Jazda na suwak i korytarz życia. Nowe przepisy drogowe już obowiązują!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Nowe przepisy ruchu drogowego – jazda na suwak i korytarz życia - obowiązują od 6 grudnia wszystkich kierowców.
Nowe przepisy ruchu drogowego – jazda na suwak i korytarz życia - obowiązują od 6 grudnia wszystkich kierowców. Przemysław Wronecki
Nowe przepisy ruchu drogowego – jazda na suwak i korytarz życia - obowiązują od 6 grudnia wszystkich kierowców. To taki prezent od Świętego Mikołaja, który ma sprawić, że łatwiej i szybciej przejedziemy tam, gdzie kończy się jeden lub dwa pasy drogowe, a karetka pogotowia, policja, czy straż pożarna szybciej dojedzie na miejsce wypadku, by nieść pomoc. Przepisy obowiązują wszystkich kierowców, także tzw. szeryfów, blokujących celowo pasy.

Jazdę na suwak możemy porównać do zapinania zamka błyskawicznego, gdy łączą się ustawiające kolejno jeden po drugim zęby zamka – dosłownie po jednym, naprzemiennie. Tak samo ma być na drodze, gdy jazda jednym pasem staje się niemożliwa z powodu zwężenia jezdni o jeden czy dwa pasy, z powodu zajęcia pasa przez remont, czy w wyniku kolizji i wypadku. W takich okolicznościach tworzy się korek i zamieszanie, gdy jedni kierowcy wpuszczają tych, którzy nie stoją w korku, a podjeżdżają i próbują wjechać na ten pas, po którym prowadzony jest ruch, a inni kierowcy nie chcą wpuszczać, trąbią na poprzedników, a nawet „szeryfują” jadąc środkiem po dwóch pasach. Tymczasem nowa zasada to nie tylko uprzejmość na drodze wobec innych kierowców, ale też zapewnienie możliwości płynnej, więc także i szybszej jazdy.

Zobacz: Kodeks drogowy 2019: Jazda na suwak będzie wprowadzona w kodeksie drogowym. Czy zmienią się znaki drogowe?

Nową zasadę policja tłumaczy następująco: przed miejscem, w którym dochodzi do zwężenia, a które widzą nadjeżdżający kierowcy, trzeba zwolnić i pilnować kolejności wjazdu: kierowca jadący pasem, po którym prowadzony jest ruch wpuszcza przed zwężeniem jeden samochód z kończącego się obok pasa, lub dwa, naprzemiennie – jeśli jedzie środkowym, między dwoma pasami, które się właśnie kończą. To zasada odwróconego pierwszeństwa – umożliwiamy jazdę tym, którzy muszą zmienić pas, bo ich pas już się kończy. Oni mają tu pierwszeństwo, ale nie wszyscy jednocześnie, bo to zablokowałoby pas czynny, tylko pierwsi z nich.

10 najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Tu było najwię...

Autostrada Wielkopolska SA wraz z Autostradą Eksploatacja opublikowała film instruktażowy, w którym wyjaśnia w plastyczny sposób, jak taka jazda na suwak miałaby być prowadzona. Oto kierowca wpuszczanego samochodu dojeżdża do końca swojego pasa i nie zmienia go wcześniej, nawet gdy widzi wolne miejsce na pasie sąsiednim, na tym, na który będzie wjeżdżał przed końcem swojego. Wpuszcza go w tym momencie kierowca z pasa utrzymującego ruch, a wpuszczony jedzie dalej i już nie wpuszcza przed siebie nikogo innego. Analogicznie – kierowca wpuszczający dojeżdża do miejsca, gdzie kończy się sąsiedni pas, tam zwalnia i robi miejsce dla jednego tylko wpuszczanego samochodu. Zachowuje stale bezpieczny odstęp. W ten sposób samochody trafiają na jeden pas naprzemiennie, płynnie.

Tylko po jednym samochodzie

Policja przestrzega, że jazda na kończącym się pasie nie oznacza automatycznie pierwszeństwa – ma je tylko pierwszy samochód dojeżdżający do miejsca zamknięcia pasa, przy czym ma obowiązek zachowania ostrożności – nie może na oślep pchać się na sąsiedni pas, bez sprawdzenia, czy jest właśnie wpuszczany. Szczególnie w pierwszym okresie obowiązywania przepisu. Inne samochody z tego pasa mogą być wpuszczane wcześniej, jeśli ktoś na czynnym pasie zrobi im miejsce jeszcze przed zakończeniem ich pasa, ale pierwszeństwa nie mają i nie stosuje się do nich zasada suwaka. Niestety – one też powodują wydłużanie się korka i tym samym, obniżenie płynności przejazdu przez wąskie gardło.

Warto wiedzieć, że suwak obowiązuje wtedy gdy z powodu zwężenia następuje znaczne zmniejszenie prędkości na obu pasach, do bardzo małej prędkości, typowej dla zatoru i gdy tym samym można bezpiecznie przeprowadzić połączenie ruchu na jednym z nich. Nie stosuje się jej zatem w sytuacji, gdy pasem, lub pasami z ciągłym i szybkim zarazem ruchem są pasy autostrady, a włączający się do ruchu dojeżdża do nich pasem włączania.

Korytarz życia

Od 6 grudnia obowiązuje także zasada korytarza życia. Oznacza ona, że kierowca widząc wypadek drogowy nie pędzi, byle przemknąć obok, nie czeka też aż usłyszy sygnał karetki pogotowia, tylko już zwalnia i zjeżdża w stronę krawędzi jezdni – lewej jeśli jedzie lewym pasem, prawej – gdy jedzie pasem prawym, lub środkowym. Tym samym formuje się wolny pas dla nadjeżdżającej straży pożarnej, policji, czy karetki pogotowia ratunkowego.

Blokowanie przejazdy karetce pogotowia jadącej na sygnale może być podstawą do wystawienia mandatu do 500 zł, a nawet skierowania sprawy do sądu. W Niemczech kara za utrudnianie jej przejazdu przez lekceważenie zasady korytarza życia wynosi od 200 do 320 euro. Nieprzestrzeganie przepisu ustawy Prawo o Ruchu Drogowym, czyli niestosowanie się do jazdy na suwak, również jest zagrożone mandatem od 20 do 500 złotych.

Sprawdź też:

Flesz - Polacy żyją krócej. Co nas zabija?

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zapraszam na blog MrErdek1

Przy jeździe na suwak nie ma odwróconego pierwszeństwa!!!! To nieuprawniony wymysł. przepis dotyczy tylko jadącego pasem ruchu który ma kontynuację. On jest obowiązany zrobić miejsce przed sobą, by jadący powoli w korku na kończącym się pasie ruchu mógł podjąć decyzję o bezpiecznej zmianie pasa ruchu.

G
Gość
6 grudnia, 16:36, Gość:

Pierwszeństwo dla różnej maści cwaników. Wystarczy popatrzeć na kierowców na moście Lecha.

racja !!!

G
Gość

Szanowni Państwo:: Zdałem egzaminy na prawo jazdy w 1974 roku, miesiąc później siedziałem jako młody kierowca zawodowy. Uczono nas, że każdemu uprzywilejowanemu pojazdowi, należy bezwzględnie umożliwić przejazd. Nikt w tamtych czasach nie mówił o korytarzu życia bo to jest dokładnie to samo tylko ....mamy nowomowę......Starsi kierowcy pamiętają o wielu sprawach nie będących w przepisach ruchu drogowego i Kodeksie Ruchu Drogowego....Nas po prostu wyczulono na zwykłe zachowania na drodze, nauczono myśleć za siebie i za innych na drodze, nauczono przewidywać ewentualne incydenty na drodze, nauczono że mamy zawsze pamiętać o § 33 Kodeksu Drogowego, który mówił:: Kierowco Zwróć Szczególną Uwagę przy przekraczaniu przejazdów kolejowych.

G
Gość

Pierwszeństwo dla różnej maści cwaników. Wystarczy popatrzeć na kierowców na moście Lecha.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3