Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Już jest bezpieczniej nad Wartą w rejonie Starego Portu. Zakończyła się przebudowa muru oporowego

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Zakończył się remont muru oporowego Warty
Zakończył się remont muru oporowego Warty PIM
Zakończyła się przebudowa muru oporowego Warty w rejonie Starego Portu, na tyłach przepompowni na Garbarach. Blisko stumetrowy fragment muru na lewym brzegu rzeki został naprawiony zarówno nad - jak i pod wodą.

– Prace budowlane rozpoczęły się w czerwcu i dobiegły końca przed terminem. Zakładaliśmy, że mur będzie gotowy w grudniu, tymczasem zasadnicze roboty zakończyły się już w ostatnich dniach października. Teraz jesteśmy na etapie formalności związanych z zawiadomieniem nadzoru budowlanego oraz procedurą odbiorową – mówi Tomasz Płóciniczak, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Wzmocniony mur jest pozostałością infrastruktury technicznej dawnego portu rzecznego działającego w Poznaniu w pierwszej połowie XX wieku. Prace dotyczyły zarówno części nadrzecznej, jak i tej pod powierzchnią wody. Inwestycja była konieczna z uwagi na stan techniczny muru, który pełni ważną funkcję powstrzymywania osuwania się gruntu.

Zobacz też: Poznań wybuduje dwa nowe mosty nad Wartą i Cybiną. Ułatwią komunikację. Kiedy powstaną?

Ekipie remontowej udało się wzmocnić konstrukcją stalową i betonem część podwodną muru - w oryginale wykonaną z drewna. Do tego dno Warty wzdłuż muru zostało dodatkowo umocnione pasem z kamieni, co zabezpieczy mur przed podmywaniem.

– Cała część nadwodna muru została odrestaurowana: charakterystyczna ceglana ściana jest już oczyszczona, a ubytki – uzupełnione materiałem jak najbardziej zbliżonym do pierwotnego – informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Ze względu na trudną dostępność muru, prace prowadzone były na specjalnym, wiszącym rusztowaniu. Skorodowane i powyginane odbojnice zostały zdemontowane i zastąpione nowymi wraz z uzupełnieniem o elementy drewniane. Proces gruntownego czyszczenia i zabezpieczenia przed korozją przeszły także stalowe elementy muru, takie jak m.in. dźwigary i pierścienie cumownicze. Odtworzona jest również drabina zejściowa.

Czytaj też: Pierwszy z dwóch wiaduktów na Plewiskach jest już gotowy. Jeżdżą nim pociągi!

Odtworzono także betonowe zwieńczenie muru oporowego, na którym zamontowana została również balustrada, której wygląd, zgodnie z wytycznymi Miejskiego Konserwatora Zabytków, jest taki jak w rejonie nieruchomości przy ul. Czartoria 5. Na koniec wykonawca uporządkował teren wzdłuż rzeki, gdzie dogęścił grunt i posadził niskie krzewy oraz wysiał trawę. Inwestor przebudował także około stumetrowy odcinek miejski muru, od mostu kolejowego w stronę centrum. Podobne prace toczą się na sąsiedniej działce, bliżej ul. Estkowskiego, za które odpowiada inwestor prywatny.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Obserwuj nas także na Google News

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski