FPS wygrywa przetargi i zatrudnia nowych pracowników

Mateusz Pilarczyk
Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu.
Fabryka Pojazdów Szynowych w Poznaniu.
H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych, była spółka-córka "Ceglorza", radzi sobie coraz lepiej. Sprzedana przed dwoma laty Agencji Rozwoju Przemysłu firma od sierpnia ubiegłego roku praktycznie podwoiła zatrudnienie. Teraz otwiera się na rynek wschodni i chce wrócić do budowy lokomotyw oraz tramwajów.

Najpierw FPS musi się jednak wywiązać z już wygranych trzech przetargów związanych z wagonami pasażerskimi dla PKP Intercity. Ten najintratniejszy, bo na budowę 25 zupełnie nowych konstrukcji za kwotę ponad 175 mln zł zostanie uroczyście podpisany w połowie października w Poznaniu.

FPS modernizuje wagony dla PKP Intercity. Zobacz zdjęcia przed i po

- To najwyższy kontrakt jaki Intercity będzie podpisywało z jednym dostawcą - podkreśla Sławomir Raniszewski, prezes Fabryki Pojazdów Szynowych.

- Będą to najnowocześniejsze wagony używane na naszej kolei - dodaje Bogdan Pohl, pełnomocnik zarządu ds. techniczno- produkcyjnych.

Wcześniej, bo w przyszłym tygodniu, do fabryki położonej przy ulicy 28 Czerwca 1956 przyjedzie pierwszy z 20 wagonów do gruntownej modernizacji. To część przetargu Intercity, którego FPS jest jednym z trzech wykonawców. Poznański zakład za modernizację wagonów dostanie 54 mln zł. W halach FPS kończone są natomiast naprawy rewizyjne innych wagonów.

- Nie jest tajemnicą, że lata 2009-2010 były kiepskie dla spółki i przez to mamy sporo do nadrobienia, ale jest zdecydowanie lepiej. Za rok 2011 mieliśmy sprzedaż na poziomie niecałych 40 mln zł. W tym mamy już 60, a do końca roku dobijemy do 100 mln zł. W latach 2013 i 2014 będzie to po około 200 mln zł - podaje prezes Raniszewski.

Teraz FPS potrzebuje rąk do pracy. W firmie obecnie pracuje 450 osób. W porównaniu do ubiegłego roku, jest to wzrost o 170 osób. W najbliższym czasie do realizacji kontraktów będzie potrzebnych kolejnych 100 fachowców. Docelowo FPS chce zatrudniać 650 osób. Niektórzy jednak pamiętają nieterminowe wypłaty w firmie, o których głośno było jeszcze przed rokiem.

- Nie ma poślizgów. To już przeszłość. Przed ostatnimi świętami Bożego Narodzenia wyczyściliśmy wszystkie nasze długi wobec pracowników - informuje prezes.

FPS patrzy więc z nadzieją w przyszłość. W tej najbliższej chce wziąć udział w kolejnym rekordowym przetargu Intercity. Przewoźnik niedawno ogłosił, że za około 460 mln zł chce zmodernizować 150 wagonów. FPS liczy, że odetnie z tego tortu ok. 100 milionów. Co dalej?

- Zainteresowani jesteśmy współpracą ze strefą rosyjskojęzyczną. Myślę też, że skutecznie powrócimy do segmentu tramwajowego - zapowiada Bogdan Pohl.

Wróci więc Puma - przygotowany przez FPS tramwaj, który dotąd nie miał szczęścia w przetargach. Głównie przez konstrukcję, która nie była w 100 procentach niskopodłogowa. Poprawiona Puma ma mieć przede wszystkim zamontowany nowy układ napędowy. Władze FPS liczą, że jak mówią, polityczna moda na tramwaje w stu procentach niskopodłogowe właśnie odchodzi.

- Kraków, Częstochowa, Śląsk szukały rozwiązań technicznych jakie ma Puma, bo to dobre rozwiązania na polskie torowiska, które w większości nie są w dobrym stanie - przekonuje prezes Sławomir Raniszewski.

W dalszej perspektywie firma chce pójść w ślady Pesy oraz Newagu i zacząć na nowo produkcję lokomotyw.
Na deskach kreślarskich konstruktorów, pojawi się w najbliższym czasie projekt elektrycznego zespołu trakcyjnego dedykowanego połączeniom między aglomeracjami.

FPS chce też przekonać rynek do składów pociągowych zamiast tzw. pociągów zespolonych (ten typ to chociażby słynne TGV): - Są one tańsze i bardziej operatywne - uważa Bogdan Pohl.

Jeśli się to uda, to FPS ma zamiar reaktywować produkcję lokomotyw. Dzięki temu będzie w stanie oferować zamawiającym całe składy, a nie tylko określone typy wagonów.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? m.pilarczyk@glos.com

Na rynku brakuje mieszkań w wielkiej płycie.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

X
Xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

koniec 2013.r nie ma na wypłaty nawet socjalny roztrwonił ,do okoła pełno dłużników niby praca jest a pieniędzy na materiał i wypłaty nie ma żenada................................

K
KTS

do wuja sama trzeba produkować a nie pchać się na rynek wschodni na który tak tryskali jadem nienawiści.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3