ITS w Poznaniu zrobi zdjęcia piratom i pomoże pasażerom MPK

Marcin Idczak
ITS w Poznaniu zrobi zdjęcia piratom i pomoże pasażerom MPK
ITS w Poznaniu zrobi zdjęcia piratom i pomoże pasażerom MPK Waldemar Wylegalski
Udostępnij:
Dzięki systemowi ITS łatwiej będzie przejechać przez Poznań. Dotyczy to szczególnie pasażerów komunikacji publicznej. Ale ITS w Poznaniu zrobi też zdjęcia piratom drogowym.

Na przełomie maja i czerwca ma zacząć działać pierwsza część ITS, czyli inteligentnego systemu transportu. Włączone zostaną nowe sygnalizatory przy skrzyżowaniach. Natomiast na resztę trzeba będzie poczekać do końca roku. Do tego czasu do systemu mają zostać dołączone autobusy i tramwaje oraz informacje na przystankach.

– Po uruchomieniu ITS na skrzyżowaniach, to system informatyczny będzie odpowiadał za płynność jazdy na ulicach – zapowiada Marek Maciejewski z Poznańskich Inwestycji Miejskich, który zajmuje się wprowadzaniem systemu.

Sprawdź: ITS Poznań: Inteligentny system pokieruje ruchem w mieście [ZDJĘCIA, FILM]

Zamiast poprzez centrum sterowania ruchem, kamery zamontowane przy sygnalizatorach będą bezpośrednio do procesorów przekazywać informacje o natężeniu ruchu i zbliżających się do krzyżówki samochodach. Po przetworzeniu tych danych system ma sam decydować o tym gdzie i w jakim czasie zapali się zielone światło, tak by jak najbardziej zmniejszyć zatory na drogach.

Trzeba będzie jednak pamiętać, że pierwszeństwo mają mieć pojazdy komunikacji publicznej i to na ulicach gdzie będzie tramwaj lub autobus w pierwszym rzędzie pojawi się możliwość bezkolizyjnego przejazdu . – Ruch uliczny będzie w sposób ciągły kontrolowany, a to powinno wpłynąć na jego usprawnienie oraz – co się z tym wiąże - punktualność środków zbiorowego transportu – zaznacza Agnieszka Smogulecka z Zarządu Transportu Miejskiego.

Zobacz: ITS Poznań coraz bliżej. Montują tablice, kamery i radary [ZDJĘCIA]

Dodaje, że takie rozwiązania mogą się przyczynić do tego, że więcej osób będzie chciało korzystać z tramwajów i autobusów, a nie z prywatnych samochodów.

Bardzo przydatne mają być informacje wyświetlane na tablicach, które montowane są na przystankach MPK. Dzięki nim pasażerowie będą mogli dowiedzieć się za ile minut przyjedzie pojazd danej linii. Dane będą na bieżąco uaktualniane. Jeśli dla przykładu dojdzie do awarii to oczekujący na pojazd MPK dowiedzą się o tym z tablicy.

Pod wyświetlaczami zamontowane zostaną przyciski dla osób niewidomych lub słabowidzących. Po ich wciśnięciu będą podawane również komunikaty głosowe.

Wszystkie informacje mają być przekazywane na komputery, tablety lub komórki. Po uruchomieniu specjalnej aplikacji zaznaczone na niej będą miejsca robót drogowych, kolizji lub wypadków, awarii, czy też dokładne lokalizacje pojazdów komunikacji miejskiej. Mają one pomóc w zaplanowaniu podróży po Poznaniu, tak by można było jak najszybciej się przemieszczać.

Zobacz: ITS Poznań coraz bliżej. Montują tablice, kamery i radary [ZDJĘCIA]

Jednak jeśli ktoś pojedzie zdecydowanie za szybko to może narazić się na mandat. Nie dość, że dzięki kamerom będzie można dokonywać odcinkowych pomiarów prędkości, to kolejną ich funkcją będzie wykonanie zdjęć samochodów, które przejadą na czerwonym świetle.

Według Marka Maciejewskiego kamery mogą "uchwycić" nawet pojedynczy samochód. W ramach ITS w Poznaniu zamontowane zostaną także stacjonarne fotoradary. Pierwsze już ustawiono przy ul. Dąbrowskiego (na wysokości Woli). Kolejne będą instalowane prawdopodobnie w okolicach szkół. Ich uruchomienie planowane jest w przyszłym roku.

Sprawdź: ITS Poznań: Inteligentny system pokieruje ruchem w mieście [ZDJĘCIA, FILM]

Elementy systemu ITS montowane są w całym mieście, ale ma on działać tylko w części Poznania (Grunwald, część Jeżyc i Łazarza). Możliwe, że w późniejszych latach zostanie rozciągnięty na kolejne części Poznania. Koszt to ponad 80 milionów złotych, z czego większość pochodzi z unijnej kasy.

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kupkowy
Ja proponuję wyłączać światła sygnalizacyjne, kiedy na drogach jest pusto, a nie o 2 w nocy jadąc absolutnie samotnie muszę stać 2-3 minuty na skrzyżowaniu pomimo braku żywej duszy gdziekolwiek w promieniu 500m. To raz. Dwa, to niech Poznań się zabierze za przyspieszenie remontów dróg, bo to też znacznie poprawi "przepływ". Oczywiście o rondzie kaponiera nie wspomnę, bo to już wywołuje odruch wymiotny u większości Poznaniaków. Trzecia sprawa - sygnalizacja z sekundnikiem, który pokazuje za ile zmieni się światło są lepszym pomysłem. A nie, stoi się 5minut na jednych światłach, które zmienią się na 20 sekund z czego tylko kilku pierwszym osobom uda się leniwie przejechać...
G
Gość
mam wrażenie ,że na krzyżówce Grochowska/Grunwaldzka już działa, bo gdy pali się zielone, przejadą dwa auta, nagle zielone przełącza się dla tramwaju i znów powrót zielonego dla auta, ale to jest to doprecyzowania gdyż taki krótki i przerywany cykl to kierowcy nie są w stanie płynnie ruszyć i przejechac...
p
przyszłośc
to system informatyczny odpowiada za nasze codzienne życie, zaczynając od pieczenia chleba w zautomatyzowanych piekarniach, po przelewy w banku itp... więc już nie bądźmy tacy sceptyczni tylko starajmy się fachowo wprowadzać nowe rozwiązania i równie fachowo je serwisować, gdyż najsłabszym ogniwem jest zazwyczaj człowiek...
S
System
Super komentarz!
System, systemem, system pogania.
System nas wszystkich systemem kiedyś wykończy :-)
31 węzłowy Burke
Pokornie proszę : tylko nie Smogulecka ani tyn Maciejewski. Poza tym system jest do d*** ; pokażę, udowodnię .31
M
Mieszkaniec
Piękne bajeczki autor wypisuje. ITS to ewidentnie po Pece kolejny system masowej inwigilacji. 400 kamer i to tylko w części miasta ma służyć wyłącznie poprawie ruchu w mieście? Czy ktoś normalnie myślący w to uwierzy?
To klasyczne od wielu lat przenoszenie wszelkiej odpowiedzialności na SYSTEM. Kiedyś w firmach były kozły ofiarne, ale trzeba im było płacić choć minimalne pensje. Teraz będzie można wszystko zwalić na system.

"to system informatyczny będzie odpowiadał" - Przed kim? Przed prokuratorem, jak np. poda "zielone" pieszym w czasie, gdy auta będa miały zielone i ktoś zginie? System zapłaci za opóźnienia, jak coś nawali i całe miasto pozostanie bez sygnalizacji? Przecież ten system nawet nie potrafi podać prawidłowej godziny na dwóch tablicach obok siebie i zegary różnią się 1-2 minutami.
x
xxx
Kolejna fucha chłopaków z PIM; ZDM i pozostałej ferajny. Założenia piękne a realizację łatwo przewidzieć, po dofychczasowych sukcesach jak PEKA, Kaponiera czy tunel na Franowo. Gdy dym opadnie pozostaną tylko zdjęcie za przejazd na czerwonym!!!
C
CCC
A kto to będzie obsługiwać?
Policja czy straż miejska?
S
Stachu
Czy posłowie (uchwalają prawo), prokuratorzy (oskarżają), sędziowie (skazują), policjanci (ścigają), dziennikarze (znają wymienionych j.w.) też zapłacą?
a
andrzej
a piesi sobie poczekają, poczekają
Dodaj ogłoszenie