.

- Ale nie obserwujemyzwiększonego zainteresowania egzaminami. Sytuacja jest stabilna od miesięcy - zaznacza Paweł Guzik.

Egzamin na prawo jazdy: Reszta bez zmian. Na razie

Poza liczbą pytań w bazie, na razie nie zmieniają się zasady przeprowadzania egzaminów na prawo jazdy.

Podczas egzaminu teoretycznego kandydat na kierowcę odpowiada na wylosowane pytania: 20 z wiedzy podstawowej i 12 z wiedzy specjalistycznej. Można za nie uzyskać 1-3 punkty. Czas trwania tej części egzaminu (na prawo jazdy jednej kategorii) nie może przekroczyć 25 minut. Pozytywny wynik uprawnia do zdawania egzaminu praktycznego na placu manewrowym i w ruchu miejskim w ciągu 6 miesięcy od daty egzaminu.

Prawdopodobnie w przyszłym roku zmienią się zasady praktycznej części egzaminu na prawo jazdy.

Zgodnie z dyrektywami unijnymi oceniana będzie ekonomika jazdy. Według projektu do egzaminu mają zostać dopisane dwa obowiązkowe zadania: sprawdzanie umiejętności właściwej zmiany biegów - zgodnie z zasadami jazdy energooszczędnej, w tym w szczególności zmiany biegów na wyższy oraz umiejętności hamowania silnikiem. Część instruktorów już teraz zwraca uwagę, że eco-driving będzie subiektywną oceną egzaminatora.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hrod

A czy ktos z was ma prawo jazdy albo inny dokument w wersji kolekcjonerskiej? Sporo moich znajomych sobie ostatnio wyrabiało na clubcard.com.pl i sa mega zadowoleni. Ja tez będę musiał pomyśleć.

d
danan

No no no. Widzę, że drukarnie dokumentów kolekcjonerskich mnożą się jak grzyby po deszczu. Ale ja mam zaufanie tylko do szybkieprawojazdy.pl . Najdłużej działająca i najbardziej solidna firma. Bałbym się zamawiać gdzie indziej.

g
gość

Wiecie oczywiscie, ze to nie jedyna opcja? Słyszeliście już o szybkieprawojazdy.pl ? Jeśli nie, to poczytajcie o tej opcji szerzej - jest całkowicie legalna :) Gwarantuje wam, że szybko stracicie zainteresowanie prawdziwymi egzaminami.

M
Michałek

piszcie gdzie znajde nowa baze pytan na egzamin? za m-c robie egzamin.... rthx!

a
adam

tak tez sadze że były by to dobre pytania a nie wymyślac tam coś

s
spokojny

A dlaczego byłoby źle żeby się kursanci nauczyli na pamięć czego trzeba?
Niech wkują na pamięć m.in. prawidłowe odpowiedzi na pytania:
1.Czy po pijaku siada się za kierownicą?
2.Czy się przepuszcza pieszego na zebrze?
3.Czy jedzie się dwa razy szybciej niż pozwala znak?
Ale zdaje się, że problemem nie jest zdana teoria ale jej brak w praktyce.

i
i wytłumaczy zjawisko:

dlaczego im więcej "wiedzy" na kursach i egzaminach
tym większa śmiertelność na drogach?
Tylko w Polsce.
Czy nie jest przypadkiem tak,
że zamiast odpowiedzialności na drodze,
za siebie i innych użytkowników dróg,
oraz postępowania według prostych zasad i reguł,
- bo takie one powinny być,
(biorąc pod uwagę minimalny poziom intelektualny
przeciętnego kierowcy,)
ROBI SIĘ SIANO Z MÓZGÓW KURSANTÓW I "KIEROWCÓW"?
TRZY TYSIĄCE bzdurnych pytań,
czyli mielonka z Kodeksu Drogowego doprawiona
dętymi przemyśleniami jakiegoś drogowego tępaka?
A są takie kraje, gdzie odpowiedzialny policjant,
za drobną opłatą egzaminuje, wydaje prawo jazdy,
dopuszcza do kierownicy, jako osoba zaufania publicznego.
Egzaminuje ze znajomości Kodeksu Drogowego
i umiejętności jazdy, w różnych, rzeczywistych warunkach drogowych.
Nie wnika w jaki sposób egzaminowany przygotował się do egzaminu.
Ma znać kodeks i umieć zgodnie z nim poruszać się po drogach.
TO WSZYSTKO!!!
I o dziwo, według tych prostych zasad śmiertelność na drogach jest niska.

E
Eustachy

z na drodze młodzi kierowcy robią prawie wszystko niezgodnie z tą teorią. Martwi coraz wieksza arogancja młodych kobiet, udających że nic się nie stało.
Są trzy zasady: przepisy, technika i kultura jazdy. W takiej kolejnosci w praktyce spadają one jak na równi pochyłej. Robi się nieciekawie drodzy instruktorzy z WORD!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3