Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczna kara dla Deutsche Bank Polska. "Konsumenci byli wprowadzani w błąd"

OPRAC.:
Natalia Krawczyk
Natalia Krawczyk
5,7 mln zł kary i obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach dla Deutsche Bank Polska.
5,7 mln zł kary i obowiązek zwrotu opłat za zaświadczenia o kredytach i pożyczkach dla Deutsche Bank Polska. Pixabay
Ponad 5,7 mln zł kary dla Deutsche Bank Polska za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów. Karę nałożył prezes UOKiK Tomasz Chróstny. Tłumaczy, że bank przekazywał klientom fałszywe informacje. Miało to wpływ na ich decyzje dotyczące uiszczania bezpodstawnie narzuconych opłat.

Praktyki, których miał dopuścić się Deutsche Bank Polska sprawiły, że prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył na spółkę karę przekraczającą 5,7 mln zł.

- Konsumenci byli wprowadzani w błąd w związku z rozpowszechnianiem przez bank nieprawdziwych informacji co do zmiany wysokości pobieranych opłat za wystawienie zaświadczeń dotyczących kredytów lub pożyczek hipotecznych denominowanych do waluty obcej, w tym we franku szwajcarskim

- informuje UOKiK.

Jak tłumaczy UOKiK, abuzywność zmienianych postanowień została stwierdzona w decyzji przez prezesa Tomasza Chróstnego w sierpniu 2020 r. W trakcie postępowania administracyjnego, we wrześniu 2019 roku, bank rozesłał do konsumentów informację odnośnie do jednostronnej zmiany tych klauzul. Za to działanie bank został ukarany. Ponadto musi poinformować konsumentów o przysługującym im prawie do rekompensaty.

Zgodnie ze skargami, które wpłynęły do UOKIK, bank pobierał kwoty rzędu 795–905 zł.

- Maksymalnie, jeśli konsument potrzebowałby wszystkich zaświadczeń za ponad 10-letni okres kredytowania, musiałby uiścić na rzecz banku nawet 1845 zł. Zgodnie z obowiązującą zasadą niewiążącego charakteru postanowień abuzywnych, bank nie powinien pobierać za nie żadnej opłaty i nie może w miejsce postanowień abuzywnych wprowadzać jednostronnie narzuconych nowych zapisów, w tym nowej wysokości opłat.

Jak tłumaczy Tomasz Chróstny, prezes UOKiK, konsumenci mogli nie wiedzieć, że bank nie jest uprawniony do dokonania jednostronnej zmiany postanowień, które same w sobie mają charakter abuzywny.

- W związku z tym mogli również nie wiedzieć, że niedozwolona klauzula i jej zmiana nie są dla nich wiążące. Deutsche Bank Polska przekazywał konsumentom nieprawdziwe informacje, czym wpływał na ich decyzje dotyczące uiszczania bezpodstawnie narzuconych przez siebie opłat za wystawienie zaświadczeń dotyczących kredytów hipotecznych.

Bank po uprawomocnieniu się decyzji, będzie musiał zapłacić ponad 5,7 mln zł kary, a także poinformować konsumentów o możliwości uzyskania zwrotu kosztów w związku z wydanymi zaświadczeniami bankowymi dotyczącymi kredytów lub pożyczek hipotecznych denominowanych do waluty obcej.

Decyzja jest nieprawomocna, przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski