Inwestycyjny hit wicepremiera Piechocińskiego na razie kitem

Mateusz Pilarczyk
W Poznaniu produkowane są Volkswageny Caddy Andrzej Szozda
Od połowy grudnia czekamy na ujawnienie inwestora z branży motoryzacyjnej, który ma w Polsce wybudować zupełnie nową fabrykę dając pracę ponad trzem tysiącom osób. Według spekulacji zakład ten miałby powstać w Wielkopolsce, a tajemniczym koncernem jest Volkswagen.

Ministerstwo na razie nabiera wody w usta i nie ma nic do dodania do słów wicepremiera. Inwestor jest jednak nadal zainteresowany Polską.

Wicepremier zapowiada
Pogłoski o planowanej dużej inwestycji zagranicznego koncernu pojawiły się już na początku ubiegłego roku. Atmosferę podgrzał na początku grudnia 2013 wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński mówiąc, że już na wiosnę 2014 może się rozpocząć budowa fabryki produkującej samochody.

Eksperci rynku motoryzacyjnego doszli do wniosku, że tajemniczym koncernem jest Volkswagen, a zakład miałaby produkować samochody dostawcze Crafter. W grze o budowę fabryki są dwie lokalizacje z Wielkopolski, w tym tereny inwestycyjne pod Wrześnią.

W połowie grudnia nic się jednak nie wydarzyło. Nieoficjalnie mówiło się, że ogłoszenie inwestora przeniesiono na tydzień przed świętami. Minął Nowy rok, a konkretów odnośnie fabryki nadal brak. O sprawę dopytujemy w Ministerstwie Gospodarki:

- Nic poza tym co powiedział do tej pory pan wicepremier Piechociński nie możemy przekazać. Gdy wszystkie kwestie zostaną domknięte z inwestorem, to przedstawimy oficjalny komunikat - przekazuje informację biuro prasowe ministerstwa.

Nie wiadomo jednak kiedy to nastąpi. Z nieoficjalnych źródeł dowiadujemy się, że jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to inwestycja rozpocznie się na początku 2015 r.

Fabryka w Wielkopolsce
Pogłoski o budowie nowej fabryki w Wielkopolsce na chwilę przykryła inna inwestycja spod znaku niemieckiego VW.

Pod koniec grudnia VW Group Polska, czyli oficjalny importer samochodów VW w Polsce, podpisał umowę na budowę w podpoznańskich Komornikach centrum logistycznego o powierzchni 30 tys. mkw. Będzie to, pod względem powierzchni, druga inwestycja w Wielkopolsce.

Nie wpływa to jednak na poszukiwania miejsca dla fabryki należącej do mającej siedzibę w Hanowerze spółki VW Samochody Użytkowe.

VW z dobrym wynikiem
W cieniu spekulacji dotyczących nowej fabryce VW przygotowywana jest rozbudowa poznańskiego zakładu koncernu w Antoninku, gdzie od lat produkowane są samochody dostawcze Caddy i Transporter.

- W ubiegłym roku wyprodukowaliśmy 170,8 tys. samochodów VW Caddy, VW Caddy Maxi i Transporter T5 - przekazuje Piotr Danielewicz, rzecznik VW Poznań.

Oznacza to, że fabryka po raz kolejny wybudowała więcej aut, niż zakładają jej możliwości techniczne. Rok 2013 był też dla VW Poznań lepszy od 2012, kiedy a Antoninku zrobiono 162 tys. aut, ale też trochę gorszy od rekordowego 2011 - powstało wtedy w Poznaniu 177 tys. samochodów.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Ziemowit

Miejsca pracy są potrzebne, ale nie tędy droga, z takim podejściem nasz kraj wciąż będzie tkwił w uzależnieniu. Jakie są powody tego, że w naszym kraju np. niemieckie fabryki samochodów mogą funkcjonować, a polskie zakłady nie mogą. Był cały szereg takich zakładów produkujących polskie samochody, dziś nie zostało z nich praktycznie nic. Co się z nimi stało, kto jest odpowiadzialny za ich zniszczenie? Co do przyszłości, to czy rządzący naszym krajem wspierają rozwój polskiego przemysłu samochodowego, polskiej myśli, pomysłów i projektów, żeby za kilka, kilkanaście lat otwierane były znów polskie przedsiębiorstwa?

K
Kuba

Uwazam ze to co mowisz jest głupotą, wg Ciebie lepiej nie pozwolic zagranicznym firma inwestowac pieniedzy, pozbawic ludzi miejsc pracy, srodków na nauke i inwestycje których VW przeznacza niemało i zamykac sie jak za czasów komunizmu? Stety czy niestety ale europa to teraz jeden wielki kraj i to dalej będzie postepowało, ja sie ciesze ze mam prace i ze kazdy kto chce w okolicy miec prace, ja dostanie, a po tych inwestycjach tymbardziej. Oczywiście o ile chce ja miec.

Z
Ziemowit

Niezrozumiała jest radość z niemieckich fabryk w Polsce, a gdzie są polskie zakłady produkujące samochody, których przecież było niemało. Co się z nimi stało? Pół Europy jeździ dziś niemieckimi samochodami. Sami przykładamy rękę do kolejnego wzmocnienia Niemiec, w 69 lat od czasu kiedy zrównali nasz kraj z ziemią.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3