Gigantyczna kara dla Multimediów

Mariusz Kurzajczyk
polskapresse
Udostępnij:
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że Multimedia Polska naruszyły interes konsumentów. Z tego względu UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości 4,81 mln zł.

Postępowanie w UOKiK było konsekwencją skarg składanych na operatora telewizji kablowej Multimedia Polska przez licznych klientów firmy oraz organizacje konsumenckie. Analizując oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych, urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.

- Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. To naruszenie ich interesów. Umowa obejmuje również zawartość programową pakietu - podkreśla Katarzyna Araczewska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKiK, gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Tymczasem spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała negatywnie skargi swoich klientów. Spółka nie tylko nie dawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała klientom, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce.

- Ze skarg konsumentów wynikało, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej - dodaje Araczewska.

Uznając, że praktyka ta narusza zbiorowe interesy konsumentów, UOKiK określił obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej. Najnowsza decyzja nakłada na Multimedia Polska obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy, jeśli nie zgadzają się na zmiany wprowadzone przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od klientów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do nich informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

Na firmę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 4,81 mln zł. To jednak nie wszystko. Po uprawomocnieniu, decyzja UOKiK będzie stanowić podstawę  prawną dla dochodzenia przez konsumentów roszczeń indywidualnych. W takim wypadku sąd w postępowaniu dowodowym będzie zobowiązany uwzględnić stan faktyczny opisany w decyzji.

- Decyzja nie jest prawomocna, a spółka ma prawo od niej się odwołać - wyjaśnia Araczewska.

Multimedia Polska nie chcą się odnieść do meritum sprawy i odpowiedzieć na pytania, czy dotychczasowe praktyki zostaną zaniechane.

- Mogę tylko powiedzieć, że złożymy odwołanie od decyzji urzędu - powiedziała Krystyna Kanownik, rzecznik prasowa spółki.

STREFA BIZNESU NA FACEBOOKU. ZOBACZ!

Zakupy z „dark store” coraz popularniejsze

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
paszkwil22
jaja sobie w ogóle ta kablowka robi jakość usług do d*** nawet obsługa na miejscu taka sama. nigdy nic nie wiedza i nie potrafia załatwić. mam jeszcze jeden problem z nimi ale to już inaczej zalatwie bo znalaazłem prawników na telefon z availo to mi doradzą bo przecież tak nie może być!
w
www
Inea robi tak samo, nie ma miesiąca aby nie znikały jakieś kanały, a zastępują je badziewiastymi gów,nami !
Dodaj ogłoszenie