Fast food po wegetariańsku

    Fast food po wegetariańsku

    AB

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Falafele
    1/4
    przejdź do galerii

    Falafele ©123rf

    Na ulicach Poznania zaparkowały food trucki z bogatymi i różnorodnymi propozycjami - od klasycznego burgera przez frytki rybne do pyzy z kaczką. Weganom i wegetarianom, wśród licznych streetfoodowych ofert naszego miasta, pozostaje tylko picie kawy czy soków oraz lody na kokosowym albo sojowym mleku nie do końca stosowne na jesienną pogodę...
    Tymczasem wegetariańskie bary serwujące jedzenie typu fast food cieszą się coraz większą popularnością. Mamy w mieście wege-bary międzynarodowej sieci Green Way. Poznańskie restauracje także proponują dania w wersji „na zielono”, jak np. carry warzywne czy falafele. Ale przebiegając przez centrum miasta, bezmięsnego burgera raczej nie zjemy.

    Fast food to niezwykle wygodna forma jedzenia. Smaczne i pożywne wersje klasyków szybkich potraw można także przygotować w domu. Najważniejszą kwestią jest sposób przygotowania takich dań. Rezygnując z mięsa i kalorycznych składników (takich jak majonez, tłuste dodatki i oliwa), wyrazisty smak możemy osiągnąć dzięki prostym dodatkom i przyprawom, na przykład wegetariańskiego burgera doprawić można ostrym sosem sojowym, tahini czy tabasco. Smakuje naprawdę wyjątkowo.

    Wybierając pośród wegetariańskich szybkich dań, możemy zdecydować się na przykład na popularne veggie burgery, w których mięso zastąpione jest kotletem z cieciorki, tofu czy kaszy jaglanej.

    Alternatywą dla kebaba jest z kolei tortilla z falafelem, czyli małymi kotletami z ciecierzycy albo bobu.

    Pomysłów na zdrowe i bezmięsne szybkie posiłki jest wiele: wegańskie hot-dogi, z „kiełbaskami” złożonymi z warzyw, kasz, strączków i aromatycznych ziół, zapiekanki warzywne czy frytki z batatów, cukinii, selera czy marchewki. Dania takie są bardzo pożywne, pięknie wyglądają i idealnie nadają się na przekąskę w trakcie zabieganego dnia czy podczas przerwy w pracy. Chcąc odżywiać się zdrowo i bezmięsnie, nie musimy zatem rezygnować z „ulicznego jedzenia”. Oto propozycje przepisów na wege fast foody.

    Domowa pizza bezmięsna


    Składniki:
    Ciasto baza: 500 g mąki pszennej , 30 g świeżych drożdży, 150 ml ciepłej wody, 0,5 łyżeczki soli , 2 łyżki oliwy. Sos pomidorowy baza: 250 g pomidorów pelati, kilka ząbków czosnku, świeża bazylia, oregano, rozmaryn i tymianek, łyżeczka octu balsamicznego, 1 łyżeczka sosu tabasco, cukier, pieprz, sól, 3 łyżki oliwy. Farsz: kilkanaście pomidorków koktajlowych, duża garść świeżego szpinaku, 1 kulka mozzarelli, 4 jajka, 1-2 ząbki czosnku, masło, kawałek parmezanu, sól, pieprz, gałka muszkatołowa

    Sposób przygotowania:
    Ciasto baza: Drożdże zalać kilkoma łyżkami ciepłej wody. Delikatnie wymieszać, aż do rozpuszczenia. Odstawić w ciepłe miejsce na kilkanaście minut. Mąkę przesiać na stolnicę, zrobić dołek, dodać sól, drożdże, oliwę i resztę wody. Zagnieść gładkie, elastyczne ciasto. Uformować z niego kulę, przykryć lnianą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia.

    Sos pomidorowy baza: Pomidory pelati zmiksować razem z czosnkiem. Dodać garść posiekanych ziół, szczyptę soli, cukru i pieprzu, łyżeczkę octu i 3 łyżki oliwy. Wymieszać, ostatecznie doprawić do smaku, nadając pożądaną ostrość kilkoma kroplami sosu tabasco.

    Farsz: Szpinak umyć i osuszyć. Podsmażyć na maśle, doprawić solą, pieprzem, roztartym czosnkiem i gałką muszkatołową. Wyrośnięte ciasto na pizzę podzielić na 4 równe części. Podsypać mąką i rozwałkować na ulubioną grubość. Ułożyć na blasze. Każdy placek posmarować bazowym sosem pomidorowym. Na nim rozłożyć porcje szpinaku, po kilka pomidorków koktajlowych i mozzarelli. Piec w piekarniku nagrzanym do ok. 200 stopni przez 10 minut. Następnie wyjąć z piekarnika, na każdą pizzę wybić jajko, posypać startym parmezanem i dopiekać jeszcze około 15 minut, aż spód nabierze złotobrązowego koloru, a jajka się zetną.

    Wegetariański burger


    Składniki:4 łyżki stołowe wegetariańskiej oliwy, 1 drobno pokrojona cebula, 400 g puszka fasoli Borlotti, opłukanej i osuszonej, 1 łyżka stołowa sosu sojowego, pęczek kolendry, posiekanej, 50 g bułki tartej, 3 łyżki stołowe mąki pszennej, 1 jajko, 3-4 łyżki stołowe kminku rzymskiego
    Pomidorowa salsa: 4 świeże, dojrzałe pomidory, posiekane, pół czerwonej cebuli, cienkie plastry, strumień sosu sojowego, 1 łyżka stołowa oliwy z oliwek, szczypta cukru, 1 łyżka stołowa posiekanego szczypiorku
    Serwować z: 4 burger bułki, 4 plastry sera Cheddar

    Sposób przygotowania:
    Wlać łyżkę oleju na rozgrzaną patelnię i podsmażyć cebulę, aż zmięknie. Zdjąć z ognia i dodać do miski z fasolą. Przy pomocy maszynki do ziemniaków rozetrzyj fasolę na pastę, a następnie dobrze wymieszaj z sosem sojowym Kikkoman, wraz z kolendrą i tartą bułką. Uzyskana pasta powinna być dość sucha, jeśli jest zbyt mokra, dodaj odrobinę tartej bułki. Przy pomocy wilgotnych dłoni, uformuj z uzyskanej pasty 4 miniburgerowe płaskie kulki, á la paszteciki o grubości ok. 2 cm. Każdą z nich obtoczyć w mące. Następnie zanurzyć w ubitym jajku i obtoczyć w kminku. Następnie podgrzej pozostały olej na patelni i smaż hamburgery po 2-3 minuty z każdej strony na złoty kolor. Aby zrobić sos pomidorowy, wymieszaj pomidory, czerwoną cebulę, sos sojowy, olej i cukier w misce. Dobrze wymieszaj i pozostaw na czas smażenia burgerów, aby smaki przeniknęły między sobą. Podawać na ciepło z serem cheddar.

    1 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (1)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    ?!

    anon (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 3

    "Wegański" burger, a w składnikach jajko? Podawany z serem?

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo