Jak Warta tętniła życiem. Zobacz archiwalne zdjęcia z portu rzecznego w Poznaniu

Zbyszek Snusz
Zbyszek Snusz
Port rzeczny w Poznaniu
Port rzeczny w Poznaniu archiwum Remigiusza Banasia
Choć dzisiaj ciężko w to uwierzyć, to kiedyś Warta tętniła życiem, a widok barek w stolicy Wielkopolski nie był niczym niezwykłym. Ponad sto lat temu w Poznaniu otwarto port rzeczny. W najlepszym okresie rocznie przeładowano w nim 220 tys. ton towarów!

704 metry długości i 8,5 metra wysokości. Nabrzeże portowe, które w Poznaniu oficjalnie otwarto 1 października 1902 roku, ciągnęło się od dawnego bulwaru Kleemana do mostu kolejowego koło Tamy Garbarskiej. Jednocześnie w porcie mogły cumować 42 barki o ładowności 400 ton i 36 barek o ładowności 600 ton.

Na nabrzeżu operowało 5 dźwigów portowych, 2 żurawie bramowe i 9 koryt służących do przesypu węgla na barki. Węgiel do portu dostarczano wagonami z dworca Tama Garbarska. Na portowej bocznicy zbudowano 17 torów i 43 rozjazdy!

POLECAMY TEŻ: Poznań na starych pocztówkach. Poznajecie te miejsca?

Ze stolicy Wielkopolski towar (głównie zboże, cukier, płody rolne, cegłę, piasek, nawozy) transportowano m.in. do Gorzowa, Szczecina i Hamburga. W najlepszym sezonie (1929/1930) w porcie przy ul. Szyperskiej zacumowały 724 barki. Przeładowao wtedy prawie 16 tys. wagonów.

Port został zniszczony podczas walk w 1945 roku. Po wojnie już go nie odbudowano.

iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rumpel
"Niestety to se newrati". Mało kto wie że właśnie trwa społeczna debata nad projektem nowej ustawy Prawo Wodne które praktycznie likwiduje polską żeglugę śródlądową. Ta ustawa napisana bez udziału ludzi z branży rozwala całą gospodarkę wodną, ale przede wszystkim jest bardzo niebezpieczna dla ludność zamieszkującą tereny zagrożone powodzią. Niestety swych uwag do projektu ustawy nie wnieśli przedstawiciele niezawodowych środowisk wodniackich.
P
Pszczółka13
i malowniczo.
P
Pszczółka13
więc nie tylko za "Niemca". Przed II. wojną Poznań szedł do przodu jak burza. Warto o tym poczytać i nieco się poduczyć.
m
mK
chwała za te świetne fotki które pokazują obrazy w które trudno uwierzyć że tak było w Poznaniu.
Nowi przyjezdni nie mają pojęcia, że tu był ważny port rzeczny a rzeka bardziej przypomina kanał.
Szkoda, że miasto do tej pory nie doczekało się włodarzy którzy chociaż odkopaliby stare koryto i uruchomili turystyczną żeglugę rzeczną która cieszy się w ostatnich latach dużym zainteresowaniem w Polsce i nie tylko.
P
Poznaniak
Upadłe miasto. Wyraźnie Głos chce wzbudzić nostalgię za latami świetności Poznania za Niemca. Trudno jednak, widząc dzisiejszy upadek, nie przyznać pismu racji...
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski