Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gigantyczna kara dla Multimediów

Mariusz Kurzajczyk
polskapresse
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że Multimedia Polska naruszyły interes konsumentów. Z tego względu UOKiK nałożył na spółkę karę w wysokości 4,81 mln zł.

Postępowanie w UOKiK było konsekwencją skarg składanych na operatora telewizji kablowej Multimedia Polska przez licznych klientów firmy oraz organizacje konsumenckie. Analizując oferty i regulaminy stosowane przez spółkę, a także nagrania telefonicznych rozmów sprzedażowych, urząd ustalił, że operator w sposób jednostronny wprowadzał zmiany w pakietach programów objętych umowami z abonentami. Polegały one - obok rozszerzania oferty programowej - również na wyłączaniu niektórych kanałów i zastępowaniu ich innymi.

- Operator telewizji kablowej nie może gwarantować konsumentom jedynie liczby programów telewizyjnych. To naruszenie ich interesów. Umowa obejmuje również zawartość programową pakietu - podkreśla Katarzyna Araczewska z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Według UOKiK, gdy zmienia się zawartość programowa pakietu, konsument ma prawo nie zgodzić się na proponowaną zmianę i wypowiedzieć umowę bez konieczności zwrotu ulgi przyznanej przy podpisaniu umowy. Tymczasem spółka ukształtowała swoją ofertę w sposób, który pozwalał jej na niestosowanie się do tej zasady i obejście przepisów prawa. Multimedia Polska zastrzegała sobie prawo do takiego działania, nie określając w umowach z konsumentami gwarantowanej zawartości programowej pakietów, a jedynie liczbę kanałów. Na tej podstawie rozpatrywała negatywnie skargi swoich klientów. Spółka nie tylko nie dawała abonentom prawa do niezaakceptowania zmian programowych i wypowiedzenia umowy bez ponoszenia kosztów, ale nawet nie gwarantowała klientom, że nowe kanały wprowadzane w miejsce programów wycofywanych będą o podobnej tematyce.

- Ze skarg konsumentów wynikało, że m.in. kanał informacyjny został zastąpiony kanałem rozrywkowym, a program emitujący programy dokumentalne - kanałem filmowym. W dodatku operator nie zawsze informował abonentów o zmianach programowych w formie pisemnej - dodaje Araczewska.

Uznając, że praktyka ta narusza zbiorowe interesy konsumentów, UOKiK określił obowiązek usunięcia jej skutków w drodze rekompensaty publicznej. Najnowsza decyzja nakłada na Multimedia Polska obowiązek umożliwienia konsumentom objętym zmianami programowymi wypowiedzenie umowy, jeśli nie zgadzają się na zmiany wprowadzone przez operatora, zwrotu bezprawnie pobranych kar od klientów, którzy wypowiedzieli umowy z powodu braku akceptacji zmian programowych, skierowania do nich informacji o przysługujących im prawach, które zostały naruszone, a także publikację decyzji na stronie internetowej.

Na firmę została nałożona kara finansowa w wysokości ponad 4,81 mln zł. To jednak nie wszystko. Po uprawomocnieniu, decyzja UOKiK będzie stanowić podstawę  prawną dla dochodzenia przez konsumentów roszczeń indywidualnych. W takim wypadku sąd w postępowaniu dowodowym będzie zobowiązany uwzględnić stan faktyczny opisany w decyzji.

- Decyzja nie jest prawomocna, a spółka ma prawo od niej się odwołać - wyjaśnia Araczewska.

Multimedia Polska nie chcą się odnieść do meritum sprawy i odpowiedzieć na pytania, czy dotychczasowe praktyki zostaną zaniechane.

- Mogę tylko powiedzieć, że złożymy odwołanie od decyzji urzędu - powiedziała Krystyna Kanownik, rzecznik prasowa spółki.

STREFA BIZNESU NA FACEBOOKU. ZOBACZ!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski