Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie korzyści płyną z badań marketingowych?

Materiał Partnera
W erze technologii informacyjnej skuteczne funkcjonowanie firm wymaga korzystania z aktualnych i rzetelnych narzędzi zdobywania wiedzy. Na co dzień spotykamy właścicieli czy prezesów przedsiębiorstw podejmujących decyzje tylko i wyłącznie w oparciu o intuicję, to jednak większość próbuje wspomagać swoje decyzje w oparciu o zewnętrze źródła informacji tj. serwisy, banki danych, agencje badawczo-konsultingowe. O ile nie zawsze jesteśmy pewni co do metodologii zbierania, czy przetwarzania danych zamieszczonych w ogólnodostępnych miejscach, to w przypadku profesjonalnych badań marketingowych wiemy, kto, kiedy i w jaki sposób je przeprowadzał. Największe korzyści płynące z badań marketingowych to przede wszystkim lepsze decyzje biznesowe.

Lepsze decyzje biznesowe

Który biznesmen nie zapłaciłby góry pieniędzy, aby ktoś powiedział mu, że decyzja, którą podejmie w 100% przełoży się na szybki wzrost jego przedsiębiorstwa. Niestety rekomendacje z badań marketingowych nigdy nie dają 100% gwarancji, jednak pokazują jak dana decyzja, czy to sprzedażowa, czy marketingowa jest postrzegana przez rynek np. klienci instytucjonalni nie muszą mieć potrzeby korzystania z nowej usługi lub też korzystanie z danej usługi przez klientów B2B będzie uwarunkowane pewnymi czynnikami. Ograniczenie się przez decydenta do najważniejszych wniosków może pozytywnie wpłynąć na rezultat. Bez względu na to, czy firma jest w fazie rozwoju organicznego, czy stabilizacji, kierownicy i menadżerowie codziennie podejmują decyzje, a nie zawsze mają odpowiedzi na nurtujące nas pytania pod ręką. Dlatego też profesjonalnie zaplanowane i przeprowadzone badania marketingowe na pewno wspomogą firmę w kierunku dalszych działań.

Aktualna wiedza o rynku, klientach, konkurencji (kontrola sytuacji na rynku, nauka na doświadczeniu innych, wykorzystanie mocnych stron oraz neutralizacja słabych stron)

Jakie korzyści płyną z badań marketingowych?

Skąd czerpać wiedzę o strategiach marketingowych naszej konkurencji, jakie są aktualne preferencje naszych klientów?

Możemy oczywiście bazować na codziennych rozmowach z pracownikami z działów sprzedaży i marketingu, dystrybutorami, partnerami, ale pomimo najszczerszych chęci naszych współpracowników wiedza niestety nie zawsze jest kompletna oraz do końca obiektywna. Bowiem, nie pozbędziemy się wpływu emocji na owe interpretacje np. dział sprzedaży, penetrujący rynek po raz kolejny, w informacji zwrotnej będzie przekazywał również swoje nastawienie. Możemy też mieć do czynienia z sytuacją, w której właściciel lub dyrektor powiedzmy z ponad dwudziestoletnim stażem będzie wiedział wszystko najlepiej. W takich sytuacjach warto skorzystać z zewnętrznych źródeł uzupełnienia naszej wiedzy.

Dlaczego aktualna wiedza o klientach powinna leżeć w kręgu naszych zainteresowań?

Po pierwsze znając preferencje klientów wobec naszych usług lub produktów, mamy realne szanse wpływu na sprzedaż. Nie możemy przecież zarządzać podmiotem, którego nie znamy, oczywiście zawsze może nam się wydać, że zarządzamy, ale to tylko iluzja. Zbierając wszystkie czynniki jesteśmy w stanie opracować skuteczną strategię marketingową i przystąpić do pilotażu.

Strategie marketingowo-sprzedażowe dopasowane do realiów

Nie jest tajemnicą, że są przedsiębiorstwa, które mają strategie marketingowe oraz takie, które mają Strategie Marketingowe. W pierwszym przypadku, chodzi o nic innego, jak strategię opracowaną „ad hoc” na podstawie heurystyk lub czysto intuicyjnie, w najlepszym przypadku ktoś poświęcił kilka dni i wymyślił, że tak będzie dobrze. Z drugiej strony są firmy, które przykładają wagę do szczegółów, uzupełniają, czy konfrontują swoją wiedzę rynkową z zewnętrznymi źródłami informacji, konsultują problemy w różnych konfiguracjach i współpracują z specjalistami z agencji zewnętrznych w opracowywaniu rekomendacji. Jest wielce prawdopodobne, że właśnie te drugie firmy będą skutecznie realizować politykę marketingową w długoterminowej perspektywie, ponieważ ich strategie same w sobie są profesjonalnymi narzędziami konkurowania oraz ograniczania potencjalnych strat.

Narzędzie konkurowania, ograniczenie ryzyka i wyprzedzamy potencjalne straty

Idea jest prosta, możemy zainwestować kolejne miliony w biznes, który od kilku lat nie przynosi zysków i nadal wierzyć, że przyjdzie ten dzień, w którym wszystko wróci na właściwy tor, albo możemy zlecić badania marketingowe lub badania rynku firmie zewnętrznej. Wyobraźmy sobie sytuację wprowadzania nowych produktów, czy usług na rynek. Możemy opracować produkt, opakowania, zainwestować miliony w produkcję i czekać, pozostać biernym. Z drugiej strony możemy zapytać rynek docelowy co sądzi o nowym produkcie i podjąć decyzję na etapie konceptu albo testów, czy udoskonalać produkt czy zupełnie z niego zrezygnować. Dlaczego zatem w większości przypadków, wprowadzanie na rynek nowych produktów, usług czy nowych biznesów kończy się niepowodzeniem? Ich twórcy są zazwyczaj artystami, kochającymi swoje dzieła i nie potrafią się z nimi rozstać, do tego dochodzą emocje. W przypadku badawcza z agencji badań marketingowych proces analizy rynku, popytu, uwarunkowań, postaw rynku wobec produktu wymaga spojrzenia na chłodno. Oczywiście zdarzają się przedsiębiorcy, którzy próbuję eliminować emocje w procesie decyzyjnym poprzez konsultacje problemu ze współpracownikami, znajomymi, czy rodziną, ale czy taka opinia będzie miarodajna? Żadna z tych grup nie wyda rzetelnej oceny, rodzina, znajomi, przyjaciele nie będą chcieli nas zranić, wiedząc, że relacje są dla nich ważne, zatem istnieje duże prawdopodobieństwo, że otrzymamy zawszę pozytywną informację zwrotną. Podobnie w przypadku pracowników; w większości przypadków pracownik zawsze wyda pozytywną ocenę. Są oczywiście przedsiębiorstwa z otwartą kulturą komunikacji, gdzie konstruktywna krytyka jest wysoko ceniona, ale nadal to rzadkość w Polsce.

Reasumując, bez względu na to, czy prowadzimy mikro firmę, czy duże przedsiębiorstwo, korzystając ze wsparcia w podejmowaniu decyzji niezależnej agencji badawczo-konsultingowej zawsze jesteśmy krok do przodu przed konkurencją. W przypadku dużych firm, badania marketingowe są optymalnym narzędziem wspierającym codzienną pracę działów marketingowych, zaś dla tych mniejszych podstawowym i niezależnym źródłem wiedzy rynku oraz aktualnych metodach oddziaływania na rynek przez konkurencję.

Agencja badawczo-konsultingowa CEBRIS Sp. z o. o.
Ul. Kazimierza Wielkiego 15
50-077 Wrocław
Tel. 71 738 22 79

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski