Inwestycje: Droga ekspresowa S-5 już za pięć lat

Tomasz CylkaZaktualizowano 
Po kilku latach budowlanego zastoju wielkopolscy kierowcy wreszcie będą mieli powody do zadowolenia. Za pięć lat droga S5 z Bydgoszczy przez Gniezno, Poznań i Leszno do Wrocławia będzie miała pod dwie jezdnie z trzema pasami ruchu w każdą stronę.

Samorządy z drogowcami ustaliły wreszcie przebieg całej drogi, biegnącej przez trzy województwa. W Wielkopolsce jesteśmy najszybsi i "piątką" 110 km/h pojedziemy już na Euro 2012. W kujawsko-pomorskim i dolnośląskim na komfortową jazdę poczekamy dwa lata dłużej, ale i tam już nie ma sporu o przebieg trasy.
- W naszym województwie wszelkie pozwolenia zostały już wydane i nie ma żadnych przeszkód, by budować "piątkę" w standardzie drogi ekspresowej. Termin oddania nowej trasy na 2012 rok jest podtrzymywany - mówi Tomasz Stube, rzecznik wojewody wielkopolskiego.

Przez nasze województwo przebiega 167 kilometrów drogi numer 5. Zaczyna się w miejscowości Mielno na granicy z kujawsko-pomorskim, a kończy w Korzeńsku za Rawiczem. Budowa ekspresowej trasy podzielona jest na kilka etapów. Niektóre inwestycje już się rozpoczęły, jak na przykład odcinek Kaczkowo - Korzeńsko na południu regionu z obwodnicą Bojanowa i Rawicza. Na tym ponad 37-kilometrowym odcinku powstaną cztery węzły drogowe (Kaczkowo, Bojanowo, Rawicz i Korzeńsko). Wybudowanych zostanie 12 wiaduktów w tym dwa przejścia dla zwierząt. Średnio na dobę jedzie tędy 11 tysięcy pojazdów. Odetchną więc m.in. mieszkańcy Bojanowa, gdzie dziś droga wiedzie przez... rynek.

Kwestią kilku dni jest podpisanie umowy na budowę tak zwanej wschodniej obwodnicy Poznania. Przetargi zostały już rozstrzygnięte. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad na drogę od autostrady do Gniezna wyda ponad 1 miliard złotych, ale ta wysoka na pierwszy rzut oka kwota i tak jest niższa o ponad 400 milionów złotych. Odcinek od Gniezna przez Łubowo do wsi Czachurki wybuduje hiszpański Dragados, a ciąg dalszy do węzła Kleszczewo na autostradzie A2 spocznie na barkach konsorcjum trzech firm (Eurovia, Hochtief i Warbud). Na tej trasie powstanie aż osiem węzłów (Kleszczewo A2, Kleszczewo II, Kostrzyn, Iwno, Chorzałki, Wierzyce, Fałkowo i Woźniki), trzeba wybudować dwa mosty i aż 16 wiaduktów. Prognozy wskazują, że w 2020 roku "piątką" w okolicach Poznania będzie jeździć ponad 30 tysięcy pojazdów na dobę. Trudno sobie wyobrazić, żeby tak wielka liczba samochodów jeździła przez Poznań.

- Wszelkie protesty dotyczące przebiegu wschodniej obwodnicy zostały oddalone i wojewoda mógł wydać ostateczne pozwolenia - podkreśla T. Stube.
W 2010 roku drogowcy powinni rozpocząć budowę kolejnych dwóch odcinków na trasie z Poznania do Wrocławia. Pierwszy fragment to Wronczyn - Kościan - Radomicko. Tutaj powstanie sześć węzłów dwupoziomowych (Piotrowo, Kościan, Kobylniki, Śmigiel, Nietążkowo, Radomicko), a drogowcy wybudują aż 22 wiadukty i 2 mosty. Z kolei fragment Radomicko - Kaczkowo obejmuje obwodnicę Leszna, 9 wiaduktów i 3 węzły (Święciechowa, Leszno oraz Zaborowo). Droga ominie Leszno po zachodniej stronie miasta.

Jako numer 5 oznaczony będzie także południowy odcinek zachodniej obwodnicy Poznania, która powinna być gotowa do końca 2011 roku.
Na tym odcinku będą trzy węzły: Konarzewo, Stęszew i Wronczyn, a koparki powinny tutaj wjechać także w przyszłym roku. Podobny scenariusz ma być realizowany na odcinku z Gniezna do Mielna (na granicy z województwem kujawsko-pomorskim).

Droga nr 5 od węzła Nowe Marzy koło Bydgoszczy (tam dziś kończy się autostrada A1 z Trójmiasta) przez Poznań aż do Wrocławia znajduje się w europejskim korytarzu transportowym TEN-T, dzięki czemu łatwiej można zdobyć pieniądze na jej budowę. Tylko na odcinek z Poznania do Wrocławia zarezerwowano w budżecie państwa 4,2 miliarda złotych. Dolnośląski odcinek "piątki" będzie jednak gotowy dwa lata później niż wielkopolski, ale tamtejsze samorządy ustaliły wreszcie ostateczny przebieg trasy.

polecane: Wybory 2019

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
olo

Budowa ruszyła.Będzie ekspresowo.Z Poznania do Bydgoszczy.

w
wickedway

Artykuł pełen nieścicłości
1. Na obwodnicy Bojanowa i Rawicza nawet nie ma roztrzygniętych przetargów jeszcze więc niemożliwością jest by prace były tam prowadzone
2. Leszno będzie omijane od zachodu a nie od wschodu jak jest na mapce
3. Na odcini między Wrocławiem a Poznaniem nie ma jeszcze Decyzji Środowiskowych (poza obwodnicami Bojanowa i Rawicza gdzie trwa przetarg) więc jak roboty zaczną się w 2010 to będzie dobrze. W związku z powyższym wydaje się praktycznie niemożliwe by np odcinek od A2 do Wronczyna powstał do końca 2011. W związku z powyższym na chwilę obecną termin oddania całej S5 w Wielkopolskie do EURO 2012 jest mocno życzeniowy i naciągany
Ale bardzo bym chciał by te życzenia się urealniły....

J
Jotgie

Aaaa, pardon, nie zauważyłem, że jest str. 2...

J
Jotgie

Żeby tak jeszcze ten przejazd przez Leszno nie był tak uciążliwy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3