FPS podpisała wielomilionowy kontrakt na nowe wagony [ZDJĘCIA]

Mateusz Pilarczyk
Ponad 175 milionów złotych to wartość kontraktu jaki w czwartek w Poznaniu podpisał prezes PKP Intercity z Fabryką Pojazdów Szynowych. Poznańska firma wybuduje dla Intercity 25 zupełnie nowych wagonów pasażerskich. Władze FPS przekonują, że to dopiero początek rynkowej ofensywy. Firma chce wejść na rynek wschodni i wrócić do produkcji tramwajów.

Jeszcze do niedawna FPS była w dużych tarapatach, które wiązały się z problemami legendarnej firmy H. Cegielski - Poznań. Brakowało kontraktów i pieniędzy dla pracowników. W 2010 roku HCP wystawiła swoją spółkę córkę na sprzedaż. Chętnych, poza Agencją Rozwoju Przemysłu, nie było.

FPS modernizuje wagony dla PKP Intercity. Zobacz zdjęcia przed i po

- Kiedy ARP przejmowało Fabrykę Pojazdów Szynowych widziałem na tej hali jeden wagon. Zlecenie nie były terminowo realizowane. Wiele trzeba było zmienić. Uwierzyliśmy w tą spółkę. FPS to wiedza, tradycja, wykwalifikowana załoga i poznański duch przedsiębiorczości - zachwalał przed podpisaniem umowy Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Teraz hala fabryki jest pełna wagonów pasażerskich, które modernizowane są dla Intercity. Prawdziwie wyzwanie dla FPS to jednak podpisany wczoraj kontrakt na zupełnie nowe wagony. Przez ostatni rok zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 280 osób do 430. Teraz planowana jest kolejna rekrutacja.

- Idziemy trochę pod prąd. Wszędzie tnie się etaty, a my zatrudniamy. Potrzebnych nam będzie jeszcze około stu osób. Od spawaczy po monterów - informuje Sławomir Raniszewski, prezes FPS, który już zapowiada udział w kolejnych przetargach na modernizację taboru. Jeden z nich Intercity chce rozstrzygnąć jeszcze w tym roku.

Na realizację zamówienia FPS ma osiemnaście miesięcy. Wagony trafią na trasę Wrocław - Poznań - Inowrocław - Bydgoszcz - Gdynia. FPS wyprodukuje wagony pierwszej i drugiej klasy w wersjach przedziałowych i bezprzedziałowych. Będą one wyposażone w diodowe oświetlenie, ergonomiczne fotele, ekrany podające pasażerom informacje o podróży, a także elektroniczny system rezerwacji miejsc. Część z nich ma być przystosowana dla osób niepełnosprawnych, a tzw. ciśnieniowo szczelne przejścia między wagonami mają zmniejszyć hałas i poprawić komfort podróży.

- PKP Intercity zmienia się dla swoich pasażerów. To największa jednorazowa umowa na nowe wagony jaką podpisujemy w ciągu ostatnich 10 lat. Do końca roku mamy zamiar rozstrzygnąć jeszcze przetarg na kompleksową modernizację 150 wagonów - mówił w Poznaniu Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.

Co zyskają na tym podróżni? Wagony, do których remontu przymierza się też FPS, mają być klimatyzowane i z dostępem do internetu.

- W ofercie mamy wszystkie typy wagonów, ale chcemy się rozwijać. Jedną z dróg będą tramwaje - zapowiada Bogdan Pohl, pełnomocnik zarządu ds. techniczno- produkcyjnych.

Tym samym FPS potwierdza swoje plany jakie na początku miesiąca opisywaliśmy w "Głosie". Wskrzeszony zostanie projekt tramwaju Puma, być może. W poprawionej wersji i być może ze zmienioną nazwą ma startować w przetargach. Jednym z kierunków może być Warszawa. Tramwaj, którego egzemplarz przez pewien czas jeździł po Poznaniu na razie nie ma jednak szczęścia. Pierwsza wersja Pumy nie miała w 100 proc. niskiej podłogi przez co przegrywała jeszcze w przedbiegach.

Obecnie głównym odbiorcą poznańskiej fabryki jest Intercity. FPS chce jednak pokazać się ze swoimi produktami na rynku wschodnim. W dalszych planach jest też produkcja lokomotyw. Zanim to jednak nastąpi firma prawdopodobnie zmieni swoją siedzibę z ulicy 28 czerwca 1956 roku na podpoznański adres. Jedną z opcji jest Bolechowo, gdzie swoją siedzibę ma Solaris.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? m.pilarczyk@glos.com

W tym roku czekają nas dynamiczne zmiany na rynku pracy

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
e

Naprawiałeś SU 45?

K
KTS

produkować dla wuja sama za zielone a nie pchać się na wschód bo to jest kierunek w którym można szabelką katyńską wymachiwać

H
Hip

pracowalem w ZNTK Poznan jako elektryk przy pojazdach szynowych . Ciesze sie ze Poznan bedzie produkował nowe wagony i moze tramwaje.Gdy bylbym mlodszy i zdrowie dopisywalo napewno zglosil bym sie jako pierwszy do pracy jako elektryk.Brawo FPS ze macie tak madrych menagerów ze do swych obowiazkow podchodza z wspaniałym zaangazowaniem.

p
pasendżer

Tylko nie wagony z przedziałami. Przedziały to zło.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3