Ewolucja szkodzi edukacji?

Katarzyna Sklepik
Testy na zakończenie gimnazjum mają  pokazać, jak  uczniowie są przygotowani do dalszej edukacji
Testy na zakończenie gimnazjum mają pokazać, jak uczniowie są przygotowani do dalszej edukacji fot. archiwum
Dzisiaj uczniowie odbiorą świadectwa i rozpoczną upragnione wakacje. Gdy oni będą odpoczywać, nauczyciele i dyrektorzy szkół będą analizować słabe wyniki sprawdzianu szóstoklasistów i egzaminów gimnazjalistów. Wstępne dane z Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej, które poznaliśmy nie mogą napawać optymizmem.

- Wyniki nas nie satysfakcjonują, choć zauważamy poprawę w części matematyczno-przyrodniczej - przyznaje Elżbieta Walkowiak, wielkopolski kurator oświaty. - Jest to między innymi efekt dobrej współpracy z organami prowadzącymi, które przeznaczyły dodatkowe pieniądze na rozszerzenie oferty zajęć z matematyki.

To plus dla wielkopolskich samorządów, które od prawie trzech lat finansują dodatkowe lekcje z zajęć matematyczno- przyrodniczych. - I co z tego, jak uczniowie nie są przekonani do tych zajęć. One mają uczyć interdyscyplinarności, a młodzież woli matematykę osobno, fizykę osobno, biologię osobno i chemię osobno - z żalem przyznaje Grzegorz Liczbański, dyrektor Gimnazjum nr 11 w Poznaniu. - Analizując wyniki testów, doszliśmy do wniosku, że dzisiejsza młodzież ma problem z myśleniem syntetycznym. Jeśli w zadaniu skupionych zostaje kilka dziedzin, to nie wiedzą jak do niego podejść. A szkoda, przecież przedmioty się ze sobą zazębiają: biologia z chemią, matematyka z fizyką.

I choć w tym roku, wielkopolscy gimnazjaliści - na 16 województw - zdobyli 9. wynik, to według Zofii Hryhorowicz, dyrektora Okregowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu malutki krok do przodu. Zwłaszcza, że uczniowie z jednej strony pokazali, że przykładają się do nauki przedmiotów ścisłych, a z drugiej - że nie potrafią rozwiązywać zadań.

- Prawie co piąty wielkopolski gimnazjalista nawet nie spróbował rozwiązać ani jednego zadania otwartego, w którym mógłby pokazać, że potrafi korzystać z informacji, czytać dane z wykresów i tabel, a także wykorzystywać wiedzę w praktyce - mówi Zofia Hryhorowicz.

Więcej w dzisiejszym wydaniu Polski Głosu Wielkopolskiego

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
absolwentka

A ja się cieszę,że nie tylko wiedza jest najważniejsza dla młodych ludzi, bo i tak przeminie.
Dorośli (nie wszyscy)tylko by chcieli aby młodzi brali udział w wyścigu szczurów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3