Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Firmy pokazowe na celowniku UOKiK. Czy wszystkie naciągają konsumentów?

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay
Spółka Exito z Opalenicy to nie jedyna firma pokazowa wobec której Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta prowadzi postępowanie. Liczne skargi od klientów wpływają także na inne firmy, również te z Wielkopolski. Spółki odpowiadają: - Naszym priorytetem jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem oraz poszanowaniem praw konsumentów.

Na początku sierpnia informowaliśmy, że UOKiK nałożył na spółkę Exito 4 mln zł kary za nieuczciwe praktyki sprzedażowe stosowane wobec klientów, by namówić ich na zakup niebotycznie drogiego sprzętu. To najwyższa kara jaką UOKiK do tej pory nałożył na firmy pokazowe i sprzedaży bezpośredniej.

Czytaj: UOKiK ukarał firmę za sprzedaż na pokazach. Exito z Opalenicy ma zapłacić 4 miliony złotych, za naciąganie starszych osób na drogie zakupy

Mimo to na rynku wciąż działa wiele firm, które także zachęcają do udziału w pokazach a potem do zakupy sprzętu czy to AGD czy medycznego, prezentując ofertę jako wyjątkową i bardzo atrakcyjną.

– Wstyd mi pisać w tej sprawie jak dałem się nabrać na pokazie firmy Comfort Med+. Masakra – jak to mówi moja wnuczka. Tylko jej mogę zawdzięczać, że mój kontrakt z 10900 zł został aneksowany na 1500 zł. Tyle ostatecznie zapłaciłem za pas wibrujący. Dziś już wiem, że to cena z kosmosu. Spłacam go w ratach. Musiałem się ukarać za moją głupotę – to jeden z listów od pana Henryka, który przyszedł do naszej redakcji.

Skargi klientów dotyczą nie tylko samego zakupu towaru, ale także natarczywych telefonów ze strony przedstawicieli firm pokazowych.
– Firma Ksiomikron z Poznania działa tak samo. Naciągają na zakup towaru, wydzwaniają do ludzi non stop, nagabują na spotkania – pisze pani Małgosia.

Trwa głosowanie...

Jak powinny być karane firmy sprzedające towary w taki sposób jak Exito?

Głos Wielkopolski

Firmy pokazowe to sól w oku miejskich rzeczników konsumenta. – Spraw dotyczących umów zwieranych podczas prezentacji jest mnóstwo. Niestety, ale mimo że mamy takie prawo, bardzo trudno później konsumentom zrezygnować z danego towaru i go zwrócić. Wielokrotnie zwracałem uwagę seniorom, by nie działali pod wpływem chwili i zastanowili się nad konkretnym zakupem – mówi Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumenta w Poznaniu. - Cieszy tak surowa kara nałożona przez UOKiK. Może to będzie przestroga dla firm tych mniej uczciwych, że naciąganie klienta się po prostu nie opłaca.

Czytaj: Wielkopolska: Chciał kupić poduszkę, a wziął kredyt

W sprawie Comfort Med UOKiK prowadzi już postępowanie wyjaśniające. – Trafiło do nas 14 skarg. Jeżeli chodzi o Ksiomikron, to otrzymaliśmy dwie skargi – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Firma Comfort Med przyznaje, że UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające. – W tym zakresie ściśle współpracujemy z UOKiK. Naszym priorytetem jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem oraz poszanowaniem praw konsumentów – przekonuje Tomasz Kaczmarek, prokurent Comfort Med+.

Zobacz: Reklamówki będą jeszcze droższe. Za jedną siatkę zapłacimy nawet 50 groszy

Dodaje, że spółka swoim klientom przedstawia broszurę, która zawiera wszelkie informacje i pouczenia o prawach konsumenta, a także możliwości odstąpienia od umowy. – Skargi klientów, kiedy są przekazywane do nas, szczegółowo je analizujemy. Stanowią one kilka procent w skali zawieranych umów – zapewnia Tomasz Kaczmarek. - Co do cen naszych produktów mamy świadomość, iż w internecie często są sprzedawane produkty wyglądające podobnie w niższych cenach. Jednak zawsze gwarantujemy naszym klientom niewygórowane ceny adekwatne do jakości i wykonanej pracy.

Sprawdź też:

Przyznaje, że nie tyle kara nałożona na firmę z Opalenicy przez UOKiK negatywnie wpływa na wizerunek firm, prowadzących sprzedaż pokazową, co faktycznie nieuczciwe praktyki sprzedażowe. - Jest spora różnica Ubolewamy, że takie firmy istnieją na rynku i przez swoje działania psują renomę innych podmiotów. Jest jednak spora różnica pomiędzy prowadzeniem działalności, polegającej na sprzedaży poza lokalem a nieposzanowaniem praw konsumentów. Nie można uznać, że sam kanał dystrybucji w postaci sprzedaży bezpośredniej jest zły.

Z kolei spółka Ksiomikron odpowiada: – Nic nie wiemy, aby na naszą firmę zostały złożone jakiekolwiek skargi. Wszelkie uwagi naszych rozmówców zawsze traktujemy poważnie – zapewnia Patryk Szymańskki z firmy Ksiomikron.

Zobacz:

Zakończyła się budowa pływalni na os. Piastowskim w Poznaniu. Mieszkańcy będą mogli z niej korzystać już od 9 września. Wtedy nastąpi też oficjalne otwarcie. Zobacz, jak prezentuje się wnętrze pływalni. Przejdź dalej --->

Poznań: Zobacz, jak wygląda nowa pływalnia na os. Piastowski...

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski