Najnowsze badania Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi Polskiej wskazują, że uczniowie mieszkający na wsiach zdobywają z testów językowych - głównie z języka angielskiego - do 20 proc. punktów mniej niż ich rówieśnicy z miast. Uzyskują niewiele ponad połowę możliwych do zdobycia punktów. Podczas gdy uczniowie z miast - średnio 65 proc. Tak dużej dysproporcji nie ma w przypadku innych przedmiotów.
PRZECZYTAJ KONIECZNIE:
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2012
- W części humanistycznej czy przyrodniczej, a nawet na egzaminie z niemieckiego, uczniowie ze szkół wiejskich osiągają wyniki porównywalne z tymi, jakie otrzymują ich rówieśnicy z miast - mówi Krzysztof Lipiński z Europejskiego Funduszu Rozwoju Wsi.
Różnica między średnią z testu z angielskiego w mieście i na wsi to około 20 procent
Różnice zauważają sami nauczyciele i dyrektorzy szkół. Wiesław Banaś, dyrektor poznańskiego Gimnazjum nr 50, uważa, że problem leży w dostępności nauczycieli języków obcych.
ZOBACZ:
PROTEST W SPRAWIE LEKCJI HISTORII
- Nauczanie w dużym mieście daje większe możliwości pracy, w której wykorzystuje się nowe technologie, a te w językach obcych są ważne - zaznacza Wiesław Banaś. - Lekcje języka angielskiego nie mogą opierać się tylko na uczeniu się słówek na pamięć, muszą być atrakcyjne, multimedialne. Praca z samym podręcznikiem i zeszytem nie zachęca uczniów do pogłębiania umiejętności.
Magdalena Marciniak zaraz po studiach uczyła angielskiego w gminnej szkole niedaleko Bobolic, skąd pochodzi. - Nikt się nie zgłosił do pracy w gimnazjum i pani dyrektor, która kiedyś była moją nauczycielką, poprosiła, bym chociaż przez rok poprowadziła lekcje angielskiego - opowiada.
CZYTAJ TEŻ:
DRAMAT W POZNAŃSKIEJ OŚWIACIE - BRAKUJE 78 MILIONÓW
I dodaje: - Zgodziłam się, choć nie na rękę był mi powrót do rodzinnej miejscowości. Uczyłam tam w sumie trzy lata. Niestety, szkoła nie mogła pozwolić sobie na takie pomoce dydaktyczne jak tablica multimedialna, zestawy słuchawkowe dla każdego ucznia, czy płyty z zadaniami. I choć starałam się urozmaicać zajęcia, to nie mogłam ich prowadzić na takim poziomie, jak teraz w poznańskiej szkole.
Zdaniem Tadeusza Sławeckiego, wiceministra edukacji, różnice w wynikach uczniów wynikają z doboru kadry, która uczy w wiejskich szkołach. Jego zdaniem, dyrektorzy szkół musieli korzystać z takich nauczycieli języka angielskiego, jakich byli w stanie zatrudnić.
Wyniki testów z j. ang. w 2011 r.
Największe miasta
Poznań - 32,61 pkt.
Kalisz - 32,05,
Leszno - 29,91,
Piła - 29,85,
Konin - 29,57
Najsłabsze gminy i miasta
gmina Ostrów Wlkp. - 13 pkt.
miasto Gołańcz - 14
miasto Czarnków - 14,14
gmina Drawsko - 17,74
gmina Wysoka - 19
gmina Kościelec - 19,91
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?