PRZECZYTAJ TAKŻE:
Ostrów Wlkp: Zamiast ciężkich tornistrów - tablety
E-dziennik zastąpi papierowy
We wtorek na wydziale fizyki UAM zainaugurowano innowacyjny projekt edukacyjny "eSzkoła - Moja Wielkopolska". Obejmuje on 70 gimnazjów i 35 liceów w całej Wielkopolsce. Łącznie przystąpiło do niego blisko 10 tysięcy uczniów i tyle samo nauczycieli. W ciągu trzech lat młodzi Wielkopolanie będą pracować, prowadzić badania, uczyć się w internetowej sieci, korzystając z najnowocześniejszego sprzętu.
Technologia i cyfryzacja zaszły już tak daleko, że zmieniać się też musi polska edukacja - mówi Tomasz Bugajski, członek zarządu województwa wielkopolskiego - jednego z partnerów projektu. - Zgodnie ze strategią naszego województwa postanowiliśmy więc przy udziale technologii informatycznych dokonać przewartościowania systemu kształcenia.
Głównym celem projektu e-szkoła jest wprowadzenie w szkołach nowych metod nauki. Uczniowie podczas 60 godzin pozalekcyjnych będą korzystać m.in. z komputerów, tabletów, tablic interaktywnych. Wszystkie szkoły połączone są siecią internetową w ramach Wielkopolskiego Gridu Edukacyjnego - centrum wymiany doświadczeń oraz wiedzy między uczniami i nauczycielami.
- Informatyka jest w szkołach od dawna, ale sprowadza się głównie do istnienia pracowni informatycznych - mówi Joanna Ganowicz, zastępcy dyrektora departamentu edukacji i nauki Urzędu Marszałkowskiego. - Ale powstał rozdźwięk między tym, czego młodzi ludzie uczą się w szkole, a tym, co robią w domu, w którym przez cały czas mają dostęp do internetu.
Podczas zajęć w e-szkole uczniowie przez cały rok będą przygotowywać projekt matematyczno-przyrodniczy na dowolnie wybrany temat. Organizatorzy podkreślają, że rolą nauczycieli ma być współpraca z zespołem, a nie kierowanie pracą. Co roku spośród wszystkich projektów zostanie wybrany i nagrodzony jeden najlepszy.
- Zdajemy sobie sprawę, że ten projekt nie zmieni polskiego systemu edukacji tu i teraz, natychmiast - mówi prof. Stanisław Dylak z UAM. - Ale ma być pierwszym rozsadnikiem systemu. Zależy nam na doprowadzeniu do sytuacji, w której pomiędzy uczniem a nauczycielem powstaje relacja symetryczna. Bo uczeń, idąc do szkoły, nie chcę już tylko przekazania wiedzy. On chce wiedzieć, co zrobić, jaki osiągać cele na podstawie wiedzy, którą sam potrafi zdobyć. Jeśli nie doprowadzimy do relacji partnerskich w szkole, zdolni uczniowie coraz częściej będą uciekać do swojej internetowej niszy - dodaje prof. Dylak.
Projekt "eSzkoła - Moja Wielkopolska" jest finansowany z dotacji Unii Europejskiej. Łącznie kosztował 28 mln złotych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Straż Graniczna reaguje na publikację "Gazety Wyborczej". "Niebezpieczna narracja"
- Lista imion zakazanych w Polsce! Urzędnik nie pozwoli ci tak nazwać dziecka!
- Oświadczenie Orlenu ws. rzekomego braku paliwa. Koncern odpowiada na ataki
- Unia szykuje się do wielkiej reformy. „Najgorszy możliwy dla Polski scenariusz”