Jesienne aktywności dla seniorów – dbaj o zdrowie oraz ćwicz pamięć przez cały rok

Materiał informacyjny PKN ORLEN
Udostępnij:
Aktywność fizyczna osób starszych to podstawa ich zdrowia i dobrego samopoczucia. Dlatego warto motywować się do kreatywnego spędzania czasu i „ruszenia się z kanapy”. Także, gdy przychodzą chłodne dni, nie należy zwalniać tempa, lecz raczej zaopatrzyć się we właściwe ubranie i sprzęt – najlepiej korzystając ze sprawdzonej i niedrogiej usługi ORLEN paczka. Poznaj skuteczne i bezpieczne sposoby na utrzymanie formy i zadbaj o aktywność fizyczną oraz bystry umysł.

Aktywność fizyczną warto włączyć do naszych codziennych rytuałów niezależnie od wieku. Dla osób starszych spokojna jazda na rowerze czy spacery są idealne, aby wzmocnić układ sercowo-naczyniowy i zachować sprawność przez długi czas. Jest też wiele innych sposobów na aktywność fizyczną w zaawansowanym wieku. Najważniejszą rzeczą przy ich wyborze jest to, żeby sprawiało to nam przyjemność. Rób to, co kochasz. Wreszcie masz na to czas. Ponadto sport, ale także nawet lekki wysiłek fizyczny, ma bardzo konkretny, pozytywny wpływ na choroby takie jak cukrzyca, osteoporoza, artroza i bóle kręgosłupa. Aktywność fizyczna obniża poziom hormonów stresu, co sprzyja wewnętrznej równowadze.

Dlaczego aktywność fizyczna seniorów jest ważna?

Ćwiczenia fizyczne w starszym wieku są ważne z różnych powodów. Z jednej strony sport seniorów przyczynia się do zdrowej kondycji fizycznej, z drugiej zaś wzmacnia dobrostan psychiczny. Osoby, które pozytywnie postrzegają swoje ciało, zwiększają pewność siebie. Niektóre sporty i ćwiczenia nie tylko trenują wytrzymałość i siłę, ale także równowagę i koordynację. Jest to szczególnie ważne w starszym wieku, ponieważ te dwie umiejętności odgrywają główną rolę w zapobieganiu upadkom.

Osoby, które ćwiczą swoją równowagę i koordynację, pozostają niezależne i mogą dłużej prowadzić samodzielne życie. Jesień i zima to okres nasilonych infekcji i osłabionej odporności. To również gorsza dostępność świeżych warzyw i owoców. Nie zapominajmy więc w tym trudnym sezonie o suplementach diety przeznaczonych dla seniorów, a zwłaszcza witaminie D i preparatach wapniowych. Idealnym uzupełnieniem zimowej diety są naturalne i bardzo zdrowe kiszonki.

Jaki sport jest odpowiedni dla osób w podeszłym wieku?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi: każdy sport, który sprawia przyjemność i nie jest zabroniony przez lekarza. Ale to nie jest takie proste. Ponieważ bez względu na to, jak dobrze się czujesz, wydajność spada wraz z wiekiem. Jeżeli od lat nie uprawiałeś żadnego sportu i nie wiesz, jaki jest twój poziom sprawności fizycznej, wykonaj badania kontrolne, aby upewnić się, że nie obciążasz się zbytnio i nie podejmujesz ryzyka dla zdrowia.

Nawet jeśli w młodości uprawiałeś dużo sportu, nie możesz oczekiwać, że będziesz w stanie robić to z taką samą intensywnością w starszym wieku. Dlatego należy stosować się do następującej zasady: uprawiaj sport z umiarkowanym obciążeniem i rób to regularnie. Jeśli wracasz do sportu po długim okresie nieuprawiania go, musisz liczyć się z tym, że początki będą trudne. Po 50. roku życia mięśnie nie są już tak elastyczne, a łatwiej jest też przybrać na wadze. Dlatego zacznij od małych kroków. Warto regularnie kontrolować ciśnienie krwi, dlatego rozważ zakup ciśnieniomierza elektronicznego sprawdzonej marki, który jest prosty w obsłudze i daje wiarygodne wyniki.

Aktywność fizyczna w okresie jesienno-zimowym

Istnieje wiele sposobów na włączenie ćwiczeń do codziennego życia. Czy to poprzez częstsze korzystanie ze schodów zamiast windy, czy też codzienny krótki spacer po obiedzie. Sport dla seniorów, zwłaszcza ruch na świeżym powietrzu, wzmacnia także układ odpornościowy – co może zapobiegać infekcjom. Doskonałym sposobem spędzania wolnego czasu jest nordic walking – na dłuższe spacery z kijkami do lasu czy parku warto umówić się ze znajomymi. To alternatywa dla joggingu, która jest przyjazna dla stawów. Chodzenie trenuje wytrzymałość i nogi, a spacer z kijkami wzmacnia nie tylko mięśnie nóg, ale także tułowia i ramion – oraz równowagę i koordynację. Pamiętaj, aby na spacery wkładać lekką odzież sportową – kurtka z oddychającego materiału, a pod nią polar i koszulka to lepsze rozwiązanie niż zimowy wełniany płaszcz. A na nadgarstku krokomierz lub opaska sportowa – aby śledzić postępy i liczbę spalonych kalorii.

W klubie czy w domu? Ważne, że aktywnie

Jeśli jesteś gotowy, aby zwiększyć ilość ćwiczeń, możesz na przykład zapisać się do klubu sportowego lub uprawiać sport ze współmałżonkiem, przyjaciółmi lub samodzielnie. Bo ćwiczyć można również w domu. Trzeba jednak zadbać o odpowiednie przygotowanie pomieszczenia, w którym będziesz ćwiczyć. Najważniejsze jest zapewnienie odpowiednio dużej i bezpiecznej powierzchni. Tak, aby w razie zachwiania równowagi czy upadku nie narazić się na uderzenie o kant stołu, krzesła czy komody. Do ćwiczeń wykonywanych w pozycji siedzącej czy leżącej niezbędna jest mata antypoślizgowa, która jednocześnie izoluje nas od twardego podłoża. Pamiętajmy, aby pod żadnym pozorem nie wykonywać ćwiczeń w domu w skarpetach czy rajstopach, bo to prosta droga do upadku. Przeznaczmy jedną parę lekkich butów sportowych wyłącznie do ćwiczeń w domu, można również ćwiczyć na bosaka lub kupić antypoślizgowe skarpety.

ORLEN Paczka – wygodne zakupy online i szybka dostawa blisko Ciebie

Jeżeli planujesz tej jesieni podniesienie poziomu codziennej aktywności ruchowej, warto wyposażyć się w odpowiedni strój, czy sprzęty, które ułatwią i uprzyjemnią ćwiczenia oraz sprawią, że będą one bezpieczniejsze. Może to właśnie czas, aby zrobić sportową listę życzeń i podsunąć ją swoim bliskim z okazji zbliżających się świąt? Pamiętajmy, że najwygodniej i najtaniej jest zrobić zakupy w sklepach internetowych. Trzeba jednak zadbać o szybki, bezpieczny i niezawodny transport naszych zakupów. Takim rozwiązaniem jest ORLEN Paczka – nowoczesna i korzystna cenowo usługa logistyczna, dostępna w ponad 6 tysiącach punktów w całym kraju. Wybierając w opcjach transportu ORLEN Paczkę, możemy być pewni rzetelnego wykonania usługi. A swoją paczkę odbierzemy na wielu stacjach benzynowych ORLEN, w kioskach RUCHu, w automatach paczkowych oraz w punktach partnerskich, oznakowanych logiem ORLEN Paczka.

Wybierz tylko swój sportowy asortyment, a o transport zadba ORLEN Paczka!

Wideo

Materiał oryginalny: Jesienne aktywności dla seniorów – dbaj o zdrowie oraz ćwicz pamięć przez cały rok - Polska Times