Happening Stowarzyszenia Inwestycje dla Poznania: "Dworzec PKP to gemela. Trzeba ratować Poznań Główny" [ZDJĘCIA]

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Zaktualizowano 
W czwartek Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zorganizowało na dworcu PKP happening "Uratuj Poznań Główny".Przejdź do kolejnego zdjęcia --->Łukasz Gdak
„Uratuj Poznań Główny” pod takim hasłem Stowarzyszenie Inwestycje dla Poznania zorganizowało happening na dworcu. – 3 października chcemy tutaj zaprosić kandydatów do parlamentu, by pokazać im, co mają do zrobienia i na co potrzebne są pieniądze, o które powinni zabiegać – zapowiada Paweł Sowa ze stowarzyszenia, radny miejski.

Przedstawiciele Inwestycji dla Poznania przypominają, że Poznań Główny jest drugą co do wielkości stacją kolejową w kraju. Z jego usług rocznie korzysta ok. 20 mln osób.

– To jest Poznań Główny – Sowa wskazuje na blat stołu, pozbawionego nóg, znajdujący się na chodniku. – Symbolicznie pokazuje, że dzisiaj ten dworzec leży. Nie spełnia on żadnych założeń funkcjonalnych, potrzeb pasażerów. Stół musi mieć cztery nogi. Muszą być spełnione cztery warunki, aby Poznań Główny zaczął pełnić swoją funkcję.

Czytaj również: Kiedy powstanie nowy dworzec

Pierwsza noga to wygodne przejścia dla pieszych. – Obecnie komunikacja po obiekcie jest nieczytelna. To horror, szczególnie dla tych, którzy są tu po raz pierwszy – uważa Sowa. – Nie wiedzą, gdzie iść, bo mamy tutaj Dworzec Letni, perony wschodnie i zachodnie, zamknięty gmach starego dworca. Do dzisiaj nie wybudowano kładki z peronów 4, 5 i 6 do gmachu nowego dworca. Przed chwilą dwoje zagubionych pasażerów pytało, gdzie mogą kupić bilety. Zmyliła ich budka kasowa, przy której znajdowaliśmy się. Stoi tutaj nieużywana od roku.

POLECAMY

Druga noga to budowa dodatkowych torów na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód oraz Poznań Główny – Luboń. – To bardzo ważne szlaki komunikacyjne dla Poznania i powiatu poznańskiego – podkreśla Sowa. – Bez pieniędzy na budowę dodatkowych torów nie będzie kolei metropolitalnej.

Zobacz też: Dworzec w modernistycznym stylu?

Remont fatalnych peronów 1, 2 i 3 – to kolejny warunek, by postawić na nogi dworzec. Na peronie 1 nie można się schować przed deszczem, przez świetliki nad platformami na ludzi leje się deszcz, leci śnieg.

– Hala peronowa urąga wszelkim standardom. Perony wyłożono kostką betonową, która nie jest dostosowana do potrzeb takiego obiektu, jak dworzec. Postulujemy porządny remont peronów wschodnich – twierdzi Sowa. – Peron 1 jest obrazem nędzy i rozpaczy, a z niego często odjeżdżają międzynarodowe pociągu.

Czwartym niezbędnym filarem jest stary budynek dworca, którego do tej pory nie wyremontowano. – Mijają trzy lata, kiedy to PKP zrezygnowały w 2016 roku z umowy z TriGranitem. Spółka przeprowadziła konsultacje społeczne poświęcone modernizacji tego obiektu – przypomina Sowa. – Wypracowane podczas nich rozwiązania zostały zarzucone przez PKP.

ZOBACZ TEŻ:

Poznań: Nowoczesne pociągi Elf 2 już dostarczone. Będą wozić...

Sprawdź też:

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
20 września, 08:06, My:

Dworzec z wizytówki Poznania stał się jego pośmiewiskiem. Zobaczcie stare zdjęcia lub widokówki. Ten kto to dziadostwo zaprojektował oraz ten co je zatwierdził powinien dostać dożywotni zakaz pracy w zawodzie.

Na starych, przedwojennych zdjęciach można zobaczyć symbol pruskie dominacji w Poznaniu. Już sam Władysław Czarnecki, gdy tylko pierwszy raz na nim wysiadł, podjął decyzję o jego wyburzeniu. Niestety zabrakło wtedy pieniędzy i czasu do PeWuKi. Zdołał jedynie całkowicie zmienić fasadę tego pruskiego, ceglanego ohydztwa, która nie ma już nic wspólnego z jej pierwowzorem. Reszty dokonał PRL-owski modernizm. Dziś nie ma co się pieścić i należy zburzyć to pruskie paskudztwo. Niemcy nie bawili się sentymenty i swój pierwszy jeżycki dworzec porzucili już po 30 latach. Dzisiejszy dworzec to nie lotnisko. Tam nie ma odpraw podróżnych i bagażu, a kasy biletowe to już przeżytek z poprzednich epok. Ktoś tu chyba się zatrzymał w 19 i 20 wieku.

G
Gość

Niezłe świry. Na szczęście nieliczne.

Boże chroń nas od społeczników. Z wrogami poradzimy sobie sami.

M
My

Dworzec z wizytówki Poznania stał się jego pośmiewiskiem. Zobaczcie stare zdjęcia lub widokówki. Ten kto to dziadostwo zaprojektował oraz ten co je zatwierdził powinien dostać dożywotni zakaz pracy w zawodzie.

G
Gość
19 września, 21:31, Trochę inaczej:

Zabraklo:

1) wydłużenia tunelu do centrum handlowego, gdzie powinien powstać dworzec wschodni (zamiast punktu dworcowego w tzw. chlebaku)

2) wydłużenie linii tramwajowej z Towarowej do nowego dworca wschodniego.

3) likwidacja przejść dla pieszych na Moście Dworcowym, a zamiast tego wybudowanie przejść podziemnych po drugiej stronie przystanków tramwajowych, z dojściem na poziomie dworca autobusowego właśnie do dworca autobusowego.

4) Wzdłuż torów kolejowych buspas dla autobusów dalekobieznych do ul. Hetmanskiej i przyszłościowe do III ramy komunikacyjnej

5) Poszerzenie i podwyższenie peronów.

Przedluzenie tunelu takze uwzglednilismy. W artykule nie zostalo to dopisane.

J
Jachu

Od początku było wiadomo że chodziło o centrum handlowe a nie o dworzec kolejowy. Skutecznie rozwalono 100-tu letni porzundek kolejowy w Poznaniu ! A to były liberalne interesy "szemranych biznesmenów" a nie interes mieszkańców. A Jaśkowiak wykazuje jak zwykle bierną postawę już drugą kadencję. Bez jaj, jak zwykle!!!

T
Trochę inaczej

Zabraklo:

1) wydłużenia tunelu do centrum handlowego, gdzie powinien powstać dworzec wschodni (zamiast punktu dworcowego w tzw. chlebaku)

2) wydłużenie linii tramwajowej z Towarowej do nowego dworca wschodniego.

3) likwidacja przejść dla pieszych na Moście Dworcowym, a zamiast tego wybudowanie przejść podziemnych po drugiej stronie przystanków tramwajowych, z dojściem na poziomie dworca autobusowego właśnie do dworca autobusowego.

4) Wzdłuż torów kolejowych buspas dla autobusów dalekobieznych do ul. Hetmanskiej i przyszłościowe do III ramy komunikacyjnej

5) Poszerzenie i podwyższenie peronów.

G
Gość

Następnym razem na happening w sprawie dworca zamiast stołu lepiej będzie przynieść piaskownicę, zaprosić decydentów, ubrać w tęczowe ubranka, wręczyć wiaderka i łopatki - niech budują miasto z piasku ucząc się procesów inwestycyjnych.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3