Egzamin ósmoklasisty. Język polski - rozwiąż zadania. Tak może wyglądać egzamin ósmoklasisty z języka polskiego!

Katarzyna Sklepik
Katarzyna Sklepik
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego potrwa 120 minut. Rozpocznie się 15 kwietnia o godzinie 9.00 123rf
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego rozpocznie trzydniowy maraton egzaminacyjny w kwietniu 2019 roku. 15 kwietnia od godziny 9.00 - przez 120 minut - ósmoklasiści rozwiązywać będą test z języka polskiego. By mogli się do niego dobrze przygotować, publikujemy przykładowe zadania. Warto je przeanalizować i rozwiązać. Dzięki temu pierwszy egzamin ósmoklasisty w zreformowanej szkole podstawowej nie będzie taki straszny. A zatem, do dzieła!

Tak może wyglądać egzamin ósmoklasisty z języka polskiego!

W arkuszu egzaminacyjnym z języka polskiego ósmoklasiści będą musieli przeczytać dwa teksty - literacki i nieliteracki i wykonać do nich zadania. Część zadań będzie miała charakter zamknięty - uczeń wybierze odpowiedź spośród kilku podanych oraz otwarty - uczeń będzie musiał sam napisać kilka zdań. Ostatnim zadaniem będzie wypracowanie - na jeden z dwóch podanych tematów. Tekst, który muszą napisać ósmoklasiście nie może być krótszy niż 200 słów.

EGZAMIN ÓSMOKLASISTY Z JĘZYKA POLSKIEGO - PRZYKŁADOWE ZADANIA

TEKST

Stanisław Lem, JAK OCALAŁ ŚWIAT


Konstruktor Trurl sporządził raz maszynę, która umiała robić wszystko na literę n. Kiedy była gotowa, na próbę kazał jej zrobić nici, potem nanizać* je na naparstki*. […] Wykonała polecenie co do joty, ale ponieważ nie był jeszcze pewny jej działania, kolejno musiała zrobić nimby, nausznice, neutrony, nurty, nosy, nimfy i natrium. […] Zaprosił wtedy do siebie konstruktora Klapaucjusza, przedstawił go maszynie i tak długo wychwalał jej nadzwyczajne zdolności, aż ów rozgniewał się skrycie i poprosił, aby i jemu wolno było coś jej rozkazać. – Proszę bardzo – rzekł Trurl – ale to musi być na n. […]
– Maszyno! Masz zrobić Nic!
Maszyna przez dłuższy czas w ogóle się nie ruszała. Klapaucjusz jął zacierać z zadowolenia ręce. Trurl zaś rzekł:
– O co ci chodzi? Kazałeś jej nic nie robić, więc nic nie robi! […]
– Skądże! Miała zrobić Nic, a tymczasem nie zrobiła nic, więc wygrałem. Nic bowiem, mój ty przemądrzały kolego, to nie takie sobie zwyczajne nic, produkt lenistwa i niedziałania, lecz czynna i aktywna Nicość, to jest doskonały, jedyny, wszechobecny i najwyższy Niebyt we własnej nieobecnej osobie!! […]
Naraz rozległ się jej spiżowy* głos:
– Przestańcie się kłócić w takiej chwili! Wiem, co to Niebyt, Nicość, czyli Nic, ponieważ te rzeczy należą do klucza litery n, jako Nieistnienie. Lepiej po raz ostatni przyjrzyjcie się światu, bo wnet go nie będzie...
Słowa zamarły na ustach rozjuszonym konstruktorom. Maszyna w samej rzeczy robiła Nic, a to w ten sposób, że kolejno usuwała ze świata rozmaite rzeczy, które przestawały istnieć, jakby ich w ogóle nigdy nie było. […]
– Ojej! – rzekł Trurl. – Żeby coś z tego złego tylko nie wynikło...
– E, co tam! – rzekł Klapaucjusz. – Przecież widzisz, że ona nie robi wcale Nicości Generalnej, a jedynie Nieobecność wszystkich rzeczy na n, nic się nie stanie, bo też ta twoja maszyna całkiem do niczego!
– Tak ci się tylko wydaje – odparła maszyna. – Zaczęłam, istotnie, od wszystkiego, co na n, bo było mi to bardziej familiarne*
, ale co innego jest zrobić jakąś rzecz, a co innego usunąć ją. Usuwać mogę wszystko, z tej prostej przyczyny, że umiem robić wszyściuteńko, ale to wszyściuteńko na n, a więc Niebyt jest dla mnie fraszką. Zaraz was nie będzie ani niczego. […]
– Ależ to... – zaczął przestraszony Klapaucjusz i w tej chwili zauważył, że istotnie już nie tylko na n nikną różne rzeczy: przestały ich bowiem otaczać kambuzele, ściśnięta, wytrzopki, gryzmaki, rymundy, trzepce i pćmy.
– Stój! Stój! Cofam to, co powiedziałem! Przestań! Nie rób Niebytu!! – wrzeszczał na całe gardło Klapaucjusz […]. – A gdzież są kambuzele? Gdzie moje murkwie ulubione? Gdzie pćmy łagodne?!
– Nie ma ich i nigdy już nie będzie – odparła spokojnie maszyna. – Wykonałam, a raczej zaczęłam wykonywać to tylko, coś mi kazał... […]
– Niech ci będzie, nie mówmy już o tym – rzekł Klapaucjusz. – Już niczego od ciebie nie chcę, śliczna maszyno, tylko proszę, zrób murkwie, bo bez nich życie mi niemiłe...
– Nie umiem tego, ponieważ są na m – rzekła maszyna. […] – Murkwi nie będzie […]. – Popatrz, proszę, na świat, jaki jest cały pełen olbrzymich czarnych dziur, pełen Nicości, która wypełnia bezdenne otchłanie między gwiazdami, jak wszystko dookoła stało się nią podszyte, jak czyha nad każdym skrawkiem istnienia. To twoje dzieło, mój zawistniku! Nie sądzę, żeby następne pokolenia miały cię za to błogosławić...
– Może się nie dowiedzą... Może nie zauważą... – wyjąkał pobladły Klapaucjusz, patrząc z niewiarą w pustkę czarnego nieba, […] i wrócił chyłkiem* do domu – świat zaś po dziś dzień
pozostał już cały podziurawiony Nicością. […]
Stanisław Lem, Jak ocalał świat, [w:] tegoż, Bajki robotów, Kraków 2003.

*Nanizać – nawlec coś na nić, sznurek, żyłkę.
*Naparstek – ochraniacz na palec używany podczas szycia.
*Spiżowy – głęboki, silny.
*Familiarne – poufałe.
*Chyłkiem – ukradkiem, niepostrzeżenie.

Zadanie 1.
Oceń prawdziwość poniższych sformułowań. Wybierz P, jeśli sformułowanie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. We fragmencie opowiadania Stanisława Lema ukazane jest niebezpieczeństwo nieodpowiedzialnego wykorzystywania techniki. PRAWDA/FAŁSZ
2. Światem przedstawionym w opowiadaniu rządzą nie tylko prawa fizyki, lecz także prawa języka. PRAWDA/FAŁSZ

Zadanie 2.
Na podstawie tekstu wyjaśnij, dlaczego świat „pozostał [...] cały podziurawiony Nicością”.

Zadanie 3.
Na podstawie podanego fragmentu utworu Jak ocalał świat sformułuj wniosek, który będzie stanowił przesłanie płynące z tekstu.

Zadanie 4.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Na podstawie fragmentu tekstu można wnioskować, że cechą, która w najmniejszym stopniu charakteryzuje Klapaucjusza, jest
A. zazdrość.
B. uprzejmość.
C. błyskotliwość.
D. lekkomyślność.
Zadanie 5.
Przeczytaj poniższy fragment.
– Może się nie dowiedzą... Może nie zauważą... – wyjąkał pobladły Klapaucjusz, patrząc z niewiarą w pustkę czarnego nieba, […] i wrócił chyłkiem do domu.

Na podstawie podanego fragmentu uzupełnij poniższe zdanie.
Klapaucjusz odczuwał .............................., ponieważ czuł się odpowiedzialny za zniknięcie części świata, w którym żył.

Zadanie 6.
Czy użyte w opowiadaniu Stanisława Lema wyrazy nic i Nic znaczą to samo? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Zadanie 7.
Oceń prawdziwość poniższych informacji. Wybierz P, jeśli informacja jest prawdziwa, albo F – jeśli jest fałszywa.
1. Wyrazy Nicość, Niebyt, Nieistnienie zostały zapisane w opowiadaniu Stanisława Lema wielką literą, ponieważ są nazwami planet. PRAWDA/FAŁSZ
2. Wyrazy takie jak ściśnięta, wytrzopki, gryzmaki i rymundy są znane w świecie, w którym żyją Trurl i Klapaucjusz. PRAWDA/FAŁSZ

Zadanie 8.
Dokończ zdanie. Wybierz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Klapaucjusz użył określenia śliczna maszyno, aby
A. jej się przypodobać.
B. zachwycić ją własną elokwencją.
C. wyrazić podziw dla jej urody.
D. zwrócić jej uwagę na swój urok osobisty.

Zadanie 9.
W opowiadaniu Stanisława Lema maszyna użyła słowa "fraszka" w zdaniu Niebyt jest dla mnie fraszką. Wyjaśnij znaczenie tego wyrazu w podanym kontekście.
Zadanie 10.
a) Wyjaśnij różnicę w pisowni cząstki nie w wyrazach podkreślonych w zdaniu: Nie istniały przyczyny, które pozwalałyby wyjaśnić nieistnienie świata.

b) Spółdzielnia Mieszkaniowa Jutrzenka planuje wystosowanie poniższych komunikatów do mieszkańców. Uzupełnij je odpowiednią formą słów umieszczonych w nawiasie.

Zadanie 11.
Na podstawie fragmentu opowiadania Stanisława Lema "Jak ocalał świat" określ jedną cechę dowodzącą, że tekst jest utworem fantastycznonaukowym, oraz podaj jeden przykład ilustrujący tę cechę.

Zadanie 12.
Przeczytaj poniższy fragment.

Niechże będzie dziś wesele
Równie w sercach, jak i w dziele.
Mocium panie, z nami zgoda.

a) Podaj imię i nazwisko autora oraz tytuł utworu, z którego pochodzi przytoczony fragment.
Autor: ........
Tytuł: .........

b) Podaj dwóch bohaterów literackich, w czasie rozmowy których padły powyższe słowa.

c) Czy relacje między Klapaucjuszem i Trurlem są podobne do relacji między bohaterami wskazanymi przez Ciebie powyżej? Uzasadnij swoją odpowiedź.

Zadanie 13.
Na stronie internetowej Polskiego Radia można znaleźć następującą informację.

Zabierz głos w dyskusji – napisz komentarz, w którym przedstawisz swoje stanowisko i poprzesz je jednym argumentem.

*Zadania pochodzą z "Informatora o egzaminie ósmoklasisty z języka polskiego od roku szkolnego 2018/2019" Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Egzamin ósmoklasisty. Język polski - sprawdź lektury, które ...

Kurator oświaty o egzaminie ósmoklasisty:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3