Jeszcze do niedawna FPS była w dużych tarapatach, które wiązały się z problemami legendarnej firmy H. Cegielski - Poznań. Brakowało kontraktów i pieniędzy dla pracowników. W 2010 roku HCP wystawiła swoją spółkę córkę na sprzedaż. Chętnych, poza Agencją Rozwoju Przemysłu, nie było.
FPS modernizuje wagony dla PKP Intercity. Zobacz zdjęcia przed i po
- Kiedy ARP przejmowało Fabrykę Pojazdów Szynowych widziałem na tej hali jeden wagon. Zlecenie nie były terminowo realizowane. Wiele trzeba było zmienić. Uwierzyliśmy w tą spółkę. FPS to wiedza, tradycja, wykwalifikowana załoga i poznański duch przedsiębiorczości - zachwalał przed podpisaniem umowy Wojciech Dąbrowski, prezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Teraz hala fabryki jest pełna wagonów pasażerskich, które modernizowane są dla Intercity. Prawdziwie wyzwanie dla FPS to jednak podpisany wczoraj kontrakt na zupełnie nowe wagony. Przez ostatni rok zatrudnienie w firmie zwiększyło się z 280 osób do 430. Teraz planowana jest kolejna rekrutacja.
- Idziemy trochę pod prąd. Wszędzie tnie się etaty, a my zatrudniamy. Potrzebnych nam będzie jeszcze około stu osób. Od spawaczy po monterów - informuje Sławomir Raniszewski, prezes FPS, który już zapowiada udział w kolejnych przetargach na modernizację taboru. Jeden z nich Intercity chce rozstrzygnąć jeszcze w tym roku.
Na realizację zamówienia FPS ma osiemnaście miesięcy. Wagony trafią na trasę Wrocław - Poznań - Inowrocław - Bydgoszcz - Gdynia. FPS wyprodukuje wagony pierwszej i drugiej klasy w wersjach przedziałowych i bezprzedziałowych. Będą one wyposażone w diodowe oświetlenie, ergonomiczne fotele, ekrany podające pasażerom informacje o podróży, a także elektroniczny system rezerwacji miejsc. Część z nich ma być przystosowana dla osób niepełnosprawnych, a tzw. ciśnieniowo szczelne przejścia między wagonami mają zmniejszyć hałas i poprawić komfort podróży.
- PKP Intercity zmienia się dla swoich pasażerów. To największa jednorazowa umowa na nowe wagony jaką podpisujemy w ciągu ostatnich 10 lat. Do końca roku mamy zamiar rozstrzygnąć jeszcze przetarg na kompleksową modernizację 150 wagonów - mówił w Poznaniu Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Co zyskają na tym podróżni? Wagony, do których remontu przymierza się też FPS, mają być klimatyzowane i z dostępem do internetu.
- W ofercie mamy wszystkie typy wagonów, ale chcemy się rozwijać. Jedną z dróg będą tramwaje - zapowiada Bogdan Pohl, pełnomocnik zarządu ds. techniczno- produkcyjnych.
Tym samym FPS potwierdza swoje plany jakie na początku miesiąca opisywaliśmy w "Głosie". Wskrzeszony zostanie projekt tramwaju Puma, być może. W poprawionej wersji i być może ze zmienioną nazwą ma startować w przetargach. Jednym z kierunków może być Warszawa. Tramwaj, którego egzemplarz przez pewien czas jeździł po Poznaniu na razie nie ma jednak szczęścia. Pierwsza wersja Pumy nie miała w 100 proc. niskiej podłogi przez co przegrywała jeszcze w przedbiegach.
Obecnie głównym odbiorcą poznańskiej fabryki jest Intercity. FPS chce jednak pokazać się ze swoimi produktami na rynku wschodnim. W dalszych planach jest też produkcja lokomotyw. Zanim to jednak nastąpi firma prawdopodobnie zmieni swoją siedzibę z ulicy 28 czerwca 1956 roku na podpoznański adres. Jedną z opcji jest Bolechowo, gdzie swoją siedzibę ma Solaris.
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?