Kaponiera: Kierowcy i rowerzyści zaskoczeni pasami na rondzie

Marcin Idczak
Kierowcy i rowerzyści krytycznie o Kaponierze Waldeamr Wylegalski
Trwają przygotowania do otwarcia ronda Kaponiera. Możliwe, że trzeba będzie zmienić niektóre rozwiązania - tak by było bezpieczniej.

Na wjeździe na Kaponierę od strony Świętego Marcina na jezdniach już wymalowano pasy docelowej organizacji ruchu. W następnych tygodniach drogowcy zajmą się kolejnymi ulicami prowadzącymi do przebudowywanego ronda.

- Jednak prawdopodobnie już w tym pierwszym przypadku doszło do jakiejś pomyłki. To co widać na jezdni znacznie odbiega od tego co było podnoszone podczas konsultacji - mówi Włodzimierz Nowak, działacz społeczny.

Otóż tuż przed samym wjazdem na rondo pomiędzy pasami dla samochodów wymalowano linie, które sugerują, że będzie to miejsce przeznaczone dla rowerzystów. - Zgodnie z pierwotnymi planami miały one być znacznie dłuższe - tłumaczy Włodzimierz Nowak. Dodatkowo tak wyznaczone, by nie krzyżowały się z częściami jezdni przeznaczonymi dla samochodów.

Jak ma wyglądać nowa organizacja ruchu? Po prawej stronie jezdni (od Świętego Marcina) wyznaczono pas dla rowerzystów skręcających w stronę Mostu Teatralnego. Na lewo od niego dla samochodów jadących w tym samym kierunku. Trzeci w kolejności będzie wąski pasek wydzielony dla jednośladów, które będą kierowały się na wprost. Następnie dwa dla samochodów jadących na Jeżyce i w lewo.

- W takim przypadku pasy rowerowe powinny być dłuższe - stwierdza Włodzimierz Nowak. Według niego, dzięki wprowadzeniu takiego rozwiązanie kierowcy już wcześniej by widzieli, że obok jadą rowerzyści. - To działa psychologicznie na prowadzących auta, Zwalniają i stają się bardzo ostrożni. Jest mniej wypadków - stwierdza działacz społeczny, który uczestniczył w konsultacjach dotyczących rozwiązań na Kaponierze.

Wprowadzane rozwiązania nie podobają się także kierowcom. - Przejeżdżam tamtędy codziennie i nagle w czwartek zauważyłem, że są zupełnie nowe pasy rozdziału na jezdni - stwierdza Michał Borucki, taksówkarz.

Jego zdaniem krótkie drogi rowerowe mogą w końcu doprowadzić do chaosu. Nie będzie wiadomo gdzie mają być auta, gdzie jednoślady.

- Moim zdaniem jest jeszcze czas by to wszystko przemyśleć. Budowa się nie zakończyła, to można jeszcze wprowadzić poprawki - stwierdza taksówkarz.
Jego zdaniem powinny zostać zastosowane znacznie czytelniejsze rozdziały pomiędzy samochodami i rowerami. - Tak by było bezpieczniej i nie korkować ronda - mówi Michał Borucki.

Podobne rozwiązanie, ale ze znacznie dłuższym pasem rowerowym planowane jest od strony ul. Głogowskiej.

Z naszych informacji wynika, że jeszcze w piątek Kaponiera była wizytowana przez odpowiedzialnych za poznańskie drogi. Mają oni sprawdzić, czy trzeba wprowadzić zmiany na wjazdach na rondo, a jeśli tak to kiedy i jakie. Wnioski mają być znane w najbliższym czasie.

Cały węzeł komunikacyjny będzie gotowy do końca sierpnia. Następnie musi jeszcze przejść odbiory techniczne. Te potrwają około miesiąca.

Wideo

Komentarze 31

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
ernst

Widzieliście te nowe promocje na rowery na hellobikes.pl? Nie przypuszczałbym ze tak dobry sprzęt będzie mozna kiedyś dostać w tak dobrej cenie.

j
ja

Od 1997 roku podatek drogowy jest wliczony w cenę paliwa. Zostało wydzielone 10,3% akcyzy jako podatek drogowy przekazywany gminom na utrzymanie dróg gminnych. Zatem stary "podatek drogowy" istnieje - tylko inaczej się nazywa i jest w innej formie (więcej jezdzisz - więcej płacisz). Nie mów zatem szanowny rowerzysto, że nie ma podatków drogowych - są - i są to olbrzymie kwoty w skali roku dla gmin na utrzymanie dróg. Zatem szanowny rowerzysto - najpierw wiedza. Nie płacisz na drogi bo nie tankujesz paliwa a ponadto Twój rower nie ma całkowitej dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 3,5 tony. Nie płacisz zatem ani zryczutowanego podatku drogowego, ani podatku drogowego w cenie paliwa. Pohamuj zatem z wypowiedziami. Oczywiście w mieście powinny być ścieżki rowerowe - ale budowane zgodnie z logiką i nie opowiadaj, że podatków na drogi nie ma. Co do samych rowerzystów na drogach - zgodnie z przedmówcą - po pierwsze wymóg ubezpieczenia OC bez ubezpieczenia - zakaz poruszania się po drogach. Oprócz tego - jak przed wojną - tablice rejestracyjne dla rowerów, aby można było ścigać tych, którzy łamią przepisy ruchu drogowego o których chyba często nie mają pojęcia. Dziś prawie przejechałem dwóch, którzy przejeżdżali przez krzyżówkę na czerwonym....

K
Kermit Baba

...z niecierpliwością czekamy na powrót szkodnika.

d
der Räuber

Racja, ale nie mamy na to budżetu, to co jest robione na bieżąco już będzie w normalnych standardach ale to co zostało spieprzone na etapie projektu przez ludzi szkodnika Grobelnego to jeszcze jakiś czas pozostanie spieprzone. Dla mnie kretyństwem jest puszczanie rowerów na wspólnej przestrzeni z pieszymi, musimy się zmieścić z samochodami na jezdni i tyle. A najlepiej w taich miejscach jak Kaponiera separować krawężnikami jezdnie rowerowe od samochodowych. Tak jak w Londynie.

S
Skuter

A wiecie co jest najciekawsze??? Że to się dzieje naprawdę!!! Zgodnie z opracowanymi standardami rowerowymi na zlecenie prezydenta wudarskiego w 2015 roku za grube tysiące na rondach stosuje się wydzielone drogi rowerowe dookoła ronda bo rondo to skrzyżowanie uciążliwe i niebezpieczne dla rowerzystów (strona 56,57,58) a tu proponuje się jakiś dziwoląg do niczego niepodobny. Niby się jedzie jezdnia by zaraz jechać po chodnik. Czy już naprawde sie zrobić czegoś normalnie ??? Jak chcecie preferować rowery zróbcie pasy dla nich na całej długości Roosevelta !

R
Räuber

Spaliny tak działają ;)

K
Kierowca

Ci w prawo do Mostu Teatralnego niech jadą Wieniawskiego!!! Nie będzie kolizji z samochodami>

J
Jeden z kierowców

Chłopie co Ty wciągasz, że tak kopię? Nie czuję nienawiści do Ciebie, czuję tylko litość...

n
niko

No faktycznie mieliście kogo zapytać - świętą krowę poznańskich dróg - taryfiarza który myśli że jest panem i władcą zarówno szosy jak i parkingów! kpina

d
der Räuber

Konsultowałem sprawę z moim agentem który jest też kierownikiem w jednej z firm ubezpieczeniowych i mam informacje od najlepiej poinformowanego człowieka.

Chcę w pakiecie całość AC, OC, NNW, a to co powinno być pierwsze w moim ubezpieczeniu decyduję ja sam. Moja wolność - moja odpowiedzialność.

OC czy NNW to sobie indywidualne można wykupić, obejmuje też zrzucenie komuś telewizora po pijaku ;)

p
pz

To zależy gdzie się chcesz ubezpieczyć. Dla chcącego nic trudnego (reklamy nie będę robić, ale podpowiem: google pomaga). Ale zawsze można się usprawiedliwić, że 'nie ma tego w ofercie'?
Zresztą Twój post dobrze pokazuje Twoje podejście - chcesz się ubezpieczyć głównie od kradzieży, a nie od OC (a to powinno być pierwsze w kolejności!)

d
der Räuber

Opłaty drogowe w tym haraczu jaki jest w paliwach są przeznaczone na drogi krajowe, drogi lokalne są utrzymywane z podatków gminnych. Jako rowerzyści płacimy podatki i są one trwonione na przerośniętą infrastrukturę drogową. To nie tylko kwestia budowy, ale też utrzymania, wszystko z naszych podatków. Także moich, także Rodowitego Poznaniaka za dziada pradziada.

d
der Räuber

Chciałem OC, NW i AC na rower, ale nie ma tego w ofercie firm ubezpieczeniowych. Chcę ubezpieczenie głównie po to, jakby mi jakiś śmieć ukradł rower. Pozostaje mi tylko instalacja GPS w ramie, namierzenie ew złodzieja i wizyta z policją.

W sumie dziwne, że Policja nie ma kilku rowerów z GPS, zostawiali by je luzem, zaraz jakaś kur...a by je ukradła a oni za nim i cała dziupla zwinięta. I znów, i następna. Problem kradzieży rowerów by się szybko skończył :)

d
der Räuber

Moim zdaniem tam jest za dużo miejsca dla samochodów, zastanowiłbym się też nad rondem turbinowym (takie funkcjonowało w Warszawie na rondzie Radosława). Pasy dla ddr powinny być separowane od samochodów wysokim krawężnikiem, tak jak się to robi w Londynie. Siermiężne, prosto brutalne rozwiązanie i bardzo skuteczne. Pojedźcie sobie do Londynu zmotoryzowani histerycy, zobaczcie jak się wykrawa ddr z jezdni samochodowych. M.in. w City, dzielnicy biurowców, albo Vauxhal bridge kolo siedziby MI6. Włączcie sobie google street view i zobaczcie jak w cywilizowanym świecie realizuje się przestrzeń współdzieloną. Zobaczcie rowerostrady w Kopenhadze. Przestańcie słuchać populistów bojących się podjąć dobre decyzje dla ekonomii i zdrowia, kosztem kierowców bojących się że im słupki poparcia polecą. Nie ma się czym chwalić, to i trzeba być populistą i obiecywać gruszki na wierzbie a budżet aż piszczy.

-----

Wiecie co bym zrobił w Poznaniu?

1. Płatny wjazd do śródmieścia, w tym na ulice prowadzące do centrów handlowych. To stworzy warunki do odrodzenia się drobnego handlu, tego z czego kiedyś Poznań słynął. Do wnętrza bezpłatnie mogliby wjechać tylko zameldowani mieszkańcy i samochody elektryczne lub z napędem wodorowym.

2. SOP objęłaby cały Poznań. A wewnątrz strefy płatnego wjazdu można by parkować w jednym miejscu nie dłużej niż 2 godziny. Nadzór nad przestrzeganiem czasu parkowania byłby tak samo realizowany jak w Londynie. Tak samo bezwzględnie by się wywoziło nielegalnie zaparkowane pojazdy, nieubezpieczone czy takie którym skończyło się badanie techniczne. Witajcie w czasach wysokich technologii. Po Londynie jeżdżą Toyoty IQ z kamerą na dachu, wyglądają jak samochody googla do robienia zdjęć na street view, tylko one skanują rejestracje zaparkowanych pojazdów, właśnie po to, żeby odłowić tych bez ubezpieczenia, bez badania technicznego. Po wykryciu natychmiast jest tam kierowana laweta, nawet jak gość będzie uciekać to miasto jest tak okamerowane że się nie wywinie :) Godzina parkowania w SOP 25 PLN.
Pokochalibyście tramwaje a mnie znienawidzili bardziej niż teraz.

3. Zakaz wjazdu diesli o normach spalin gorszych jak Euro4. Do tego kontrole drogowe stanu spalin, pamiętacie jak w latach 90tych po Poznaniu jeździł radiowóz Polonez Truck z budą? W środku była aparatura do badania toksyczności spalin. Teraz diesle z wyciętymi filtrami cząstek stałych dostawały natychmiastowe skierowanie na Schrot, bez możliwości naprawy, to kara za oszustwo. Zaraz by się cwaniaki nauczyli, że się nie truje ludzi niefiltrowanymi spalinami diesla.

4. Żeby nie było Wam kierowcy tak żle, to na parkingach pojawiałyby się stacje do ładowania akumulatorów samochodów elektrycznych. Jestem dobry, myślę o Was :) Co więcej, do czasu osiągnięcia 10% zarejestrowanych pojazdów elektrycznych w mieście, samochody elektryczne mogłyby bezpłatnie wjeżdżać do płatnej strefy i poruszać się buspasami - a tych byłoby sporo :)

5. Oj jak bym chciał, żeby rząd czy parlament podjął decyzję, że od 2025 nie będzie można rejestrować już pojazdów spalinowych. Tylko elektryczne i na wodór, nawet nie hybrydy. A od 2018 nie można by było sprowadzać i rejestrować aut starszych niż trzyletnie, wyłączając osobówki diesle bo te dostałyby bana całkowitego - za bardzo zatruwają powietrze. To by była wielka rzecz, zwłaszcza, że polskie firmy też robią pojazdy elektryczne i dobrze by było, żeby nasz przemysł znalazł się w branży motoryzacji elektrycznej, tak, żeby można było prowadzić ekspansję ekonomiczną w tym segmencie.

Dobranoc, miłych snów o mieście jakie właśnie opisałem :)
Rowery, tramwaje, samochody elektryczne, czyste powietrze, zdrowi ludzie, zieleń :)))
Pozdrawiam
Rowerowy Lucyfer
(ale też kierowca)

K
Kierowca

Wymuszają wszystko i wszędzie mając poparcie takiego nieudacznika jak niejaki Wudarski. Jestem przekonany, że na początku paru rowerzystów ucierpi (mam nadzieję, że nie zginą) a później być może opracuje się nowe rozwiązania, co nie znaczy że lepsze i znowu paru do szpitala i tak w kółko. Tylko lakieru szkoda...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3