Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Elektryczne VW Caddy wkrótce na ulicach. Produkcja w Poznaniu? [ZDJĘCIA]

Mateusz Pilarczyk
Elektryczny VW Caddy.
Elektryczny VW Caddy. Fot. Mateusz Pilarczyk
Nie tankowanie, a ładowanie. Nie obrotomierz, a miernik obciążenia silnika. Nie kontrolka paliwa, a poziom naładowania baterii i nie benzyna, a prąd. Warto już teraz przyzwyczajać się do nowego nazewnictwa, bo elektryczne samochody są już coraz bliżej naszych garaży, a jeden z nich może być produkowany w poznańskiej fabryce VW.

Gdyby dziś podjęto decyzję o seryjnej produkcji, to auto za około półtora do dwóch lat zjechałoby z taśmy. Teraz jest jeszcze w fazie testów i oceny jego opłacalności przez ewentualnych użytkowników.

Największym mankamentem aut elektrycznych jest ich zasięg. Przykładowo E-Caddy na jednym pełnym ładowaniu może przejechać ok. 100 km, ale i z tym ładowaniem jest problem.

"Tankowanie do pełna" trwa bowiem kilka godzin. Najłatwiej jest zainstalować w garażu tzw. siłę i w nocy ładować auto. Problem może stanowić "dotankowanie" poza domem. W Wielkopolsce praktycznie nie ma takich punktów. I do ich wprowadzenia w najbliższym czasie nie przygotowuje się Enea. Rynek nie lubi jednak pustki. Garaże z gniazdkiem udostępniają zapaleńcy, tacy jak Alan Boruczkowski z Poznania.

- Nie mam samochodu elektrycznego, ale niedawno sam wybudowałem rower o takim napędzie. W internecie dałem ogłoszenie. Chętni użytkownicy aut mogą sobie w moim garażu podładować samochód, ale jeszcze nikt się do mnie nie zgłosił - mówi Alan Boruczkowski.

Wtyczek lub też gniazdek próżno też szukać na stacjach benzynowych. Orlen przed rokiem rzucił takie hasło, lecz elektryczne stacje to nadal przyszłość.

- Mimo iż takich samochodów jest w ofercie firm motoryzacyjnych coraz więcej, to wciąż trudno spotkać je na polskich drogach. Z tego powodu jest za wcześnie na wdrażanie rozwiązań dla tej grupy pojazdów na masową skalę - tłumaczy Arkadiusz Ciesielski z
PKN Orlen.

Według ośrodka badawczego IHS CERA sprzedaż samochodów elektrycznych w całej Europie w 2020 nie przekroczy 1 mln pojazdów. Inżynierowie aut elektrycznych już dziś robią wszystko, aby je popularyzować. Jednym z pomysłów jest możliwość ładowania ze zwykłych gniazdek 230V.

- Taką możliwość ma nissan Leaf. W Polsce będzie można go kupić w kwietniu 2013 roku. Przejechanie nim 100 km kosztuje od 1,5-2 euro - podaje Andrzej Polody, dealer Nissana.

E-Caddy przy niskich prędkościach jest praktycznie bezgłośny. Dlatego zamontowane są w nim głośniki. Dźwięk przypomina charakterystyczny warkot silnika - opisuje prototypowy egzemplarz Artur Błoszak z VW Poznań.

I faktycznie elektryczny samochód dostawczy mruczy przyjemnie do prędkości ok. 60 km/h. Wszystko dla bezpieczeństwa. Szczególnie przechodniów, którzy napędzanego prądem auta po prostu nie usłyszą. Powyżej sześćdziesiątki wystarcza tarcie kół o asfalt i opór powietrza - auto hałasuje.

To, co naprawdę robi wrażenie, to przyspieszenie. Jest o wiele lepsze niż w samochodach spalinowych o porównywalnej mocy, bo silnik elektryczny nie musi wejść na obroty, żeby dać swoją pełną moc.

Pozostałe wrażenia z jazdy są takie same jak w zwykłym samochodzie z automatyczną skrzynią biegów. E-Caddy ma jednak jeden "bajer", którego próżno szukać w spalinówkach - to możliwość podglądu na ekranie tego, jak energia przepływa między podzespołami samochodu. Hamując, auto odzyskuje prąd i ładuje ważący kilkaset kilogramów akumulator. Tak samo dzieje się, kiedy puścimy gaz, a samochód będzie się toczył.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski