Ile dworca zostanie na starym dworcu? Dyskusja na ten temat trwa

Katarzyna Dobroń
Ile dworca zostanie na starym dworcu? Dyskusja na ten temat trwa Waldemar Wylegalski
Tradycyjna fasada powinna zdobić stary dworzec - tak uznało 72 proc. internautów. Co jednak z tunelem? Czy potrzebna jest kładka? Debata na temat dworca odbyła się dwa lata po jego zamknięciu.

Wyniki głosowania internautów, którzy oceniali dwa projekty fasady starego dworca przedstawił sam prezydent Jacek Jaśkowiak. Okazało się, że aż 72 proc. poznaniaków woli wariant tradycyjny. Jednak tematem zorganizowanej przez Urząd Miasta i „Głos Wielkopolski” debaty były przede wszystkim zadania, jakie powinien spełniać dworzec oraz rozwiązania komunikacyjne, dzięki którym po dworcu nie będzie trzeba błądzić.

Wśród zaproszonych panelistów znaleźli się przedstawiciele urzędu miasta i województwa, wykonawcy, inwestora i kolei. O zdanie zapytano też głównego projektanta, architektów z poznańskich uczelni oraz Miejską Konserwator Zabytków.

FASADA

Maciej Wudarski, zastępca prezydenta Poznania: Wybrałbym fasadę ze szkłem. Uważam, że lepiej komponuje się z otoczeniem. Drugi wariant jest natomiast istotny dla utrzymania wartości historycznej i to za nim opowiedzieli się internauci, więc pewnie taki zostanie wybrany.

Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejski konserwator zabytków: Przywrócenie miastu historycznej fasady starego dworca jest koniecznością. Jej przedwojenna wersja miała najciekawszą formę, a co najważniejsze wskazywała na tradycję tego miejsca, na jego znaczenie i symbolikę.

Andrzej Nowak, Wydział Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta: Wolałbym nowoczesną bryłę, ale przekonują mnie argumenty pani konserwator, które wynikają z przepisów prawa.

Zobacz też: Dworzec PKP: Poznaniacy chcą powrotu historycznej fasady
prof. Piotr Marciniak, architekt z Politechniki Poznańskiej: Może miejsce i wygląd budynków nad dworcem powinien być rozpatrywany pod kątem zagospodarowania Wolnych Torów? Warto uwzględnić wyniki konkursu.

Andrzej Kurzawski, architekt z Uniwersytetu Artystycznego: Na wizualizacji głównym elementem jest wieżowiec, który znajduje się na tym samym planie co stary dworzec. Przede wszystkim jednak pytanie o fasadę kieruje nas na ślepy tor. To jest problem innej wagi. Powinniśmy się skupić na funkcjonalności dworca.
FUNKCJONALNOŚĆ

Maciej Wudarski: Pierwsze propozycje przedstawione miastu przez inwestora nie przypominały przestrzeni dworca. Naszym najważniejszym celem jest więc przywrócenie funkcji pasażerskich i rozsupłanie węzła gordyjskiego, jakim jest komunikacja dla pasażerów.

Michał Lah, główny architekt projektu starego dworca: Centrum obsługi pasażera będzie się znajdowało na poziomie -1. Większość osób dociera na dworzec i rozchodzi się na perony od zachodniej strony przez podziemia. Stąd jest najbliżej na każdy peron.

Andrzej Kurzawski, architekt z Uniwersytetu Artystycznego: Zejście do poziomu -1 jest dobrym rozwiązaniem. Jednak cała struktura na powierzchni to już zupełnie inna bajka, która nie jest przeznaczona dla podróżnych. Brakuje tu też kompletności.

Jarosław Bator, Polskie Koleje Państwowe: Około 3400 mkw. powierzchni na trzech poziomach będzie przeznaczonych na funkcje dworcowe. Wszędzie mogą pojawić się dodatkowe biletomaty i kasy. Trzeba jednak pamiętać, że za kasy odpowiadają przewoźnicy. To oni muszą wyrazić chęć prowadzenia kolejnych kas.

Tomasz Lisiecki, prezes TriGranit Development Polska, wykonawca: Podpisana z miastem w 2009 r. umowa nie jest jeszcze skończona. Zgadzam się, że teraz jest trudno dostać się na perony po zachodniej stronie. Będzie inaczej, za 3-4 lata, kiedy umowa zostanie do końca zrealizowana.

Paweł Głogowski, Ulepsz Poznań: Ważne jest uwzględnienie potrzeb osób niepełnosprawnych oraz przygotowanie kolejnych debat społecznych.
KŁADKA

Andrzej Nowak: Potrzebne jest połączenie dworca wschodniego z zachodnim. Nie jestem przekonany do kładki, bo zaczyna się na ulicy Głogowskiej, a kończy się na parkingu Galerii PCC. Może zamiast tej kładki powinno powstać dobre przejście podziemne. Obecne jest przestarzałe, lepiej byłoby zbudować drugie.

Zobacz też: Wyburzą stary dworzec kolejowy, a mieszkańcy wybiorą fasadę nowego budynku

Michał Lah: Obecnie na poznańskim dworcu brakuje centrum komunikacyjnego, które połączyłoby dworzec wschodni z zachodnim i letnim. Chcemy zbudować takie serce komunikacji na starym dworcu.

Andrzej Kurzawski: Należałoby wrócić do tunelu, który dotąd najlepiej obsługiwał pasażerów. Dworzec powinien działać na osi: wschód-zachód. Zwłaszcza zachodnie wyjście musi się pojawić.

Prof. Piotr Marciniak, architekt z Politechniki Poznańskiej: Założenie, że cały potok ludzi będzie napływał tylko ze strony dworca zachodniego nie uwzględnia rozwoju innych części Poznania. Takie rozwiązanie będzie niewystarczające. Mamy obecnie dwa tunele, które należałoby przedłużyć.

KOMUNIKACJA

Radosław Ciesielski, wicedyrektor ZDM: Wykonaliśmy symulacje dla ulicy Dworcowej, które uwzględniły maksymalny, oczekiwany ruch, czyli po oddaniu ronda Kaponiera, Bałtyku i innych głównych inwestycji w tej okolicy. Pozwoliło nam to określić, że można tu zapewnić maksymalnie 400 miejsc postojowych. Uwzględniliśmy też potrzeby związane z transportem zbiorowym. Jest możliwość wprowadzenia buspasa.

Tomasz Lisiecki: Wydaje nam się, że ulica Dworcowa jest ślepa. Z dworca w Poznaniu korzysta 15 mln osób, jest drugim największym dworcem w Polsce. Potrzebuje lepszego dojazdu.

Michał Lah: Historycznie plac Dworcowy dzieliły tory tramwajowe. W naszym projekcie dworzec ma część miejską, na której będą się odbywały wydarzenia i gdzie można będzie odpocząć przed podróżą oraz część komunikacyjną. Tu będą przystanki komunikacji miejskiej, miejsca dla taksówek oraz osób, które przywożą podróżnych.

Zobacz też: Stary dworzec PKP w Poznaniu: W przyszłym roku zacznie się rozbiórka [ZDJĘCIA]

To nie koniec publicznej debaty na ten temat. Prezydent Jaśkowiak obiecał przeniesienie dyskusji na stronę internetową, która ma podawać aktualne ustalenia dotyczące poznańskiego dworca PKP. - Jeszcze niedawno słyszeliśmy, że miasto nic nie może w sprawie dworca. Okazało się jednak, że możemy prowadzić dyskusję z PKP - zachęcał Jacek Jaśkowiak.

FLESZ: Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 8

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

e
emu

Tak już było przy prezentacji projektu tzw. Nowego Dworca. Realizacja odbiegła w znacznym stopniu od projektu, który prezentowano publicznie. Widać to nawet na wizualizacji bryły obiektu. Po prostu projekt przerósł możliwości wykonawcze Trigranitu, W przypadku Starego Dworca będzie podobnie. Niestety Trigranit prezentuje jakość i możliwości z czasów DemoLudów.

P
Prot

Policzmy a wyjdzie nam, że to powierzchnia sporegoboiska piłki nożnej. Całkiem sporojaknawnętrze budynku. Wydajemisię, że powierzchnia StaregoDworca(mowatylko oczęści pasażerskiej) nie było wielewiększa, o ileś ogóle. Teraz wszystko zależy od tego jak zostanie ona rozplanowana. Pan Bator ma wprawdzie rację mówiąc, że to decyzja przewoźników czy otworzą swoje kasy czy nie, ale to inwestor proponuje kosztowe warunki korzystania z powierzchni. Jeśli tradycyjna kasa ma wygrać z biletomatem, to oczywiście jest to nierealne. Nowy-stary dworzec powinien być znowu centralnym miejscem obsługi podróżnych, a tego się PKP bardzo widać boi. Czyżby sprzedając PCC coś kupującemu zagwarantowało ? Jeśli tak, to niech powiedzą wprost, zamiast kombinować. Bardzo się cieszę, że w przeciwieństwie do R.Grobelnego i M.Kruszyńskiego, obecni prezydenci twardo stanęli do wymuszenia na PKP uwzględnienia potrzeb miasta i jego mieszkańców. Wprawdzie nie powinno się tego uznać za jakiś specjalny wyczyn, bo to w końcu jedna z obietnic wyborczych, ale do tej pory wygrywający nasze głosy wykazywali się głęboką amnezją. Obecne władze, wprawdzie z pewną inercją, zaczęły konsekwentnie swoje obietnice spełniać, co nie wszystkim się podoba. Warto chyba im mocno kibicować , patrząc jednak uważnie "na ręce". Może nareszcie Poznań i Poznaniacy są dla kogoś podmiotem a nie przedmiotem ?

P
Pelagia

Wczoraj z tego co słyszałam zaproponowano zadaszenie peronów od strony zachodniej. Konserwator zabytków jest za tą koncepcją i możliwą do zrealizowania. Inwestor również nie był przeciwny. Prezydent Jaśkowiak w tym temacie powinien zadać o komfort pasażerów. Poczekamy, zobaczymy. Czy wszyscy są za, a nawet przeciw?

p
podróżny

powierzchni dworcowej jest tam najmniej, najwięcej jest tam komercji, na której węgierski deweloper znowu zarobi niezłą kasiorę - hotel i biura to nie dworzec!!! zgodnie z ustawą z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym art. 4 pkt. 8a, dworzec kolejowy to usytuowany na obszarze kolejowym obiekt budowlany lub zespół obiektów budowlanych do obsługi podróżnych lub usług towarzyszących tej obsłudze, który może również obejmować urządzenia do wykonywania czynności związanych z prowadzeniem ruchu pociągów."

Zastanawiam się dlaczego zwycięska koncepcja zagospodarowania Wolnych Torów nie obejmuje też i tego obszaru, który powinien być z nią funkcjonalnie połączony??? Panowie z Inwestycji dla Poznania prześwietlcie dokładnie ten temat, bo śmierdzi to niezłym wałkiem...

S
Szczepan

Pół dworca na pięterku wciśnięte pomiędzy Maca i sklepy z lompami, drugie pół dworca w piwnicy, eufemistycznie określanej jako "poziom -1", gdzie ludzie w kolejkach będą się tłoczyć z tymi co idą z walizami. Bieganie po piętrach jak kot z pęcherzem, a najważniejsze żeby było jak najwięcej przestrzeni na handelek szmylcem z Bangladeszu.

R
Romek

Wygląda na to, że Jaśkowiak nie zabierał głosu. Może i dobrze.

J
Józef Bąk

Belfegor!!!

P
Pszczółka3

Kto by to szkło mył?? Patrząc na fatalne i wiecznie brudne wejście na MTP, prawdopodobnie nikt.
Wzorem odrestaurowania starego dworca powinien być wrocławski. Brak pieniędzy?? Trzeba było się o nie postarać!! Wrocław mógł?? Mógł!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3