Firmy pokazowe na celowniku UOKiK. Czy wszystkie naciągają konsumentów?

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Zaktualizowano 
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Pixabay
Spółka Exito z Opalenicy to nie jedyna firma pokazowa wobec której Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta prowadzi postępowanie. Liczne skargi od klientów wpływają także na inne firmy, również te z Wielkopolski. Spółki odpowiadają: - Naszym priorytetem jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem oraz poszanowaniem praw konsumentów.

Na początku sierpnia informowaliśmy, że UOKiK nałożył na spółkę Exito 4 mln zł kary za nieuczciwe praktyki sprzedażowe stosowane wobec klientów, by namówić ich na zakup niebotycznie drogiego sprzętu. To najwyższa kara jaką UOKiK do tej pory nałożył na firmy pokazowe i sprzedaży bezpośredniej.

Czytaj: UOKiK ukarał firmę za sprzedaż na pokazach. Exito z Opalenicy ma zapłacić 4 miliony złotych, za naciąganie starszych osób na drogie zakupy

Mimo to na rynku wciąż działa wiele firm, które także zachęcają do udziału w pokazach a potem do zakupy sprzętu czy to AGD czy medycznego, prezentując ofertę jako wyjątkową i bardzo atrakcyjną.

– Wstyd mi pisać w tej sprawie jak dałem się nabrać na pokazie firmy Comfort Med+. Masakra – jak to mówi moja wnuczka. Tylko jej mogę zawdzięczać, że mój kontrakt z 10900 zł został aneksowany na 1500 zł. Tyle ostatecznie zapłaciłem za pas wibrujący. Dziś już wiem, że to cena z kosmosu. Spłacam go w ratach. Musiałem się ukarać za moją głupotę – to jeden z listów od pana Henryka, który przyszedł do naszej redakcji.

Skargi klientów dotyczą nie tylko samego zakupu towaru, ale także natarczywych telefonów ze strony przedstawicieli firm pokazowych.
– Firma Ksiomikron z Poznania działa tak samo. Naciągają na zakup towaru, wydzwaniają do ludzi non stop, nagabują na spotkania – pisze pani Małgosia.

Trwa głosowanie...

Jak powinny być karane firmy sprzedające towary w taki sposób jak Exito?

Głos Wielkopolski

Firmy pokazowe to sól w oku miejskich rzeczników konsumenta. – Spraw dotyczących umów zwieranych podczas prezentacji jest mnóstwo. Niestety, ale mimo że mamy takie prawo, bardzo trudno później konsumentom zrezygnować z danego towaru i go zwrócić. Wielokrotnie zwracałem uwagę seniorom, by nie działali pod wpływem chwili i zastanowili się nad konkretnym zakupem – mówi Marek Janczyk, Miejski Rzecznik Konsumenta w Poznaniu. - Cieszy tak surowa kara nałożona przez UOKiK. Może to będzie przestroga dla firm tych mniej uczciwych, że naciąganie klienta się po prostu nie opłaca.

Czytaj: Wielkopolska: Chciał kupić poduszkę, a wziął kredyt

W sprawie Comfort Med UOKiK prowadzi już postępowanie wyjaśniające. – Trafiło do nas 14 skarg. Jeżeli chodzi o Ksiomikron, to otrzymaliśmy dwie skargi – mówi Agnieszka Majchrzak z biura prasowego UOKiK.

Firma Comfort Med przyznaje, że UOKiK prowadzi postępowanie wyjaśniające. – W tym zakresie ściśle współpracujemy z UOKiK. Naszym priorytetem jest prowadzenie działalności zgodnie z obowiązującym prawem oraz poszanowaniem praw konsumentów – przekonuje Tomasz Kaczmarek, prokurent Comfort Med+.

Zobacz: Reklamówki będą jeszcze droższe. Za jedną siatkę zapłacimy nawet 50 groszy

Dodaje, że spółka swoim klientom przedstawia broszurę, która zawiera wszelkie informacje i pouczenia o prawach konsumenta, a także możliwości odstąpienia od umowy. – Skargi klientów, kiedy są przekazywane do nas, szczegółowo je analizujemy. Stanowią one kilka procent w skali zawieranych umów – zapewnia Tomasz Kaczmarek. - Co do cen naszych produktów mamy świadomość, iż w internecie często są sprzedawane produkty wyglądające podobnie w niższych cenach. Jednak zawsze gwarantujemy naszym klientom niewygórowane ceny adekwatne do jakości i wykonanej pracy.

Sprawdź też:

Przyznaje, że nie tyle kara nałożona na firmę z Opalenicy przez UOKiK negatywnie wpływa na wizerunek firm, prowadzących sprzedaż pokazową, co faktycznie nieuczciwe praktyki sprzedażowe. - Jest spora różnica Ubolewamy, że takie firmy istnieją na rynku i przez swoje działania psują renomę innych podmiotów. Jest jednak spora różnica pomiędzy prowadzeniem działalności, polegającej na sprzedaży poza lokalem a nieposzanowaniem praw konsumentów. Nie można uznać, że sam kanał dystrybucji w postaci sprzedaży bezpośredniej jest zły.

Z kolei spółka Ksiomikron odpowiada: – Nic nie wiemy, aby na naszą firmę zostały złożone jakiekolwiek skargi. Wszelkie uwagi naszych rozmówców zawsze traktujemy poważnie – zapewnia Patryk Szymańskki z firmy Ksiomikron.

Zobacz:

Poznań: Zobacz, jak wygląda nowa pływalnia na os. Piastowski...

Sprawdź też:

polecane: Flesz - Ukraińcy chcą więcej zarabiać

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

E
Elżbieta

pewnie, że nie można generalizować; ale jak są firmy jak geriamedica co pakiety medyczne co potrafią kosztować kilka tysięcy wciskają, to tak zdecydowanie nie powinno być;

G
Gość

Nie można wszystkich firm sprzedaży bezpośredniej wrzucać do jednego worka . Ja sama mam dużo takich produktów z pokazu i jestem bardzo zadowolona . Jakość zdecydowanie jest dużo lepsza niż w sklepach , a to że są droższe świadczy o dobrym produkcie . Jakość i ocena idą w parze . Ja wolę mieć w domu dobry produkt który będzie mi służył długie lata i korzysta z tego cała moja rodzina . Firmy od których nabyłam produkty to Everstar , Welmax, Filipiak , Termomix . Cała transakcja sprzedażowa przebiegła w miłej atmosferze , nikt mnie nie oszukał , nikt mnie nie naciągał ,a mało tego firmy po sprzedaży same się do mnie odzywają odnośnie zadowolenia z produktów . Pozdrawiam🙂

m
mm

Z jednej strony OKAZJA czyni ZŁODZIEJA, czyli im więcej klientów, tym proceder jest bardziej opłacalny. Znam historię kilku takich firm, które na głupocie ludzkiej dorobiły się milionów. Z drugiej strony.... od zawsze się powtarza w prasie, czy TV (nie w TV TRWAM) że takie firmy czatują na starsze i naiwne osoby. Mlodzi potrafią sami znależć kołderki, kocyki czy garnki za cenę normalną, czyli kilkadziesiąt - kilkaset zlotych i nie dadzą się wmanewrować w zakupy tych samych artykułów 100x droższych. Ci sprzedawcy nie maja za grosz skrupułó HIENY i tyle!!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3