Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Gwiazdor się pomylił, czyli jak zwrócić nietrafiony prezent?

Anna Jarmuż
Gwiazdkowe zakupy nie zawsze okazują się trafione. Coraz częściej towar można zwrócić. W przypadku sklepów stacjonarnych decyduje o tym jednak polityka firmy lub dobra wola sprzedawcy
Gwiazdkowe zakupy nie zawsze okazują się trafione. Coraz częściej towar można zwrócić. W przypadku sklepów stacjonarnych decyduje o tym jednak polityka firmy lub dobra wola sprzedawcy Grzegorz Dembiński
Nie wszyscy znaleźli pod choinką wymarzony prezent. Jeśli upominek po prostu nie działa, łatwo jest go zwrócić. Często jednak niespodzianka okazuje się nietrafiona z winy „gwiazdora”, który np. pomylił rozmiar czy też kupił coś, co obdarowany już ma lub wcale tego nie potrzebuje. Co zrobić w takiej sytuacji?

Gdy towar ma błąd, jest wadliwy lub niezgodny z opisem możemy go bez problemu zwrócić (okres gwarancji w większości przypadków wynosi 2 lata). W takiej sytuacji sprzedawca ma jednak prawo zaoferować jego wymianę lub naprawę, ale... tylko raz. Jeśli problem się powtórzy klient może żądać oddania pieniędzy.

Większych komplikacji nie ma też w w przypadku zwrotu prezentu, zakupionego przez internet. - Można to zrobić w terminie 14 dni od odebrania towaru - tłumaczy Marek Janczyk, miejski rzecznik konsumentów w Poznaniu. - W takiej sytuacji od umowy można odstąpić bez podawania przyczyny. Stosowne oświadczenie można przesłać listem poleconym lub drogą mailowa, jeśli sklep akceptuje taką formę.

Jak podkreśla miejski rzecznik konsumentów, są jednak wyjątki od reguły. - Zwrot nie jest możliwy w przypadku produktów przygotowanych na specjalne zamówienie, np. kubka z dedykacją lub zdjęciem - wyjaśnia Marek Janczyk.

Inaczej wygląda też zwrot towarów w sklepach tradycyjnych. Jeśli produkt nie jest uszkodzony, nie ma przepisów, które by to regulowały. Wszystko zależy od polityki handlowej sklepu lub dobrej woli sprzedawcy. Większość placówek, zwłaszcza tych sieciowych, oferuje jednak możliwość zwrotu (informacje na ten temat można znaleźć zwykle na stronie internetowej firmy).

- Ta zasada dobrych praktyk przyszła do nas z zachodu i staje coraz bardziej powszechna - zauważa Marek Janczyk.

Jak jednak zaznacza, sklepy regulują to w różny sposób. Niektóre zwracają pieniądze za zakupiony towar, inne oferują w zamian inny produkt lub bon podarunkowy. Od sklepu zależy też czas, jaki mamy na zwrot produktu. Zarówno w przypadku zakupów tradycyjnych, jak internetowanych, ważne jest by towar nie był używany.

- Zwracając towar potrzebny jest nam też dowód zakupu. Najlepiej, gdy jest to paragon. Jego brak nie oznacza jednak, że walka jest przegrana. Za dowód czasem może posłużyć też pieczątka na karcie gwarancyjnej, a jeśli płaciliśmy za zakupy kartą, także wyciąg z konta - wyjaśnia Marek Janczyk.

Czy gwiazdy dostały kiedyś nietrafiony prezent na święta?

Źródło: Agencja TVN

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski