W tym roku Polacy deklarują wydatki związane z przygotowaniem Wielkanocy na poziomie od 200 do 500 zł.

Tak wskazała ponad połowa ankietowanych (53%) w cyklicznym badaniu PAYBACK Opinion Poll. 21% badanych wyda mniej niż 200, a tylko 15% powyżej 500 zł. W porównaniu do roku ubiegłego struktura wydatków niewiele się zmieniła. W 2015 roku od 200 do 500 zł zamierzało wydać 51% konsumentów, poniżej 200 zł - 20%, a powyżej 500 17% badanych. 

Własne pieniądze dobrze wydane

Wbrew powszechnemu przekonaniu, Polacy nie chcą zadłużać się na święta. Plany zaciągnięcia różnego rodzaju form zobowiązania finansowego (pożyczka z banku, od rodziny czy znajomych, płatność kartą kredytową) deklaruje niecałe 6% ankietowanych. To mniej niż rok temu. W 2015 roku podobną deklarację złożyło ponad 14%

biorących udział w badaniu. W tym roku zdecydowana większość wyda pieniądze z bieżącego budżetu (85%) lub oszczędności (7%). 


Własne pieniądze bardziej się szanuje ponad połowa ankietowanych (58%) stara się oszczędnie gospodarować wydatkami wielkanocnymi. Najczęściej wskazywane formy oszczędzania to: zakupy według ściśle określonej listy (wskazało 70,5% ankietowanych deklarujących oszczędne gospodarowanie wydatkami wielkanocnymi), kupowanie towarów na wyprzedażach i promocjach (49%), rozkładanie wydatków w czasie (39%), kupowanie tańszych produktów pod marką własną sieci handlowych (28,6%) oraz wykorzystywanie punktów zebranych w ramach programów lojalnościowych (24%).  

 

Jak wynika z ankiety PAYBACK Opinion Poll, po zakupy świąteczne aż 75% Polaków uda się do super- i hipermarketów. W sklepach osiedlowych zakupy zrobi 18%, a na bazarze 5% badanych. 

CZYTAJ TEŻ: Jak otwarte sklepy w Wielkanoc 2016? [Biedronka, Lidl, Tesco, Auchan, Kaufland, Lidl]

Wielkanoc w domu

Polska Wielkanoc to święto rodzinne. Zaledwie 2% Polaków deklaruje w tym czasie wyjazdy turystyczne (podobnie jak w roku ubiegłym). Reszta zostanie w domu (64%) lub spędzi ten czas w domach bliskich (34%). Jak wynika z badania PAYBACK Opinion Poll, Wielkanoc to dla Polaków przede wszystkim tradycja, którą należy pielęgnować (73%) oraz okazja do spędzenia czasu z rodziną (71%). Sześciu na dziesięciu ankietowanych (61%) przyznaje, że ważny jest kontekst religijny Świąt Wielkanocnych. 

Nie zapomnimy też o najuboższych aż 60% ankietowanych deklaruje różnego rodzaju pomoc. Najczęściej pośrednio, kupując produkty biorące udział w akcjach charytatywnych (46%), ale także zasilając zbiórki charytatywne konkretnymi produktami (35%) oraz przekazując datki pieniężne (39%). 
 

Źródło: PAYBACK Opinion Poll