Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ekspert TOR-u o kolejach: bałagan i dzika konkurencja

Piotr Brzózka
Polskie koleje to bałagan, bo nie ma regulacji tego rynku, dopiero teraz Sejm pracuje nad odpowiednią ustawą.
Polskie koleje to bałagan, bo nie ma regulacji tego rynku, dopiero teraz Sejm pracuje nad odpowiednią ustawą. Marek Zakrzewski
Rozmowa z Adrianem Furgalskim, ekspertem zespołu doradców TOR

Dziś strajk generalny w Przewozach Regionalnych. Stoją pociągi. Czy kolejarze słusznie strajkują i czy dobrą wybrali metodę?
Co do podwyżki, żądania są słuszne, bo wynagrodzenia w Przewozach są nieduże i jeszcze spadają. Ale co do samego strajku - zastanawiam się, czy kolejarze nie zostali nieco wykorzystani do celów politycznych przez jednego ze związkowych liderów.

Co taki strajk oznacza dla pasażerów? Będzie kolejny paraliż na kolei?0
Kraj się oczywiście od tego nie zawali, pasażerowie też przeżyją. W końcu są przyzwyczajeni, coraz to mamy jakiś cyrk, żeby wspomnieć ostatnie zatrzymanie pociągów InterRegio.

Na szczęście było dużo informacji w radiu, telewizji, gazetach. Myślę, że zdecydowana większość pasażerów doskonale wie o strajku, więc zaskoczenia nie będzie. Co najwyżej tłok w pociągach innych przewoźników.

Niestety, strajk niesie też kolejne przykre konsekwencje dla samej spółki, ponieważ Przewozy Regionalne zwracają pieniądze za niewykorzystane 17 sierpnia bilety - dostaną więc mocno po kieszeni. To nie pomoże w trudnej sytuacji finansowej firmy.

Przewozy Regionalne to jedna z wielu kolejowych spółek. To dobrze, że jest ich aż tyle?
Na kolei przeprowadzono nieudaną reformę, choć ponoć z rozwiązań wprowadzonych w Polsce miał korzystać cały świat.

Spółka Przewozy Regionalne to chory twór, zadłużony i zarządzany przez 16 właścicieli, czyli marszałków województw. A jaki mają wspólny interes marszałek województwa kujawsko-pomorskiego z marszałkiem województwa opolskiego?

Po wyborach rząd powinien przynajmniej zebrać marszałków i zebrać od nich jasne deklaracje, czy chcą działać razem, czy tworzyć lokalne spółki kolejowe.

Czy to mnogość spółek odpowiada za bałagan na kolei?
U nas jest trzech dużych przewoźników, a w Wielkiej Brytanii jest ich 25 i nie ma z tym problemów, pasażerów nawet to nie interesuje.

U nas jest bałagan, bo nie ma regulacji tego rynku, dopiero teraz Sejm pracuje nad odpowiednią ustawą. W efekcie doszło do dzikiej konkurencji między naszymi spółkami, z której wyszły mocno poobijane, a rykoszetem dostali pasażerowie.

A co Pan by zrobił, żeby uzdrowić sytuację?
TOR ma pomysł, aby Przewozy Regionalne przejęła Agencja Rozwoju Przemysłu, zrestrukturyzowała firmę i ją sprzedała. Ale nie zamierzam teraz pisać żadnych analiz. Szkoda czasu, zwłaszcza że idą wybory...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski