Gdy majówkę planujemy spędzić za granicą (1)

Milena Kochanowska
Linie lotnicze nieraz nie biorą odpowiedzialności za kosztowne przedmioty znajdujące się w naszym bagażu
Linie lotnicze nieraz nie biorą odpowiedzialności za kosztowne przedmioty znajdujące się w naszym bagażu 123 RF
Przedłużony weekend majowy zachęca do wyjazdów za granicę. Co warto wiedzieć, zanim wyjedziemy, żeby uniknąć kłopotów?

1 Weźmy dowód osobisty i Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ). Uprawnia ona do korzystania z niezbędnej publicznej opieki medycznej w krajach Unii Europejskiej.

2 Dodatkowe ubezpieczenie. EKUZ nie zapewnia jednak np. organizacji i pokrycia kosztów powrotu do kraju. Bezpłatna pomoc medyczna zostanie nam udzielona przez placówki medyczne, ale tylko w zakresie określonym przepisami danego państwa członkowskiego UE. W Niemczech np. trzeba zapłacić za pierwszą wizytę u lekarza, a dzień w szpitalu kosztuje 10 euro. We Francji opłaca się 30 proc. wysokości honorariów lekarskich, 20 proc. kosztów leczenia stacjonarnego i 25 proc. szpitalnego, a koszt leków do 65 proc. We Włoszech obowiązują opłaty za wizytę u lekarza i leczenie stomatologiczne, za wyjątkiem pediatry, a za niektóre leki na receptę trzeba zapłacić niekiedy nawet 100 lub 50 proc. ceny. W wielu zagranicznych miejscowościach wypoczynkowych lekarze przyjmują tylko prywatnie i EKUZ nie jest tam honorowana. Rozsądnym uzupełnieniem karty EKUZ jest więc płatna polisa turystyczna.

3 Lecąc samolotem, bagażu nie musimy ubezpieczać,
o ile nie mamy w nim rzeczy kosztownych. Regulaminy linii lotniczych wyłączają zwykle ich odpowiedzialność za przedmioty takie jak: sprzęt fotograficzny, laptopy, biżuteria itp. Pojemność buteleczki przewożonego w bagażu podręcznym płynu, bez względu na jego rodzaj, nie może przekraczać 100 ml. Na liście przedmiotów zakazanych są też wszelkie ostre przedmioty, nawet zwykłe nożyczki.

4 Gdy zaginie nasz bagaż, na lotnisku wypełnijmy protokół nieprawidłowości bagażowej (tzw. PIR) i zachowajmy jego kopię. Następnie złóżmy reklamację w ciągu 7 dni od odbioru uszkodzonego bagażu lub 21 dni od odbioru opóźnionego bagażu. Gotowy formularz reklamacji w języku angielskim znajduje się na stronie www.konsument.gov.pl, w zakładce „Złóż skargę”. Za zniszczenie walizki lub zagubienie bagażu linie lotnicze powinny wypłacić odszkodowanie. Wycena odbywa się w oparciu o rachunki za rzeczy, które znajdowały się w walizce. Jeśli nie dostarczymy paragonów, przewoźnik wyceni wartość zaginionego bagażu na podstawie jego wagi.

5 W razie opóźnionego lub odwołanego lotu mamy prawo do bezpłatnych posiłków i napojów oraz informacji o czasie opóźnienia. Powinniśmy też móc skorzystać z bezpłatnego noclegu w hotelu wraz z darmowym transportem między lotniskiem a hotelem, gdy opóźniony odlot nastąpi co najmniej dzień po terminie. Za odwołany lub opóźniony lot możemy też domagać się odszkodowania od linii lotniczych. Wyjątek: problemy nastąpiły z powodu siły wyższej, np. złych warunków atmosferycznych czy strajku. Reklamację wówczas, mimo wszystko, warto złożyć, bo linie lotnicze mogły odwołać lot, powołując się na złe warunki pogodowe, a w rzeczywistości nie był to prawdziwy powód odwołania. Należy też pamiętać, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej przewoźnik ma obowiązek zwrócić nam koszty biletu w ciągu 7 dni.

Sanepid wlepia kary, sądy je umarzają

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gostik

My to już tam regularnie rodziną wykupujemy urlopowy assistance w generali. Co roku i tak autem wszędzie, żeby od nikogo nie zależeć.

Dodaj ogłoszenie