Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gimnazjaliści znają języki, ale z liczeniem jest krucho

Katarzyna Sklepik
Gimnazjaliści ciągle mają problemy z przedmiotami ścisłymi.
Gimnazjaliści ciągle mają problemy z przedmiotami ścisłymi.
Gimnazjaliści najlepiej poradzili sobie z testami z języków obcych i języka polskiego. Nieźle wypadły egzaminy z historii i wiedzy o społeczeństwie. Nadal jednak - mimo zmienionej formuły egzaminów - widać, że przedmioty przyrodnicze i matematyka nie są mocną stroną uczniów polskich szkół. Tak wynika z danych przedstawionych przez minister edukacji narodowej Krystynę Szumilas.

Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania i w kwietniu pisał egzamin według nowych zasad.

Zamiast jednego egzaminu z części humanistycznej, gimnazjaliści rozwiązywali dwa testy. Jeden z języka polskiego, drugi z historii i wiedzy o społeczeństwie. Za rozwiązanie zadań z języka polskiego uzyskali średnio 65 procent punktów możliwych do otrzymania, a za zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie - 61 procent.

- To dobry wynik - przyznaje Wiesław Banaś, dyrektor Gimnazjum nr 50 w Poznaniu. - Uczniowie coraz lepiej radzą sobie z pisaniem, robią coraz mniej błędów ortograficznych i stylistycznych. Formułują też mądre wnioski.

Czytanie ze zrozumieniem sprawia im jeszcze kłopot, ale zdaniem nauczycieli, może to być wynik stresu i nerwów, które towarzyszą egzaminowi.

Niestety, nie można gimnazjalistów pochwalić za osiągnięcia z przedmiotów przyrodniczych - zdobyli średnio połowę punktów. Z matematyki było ich jeszcze mniej - średnio 47 procent.

Zdaniem ekspertów z Centralnej Komisji Egzaminacyjnej w przypadku chemii uczniowie nie poradzili sobie z umiejętnością krytycznej analizy wyników doświadczenia, w przypadku matematyki okazało się, że wykonywanie działań na potęgach sprawia im trudność.

Te wyniki nie dziwią Sławomira Eliksa, dyrektora poznańskiego Gimnazjum nr 56: - Absolwenci podstawówek przychodzą do gimnazjów z różnym poziomem wiedzy. Braki trudno nadgonić, zwłaszcza gdy bez przerwy wprowadza się kolejne zmiany, w tym formuły testów.

Krystyna Szumilas przyznała, że ze względu na wprowadzenie na egzaminie nowych zadań, inaczej skonstruowanych, wymagających złożonych umiejętności obawiała się, że wyniki uzyskane przez uczniów mogą być gorsze. - Okazało się to obawą płonną. Uczniowie poradzili sobie z zadaniami - mówi. - Nie oznacza to jednak, że jestem w 100 procentach zadowolona. I system egzaminów, i poziom umiejętności uczniów muszą się zmieniać. System musi być coraz lepszy, a umiejętności bardziej odpowiadające wymaganiom współczesnego świata.

Zofia Hryhorowicz, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Poznaniu przyznaje, że wielkopolskie gimnazja zrobiły krok naprzód. Mały, ale zawsze i trzeba go docenić.

Wyniki pokazują, że dobrze sobie z zadaniami nowego typu poradzili. Duży odsetek gimnazjalistów opanował w stopniu bardzo dobrym umiejętność rozumowania i argumentowania. Stąd aż 615 uczniów zdobyło maksymalną ilość punktów z matematyki Uczniowie dobrze poradzili sobie z większością zadań wymagających czytania i interpretowania mapy oraz czytania ze zrozumieniem, zarówno w języku polskim , jak i obcym.

Dwa świadectwa
W tym roku po raz pierwszy na zaświadczeniu o szczegółowych wynikach egzaminu będzie podany wynik procentowy i centylowy dla każdego z zakresów egzaminu gimnazjalnego, do których uczeń przystąpił.
wynik procentowy określa odsetek punktów, które zdający zdobył za zadania z danego zakresu.
wynik centylowy określa odsetek liczby gimnazjalistów, którzy uzyskali z danego zakresu wynik taki sam lub niższy niż zdający.
_Przykład: _Uczeń, który z matematyki uzyskał 70 proc. punktów możliwych do zdobycia (wynik procentowy), dowie się, że wynik taki sam lub niższy uzyskało 81 proc. wszystkich zdających (wynik centylowy), co oznacza, że wynik wyższy uzyskało 19 proc. zdających.

Średni wynik procentowy, jaki uzyskali gimnazjaliści z kwietniowych egzaminów
WIELKOPOLSKA (616 szkół, 36951 uczniów)
język polski - 63* procent
historia i wiedza o społeczeństwie - 60 procent
matematyka - 46 procent
przyroda (biologia, chemia, geografia, fizyka) - 49 procent
język angielski
podstawa - 62 procent
rozszerzenie - 45 procent
język niemiecki
podstawa - 56 procent
rozszerzenie - 30 procent
język rosyjski
podstawa - 50 procent
rozszerzenie - 38 procent
język francuski
podstawa - 77 procent
rozszerzenie - 57 procent
język hiszpański
podstawa - 90 procent
rozszerzenie - 80 procent

POZNAŃ (79 szkół, 4566 uczniów)
język polski - 68 procent
historia i wos - 66 procent
matematyka - 54 procent
przyroda - 54 procent
język angielski
podstawa - 72 procent
rozszerzenie - 56 procent
język niemiecki
podstawa - 63 procent
rozszerzenie - 44 procent
język rosyjski
podstawa - 41 procent
język francuski
podstawa - 92 procent
rozszerzenie - 87 procent
język hiszpański
podstawa - 90 procent
rozszerzenie - 80 procent

KALISZ (12 szkół, 1027 uczniów)
język polski - 66 procent
historia i wos - 63 procent
matematyka - 49 procent
przyroda - 51 procent
język angielski
podstawa - 67 procent
rozszerzenie - 50 procent
język niemiecki
podstawa - 60 procent
rozszerzenie - 35 procent

KONIN (11 szkół, 929 uczniów)
język polski - 65 procent
historia i wos - 62 procent
matematyka - 48 procent
przyroda - 51 procent
język angielski
podstawa - 68 procent
rozszerzenie - 49 procent
język niemiecki
podstawa - 60 procent
rozszerzenie - 35 procent
język rosyjski
podstawa - 32 procent

LESZNO (11 szkół, 701 uczniów)
język polski - 65 procent
historia i wos - 60 procent
matematyka - 49 procent
przyroda - 48 procent
język angielski
podstawa - 65 procent
rozszerzenie - 52 procent
język niemiecki
podstawa - 62 procent
rozszerzenie - 47 procent
język rosyjski
podstawa - 98 procent
rozszerzenie - 90 procent

PIŁA (8 szkół, 818 uczniów)
język polski - 66 procent
historia i wos - 60 procent
matematyka - 48 procent
przyroda - 51 procent
język angielski
podstawa - 67 procent
rozszerzenie - 52 procent
język niemiecki
podstawa - 43 procent
rozszerzenie - 23 procent
* wyniki są zaokrąglone do liczb całkowitych

POLSKA (średnia krajowa)_
PRZEDMIOTY HUMANISTYCZNE
język polski - 65 procent
historia i wiedza o społeczeństwie - 61 procent
PRZEDMIOTY ŚCISŁE I PRZYRODNICZE
matematyka - 47 procent
fizyka, chemia, biologia, geografia - 50 procent
JĘZYKI OBCE
_język angielski

podstawa - 63 procent
rozszerzenie - 46 procent
język niemiecki
podstawa - 57 procent
rozszerzenie - 33 procent
język rosyjski
podstawa - 65 procent
rozszerzenie - 38 procent
język francuski
podstawa - 69 procent
rozszerzenie - 63 procent
język hiszpański
podstawa - 71 procent
rozszerzenie - 69 procent
język włoski
podstawa - 62 procent
rozszerzenie - 68 procent

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski