Kampania Drugie Życie: W tym roku transplantację promowali w internecie

Nicole Młodziejewska
Nicole Młodziejewska
W tym roku, z powodu pandemii koronawirusa kampania "Drugie Życie" odbyła się online.
W tym roku, z powodu pandemii koronawirusa kampania "Drugie Życie" odbyła się online. Nicole Młodziejewska
Młodzież z 32 szkół w Wielkopolski wzięła udział w tegorocznej edycji kampanii dotyczącej transplantologii Drugie Życie. Jednak sytuacja spowodowana pandemią koronawirusa, zmusiła organizatorów i uczestników do przeniesienia akcji do internetu. Jak twierdzą organizatorzy, pokazało to, jak kreatywnie do promocji przeszczepów narządów potrafi podejść wielkopolska młodzież.

Jak wynika ze statystyk Centrum Organizacyjno-Koordynacyjnego ds. Transplantacji „Poltransplant", w tym roku - od stycznia do maja - przeprowadzono 419 przeszczepów różnych organów, podczas gdy w 2019, w tym samym okresie, wykonano 574 transplantacje. W samym kwietniu 2020 roku odbyły się 54 transplantacje, a rok wcześniej było ich 130. W maju statystyki nieznacznie się poprawiły - w 2020 odnotowano 64 przeszczepy, rok wcześniej - 123.

To jednak wciąż zbyt mało, dlatego w tym roku po raz 12. zorganizowano kampanię Drugie Życie. To ogólnopolska akcja prowadzona w szkołach średnich, zwracająca uwagę na to, jak bardzo transplantacja może ratować życie.

Czytaj też: Kampania "Drugie Życie": Dlaczego warto oddać swoje organy po śmierci?

Tegoroczna edycja, ze względu na panującą pandemię koronawirusa, wyjątkowo odbywała się w Internecie.

- Nie mogliśmy spotkać się osobiście i rozmawiać o medycznych aspektach przeszczepiania narządów z powodu pandemii koronawirusa. Ale to nie znaczy, że w ogóle przestaliśmy edukować. Przeciwnie, nasze działania przeniosły się do internetu. Jest więc szansa, że z wykładów edukacyjnych na temat transplantacji skorzystało więcej osób, niż w rzeczywistości mogły pomieścić aule poszczególnych szkół

– mówi dr Maciej Głyda, główny ekspert medyczny kampanii.

Przeniesienie akcji do internetu wymagało od organizatorów, ale też przede wszystkim samych uczestników, dużej kreatywności. To z kolei zaowocowało powstaniem filmów, etiud aktorskich, piosenek czy plakatów, wykreślanek, quizów online i grafik, które przedstawiały temat transplantacji.

- 12. edycja kampanii Drugie Życie była wyjątkowa, bo poza tradycyjnymi działaniami, zmusiła nas do skupienia się na możliwościach promowania transplantacji w świecie wirtualnym. Jesteśmy pod wrażeniem szkół, które stanęły na wysokości zadania i chcemy je docenić. Za wrażliwość, kreatywność i zaangażowanie - mówi dr Tomasz Prystacki, prezes Zarządu FreseniusMedicalCare Polska, organizator akcji.

Zobacz także: 2-letni Dawid choruje na klątwę Ondyny. Śmierć czeka na niego za każdym razem, gdy zaśnie. Zostały tylko dwa dni, by pomóc chłopcu

W tegorocznej edycji udział wzięły 32 szkoły z Wielkopolski. Spośród nich wybrane zostały trzy placówki, które nagrodzono czekami charytatywnymi w wysokości 2000 zł. Są to: I Liceum Ogólnokształcące w Lesznie, XXV Liceum Ogólnokształcące w Poznaniu oraz Zespół Szkół prowadzonych przez Edukację Lubasz w Lubaszu.

- Musieliśmy nauczyć się funkcjonować w nowej rzeczywistości w wymiarze szkolnym i edukacyjnym, ale też przyjąć nową strategię w promowaniu transplantacji – nie gorszą niż poprzednia, ale inną, wyjątkową. I udało się!

- mówi Kamila Andrzejewska-Majchrzak, koordynatorka działań młodzieży w I LO w Lesznie.

Dodatkowo trzy szkoły otrzymały wyróżnienia: Zespół Szkół nr 1 w Wągrowcu, Zespół Szkół Mechanicznych w Poznaniu oraz II Liceum Ogólnokształcące w Ostrowie Wielkopolskim.

Sprawdź też:

Czy Polacy boją się Legionelli?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie