Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karta PEKA: Wszystko, co chcielibyście o niej wiedzieć [LISTA]

Marcin Idczak
Takie czytniki kart PEKA montowane są już w tramwajach i autobusach. Osoby, które nie będą miały sieciówek, ale jeździły na biletach przystankowych (tzw. funkcja Tportmonetki) będą musiały przy wsiadaniu przykładać do nich swoją kartę . Będzie to odpowiednik dzisiejszego kasowania biletu. Drugi raz trzeba będzie  przyłożyć PEKĘ przy wysiadaniu
Takie czytniki kart PEKA montowane są już w tramwajach i autobusach. Osoby, które nie będą miały sieciówek, ale jeździły na biletach przystankowych (tzw. funkcja Tportmonetki) będą musiały przy wsiadaniu przykładać do nich swoją kartę . Będzie to odpowiednik dzisiejszego kasowania biletu. Drugi raz trzeba będzie przyłożyć PEKĘ przy wysiadaniu Waldemar Wylegalski
To już ostatnie dni, gdy bilety sieciowe można doładować na Komkarcie (do 28 lutego). Zaczyna się era PEKI. Dla wielu wciąż jest ona zagadką. Prezentujemy pytania najczęściej zadawane przez Czytelników.

Od 1 lipca zmienią się nie tylko ceny biletów w Poznaniu i 9 sąsiednich gminach. Trzeba będzie nauczyć korzystać z nowych elektronicznych nośników.

Jakie zmiany czekają pasażerów w związku z PEKĄ. Pytań jest wiele

- Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna to karta wielu możliwości - wyjaśnia Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania. I dodaje: - Jest nowoczesna, bezpieczna, wygodna w codziennym użyciu, daje możliwość oferowania elastycznej i prostej taryfy.

Polecamy: Amazon w Sadach: Budowa wyrosła już spod ziemi! [ZDJĘCIA]

PEKA to nie tylko nośnik biletów w transporcie publicznym, ale również karta płatnicza, identyfikator cyfrowy oraz nośnik informacji o przysługujących ulgach. Według władz miasta kartę należy traktować jako część dużego informatycznego systemu PEKA, który umożliwi: znaczną rozbudowę sieci sprzedaży biletów, wymianę obecnych biletomatów na bardziej nowoczesne, kupno biletu przez internet, sprawdzanie czasu przyjazdu autobusu lub tramwaju konkretnej linii na dowolnie wybrany przystanek przy pomocy tzw. wirtualnego monitora dostępnego na smartfony, korzystanie z Miejskiego Programu Premiowego.

Według M. Kruszyńskiego, system PEKA umożliwił już stworzenie nowej, bardziej elastycznej i dopasowanej do klienta taryfy biletowej.

Pozwala ona każdemu dobrać odpowiadający mu bilet. Karta PEKA to także opłacanie przejazdów w ramach taryfy przystankowej. Każdy pasażer będzie mógł zapłacić za liczbę przejechanych przystanków, bez względu na czas podróży. Będą na niej także zapisywane bilety okresowe: sieciowe i trasowane. Będzie można dopasować je do własnych potrzeb - najkrótszy czas ich obowiązywania to 14 dni. Każdy dłuższy okres pasażer określi sam.

KARTA PEKA - SPRAWDŹ, CO MUSISZ WIEDZIEĆ

PEKA - Zniżki dla emerytów

W jaki sposób emeryci i renciści będą mogli udowodnić swoje prawo do zniżek?
Emeryci i renciści, którzy nie ukończyli 70. roku życia, korzystają z przejazdów na podstawie biletów ulgowych (znikżka 50 procent). Od 1.07 do 31.12. 2014 będą korzystać z biletów ulgowych na podstawie imiennej karty PEKA (z zapisaną informacją o przysługującym uprawnieniu) lub ważnej legitymacji emeryta-rencisty albo decyzji o przyznaniu emerytury lub renty - wydanych przez polskie ustawowo uprawnione organy emerytalno-rentowe, wraz z dowodem tożsamości. Natomiast od 1.01. 2015 emeryci i renciści będą mogli korzystać przysługującego im uprawnienia na podstawie imiennej karty PEKA z zapisaną informacją o przysługującym uprawnieniu. Informacja o uprawnieniu jest zapisywana na karcie PEKA w punkcie obsługi klientów ZTM po okazaniu wyżej wymienionych dokumentów.

Sprawdzanie stanu konta

Jak sprawdzić stan doładowanego konta? Czy jeżeli doładuje kartę PEKA np. 50 zł to czy podczas odbijania karty będzie wyświetlał się stan konta. Jeżeli nie to gdzie można to sprawdzić.
Doładowanie tPortmonetki (służącej do opłacania przejazdów jednorazowych, za konkretną liczbę przejechanych przystanków) będzie możliwe w: Punktach Obsługi Klienta ZTM, Punktach Sprzedaży Biletów, nowych biletomatach stacjonarnych, internecie. Stan konta na karcie PEKA będzie można sprawdzić w: internecie (logując się do własnego konta w systemie PEKA), w punktach obsługi klienta ZTM, punktach sprzedaży biletów oraz w każdym pojeździe przewoźników wykonujących przewozy w transporcie organizowanym przez ZTM Poznań przez przyłożenie karty do czytnika i wciśnięcie na wyświetlaczu dotykowym przycisku "stan karty".

Zamieszkam w Poznaniu

Mieszkam i będę pracował na stałe w Poznaniu, lecz nie jestem tutaj zameldowany i stąd nie pochodzę. Gdy rejestruję się na stronie www.peka.poznan.pl muszę podać dane kontaktowe, czy mogę podać z mojego rodzinnego miasta aby otrzymać tańszą sieciówkę?
Dane podawane na stronie www.peka.poznan.pl służą do wypełnienia wniosku w celu uzyskania karty PEKA. Można podać dane tymczasowego zamieszkania lub mogą być te dotyczące rodzinnego miasta. Nie ma to żadnego związku z warunkiem, który trzeba spełnić aby skorzystać z tzw. Biletu Metropolitalnego, czyli 30-dniowej sieciówki imiennej w cenie 99 zł. Żeby uzyskać prawo do kupna BM wystarczy złożyć oświadczenie, że dana osoba płaci podatki na rzecz miasta Poznania lub jednej z 9 gmin, z którymi Poznań ma podpisane porozumienie transportowe.

Co z ,,pikaniem" w czytnik przy wejściu do pojazdu?

Wiele się mówi o tym, że wchodząc i wychodząc z tramwaju lub autobusu trzeba będzie przykładać kartę PEKA do czytnika i "odpikać" się. Kogo ma to dotyczyć? Podobno również posiadaczy sieciówek, czy to prawda?
Obowiązek pikania ma dotyczyć osób, dla których karta PEKA będzie nośnikiem biletów jednorazowych (t-Portmonetka), czyli będą one płacić za przejechanie określonej liczby przystanków. ,,Piknięcie" przy wejściu do pojazdu ma zastępować skasowanie biletu. Natomiast przy wyjściu przyłożenie do czytnika będzie oznaczało koniec podróży. Jeśli się nie ,,piknie" to wówczas system będzie dalej naliczał jazdę danym tramwajem lub autobusem aż do przystanku końcowego. Zbliżenie karty do czytnika przy wyjściu będzie jednocześnie początkiem czasu przeznaczonego na przesiadkę. Będzie na to 20 minut, żeby opłata była naliczana nie od początku, lecz jako kontynuacja podróży. Jako, że ceny biletów na t-Portmonetce za przejazd każdego kolejnego przystanku mają maleć, będzie to opłacalne dla pasażera, gdyż po wejściu do kolejnego pojazdu komunikacji publicznej i ,,piknięciu" koszty przejazdu będą naliczane jako kontynuacja przejazdu (niższa cena biletu). Miejscy radni przegłosowali, że posiadacze sieciówek nie będą musieli już przykładać swoich kart przy wejściu (i wyjściu jak było w poprzednich projektach). Obawiano się między innymi tego, że w godzinach szczytu tramwaje lub autobusy mogą mieć opóźnienie, gdyż zbyt wielu pasażerów będzie musiało przykładać swoje karty do czytników, co wydłuży wsiadanie i wysiadanie

Dane na karcie i korzystanie z niej jest bezpieczne?

Wypełniając wniosek o wydanie karty PEKA trzeba podać wiele danych, takich jak imię, nazwisko, numer PESEL, a wcześniej także numer i serię dowodu osobistego. Czy podanie takiej ilości danych osobowych jest konieczne i czy są one dobrze chronione?
Przed miesiącem ZTM zrezygnował z konieczności podawania we wniosku o wydanie PEKI numeru i serii dowodu osobistego. - Będą one potrzebne w momencie udostępnienia funkcji podpisu elektronicznego na karcie PEKA i wówczas każdy, kto będzie chciał skorzystać z takiej możliwości, zostanie poproszony o uzupełnienie swoich danych - mówi Małgorzata Ratajczak z Zarządu Transportu Miejskiego. Według ZTM wszyscy pracownicy, którzy mają dostęp do danych osobowych związanych z PEKĄ, posiadają odpowiednie upoważnienia wydawane przez Administratora Bezpieczeństwa Informacji Jednocześnie liczba takich osób jest specjalnie ograniczona do tych, których praca jest niezbędna do obsługiwania systemu PEKA.Co do samych kart - to działają one na takiej samej zasadzie, jak bankowe karty zbliżeniowe. Według zapewnień ZTMPEKA korzysta z najnowszych technologii zbliżeniowych. Podczas realizowania transakcji system ma wykorzystywać bardzo zaawansowane techniki bezpieczeństwa i kryptografii. Takie, które są wprowadzone są już znanych urządzeniach, jak np. terminale płatnicze czy czytniki kart stosowane w transporcie publicznym. Każde z nich jest wyposażone w specjalny moduł SAM (służy on do szyfrowania danych oraz samego połączenia pomiędzy kartą, a urządzeniem, które je odczytuje). Wszystkie inne mogą jedynie odczytać numer karty (UID), ale nie dane, które są na niej zapisane. UID to indywidualny numer karty powiązany z określonym kontem klienta w systemie PEKA. Szyfrowane są także połączenia internetowe przy wyrabianiu karty

Gdzie można złożyć wniosek i ile kosztuje wydanie karty PEKA?

Wnioski o wydanie karty PEKA można składać na specjalnych formularzach w punktach sprzedaży biletów Zarządu Transportu Miejskiego lub poprzez internet.
Punkty znajdują się: ZTM Poznań, ul. Matejki 59, ul. Głogowska 133, Górczyn - dworzec autobusowy, Ogrody - pętla tramwajowa, rondo Rataje - dworzec autobusowy, rondo Śródka - dworzec autobusowy, rondo Kaponiera, plac Wiosny Ludów - Kupiec Poznański, os. Jana III Sobieskiego - dworzec autobusowy, Dębiec - pętla tramwajowa . Natomiast wniosek poprzez internet można złożyć poprzez stronę www.peka.poznan.pl lub w ztm.poznan.pl w zakładce PEKA (tam też jest dostępny wzór wniosku, który można wydrukować i złożyć w jednym ze wspomnianych punktów. Nie rozpatrywane są wnioski wysyłane drogą mailową.

Jakie dane należy podać przy składaniu wniosku?

Wymagany jest adres zameldowania i adres e-mail - który jest niezbędny, aby potwierdzić wprowadzony wniosek za pomocą linka wysyłanego mailem.
W przypadku obywateli polskich należy podać numer PESEL, w przypadku obcokrajowców podać datę urodzenia, załączyć czytelne zdjęcie (portret na jednolitym tle, z zachowaniem równomiernego oświetlenia twarzy, bez nakrycia głowy i okularów przeciwsłonecznych; twarz powinna zajmować ok. 2/3 powierzchni zdjęcia).

Wyrobienie karty PEKA jest bezpłatne.

Jednak w razie jej utraty trzeba będzie zapłacić za pierwszy i każdy kolejny duplikat po 16 złotych.
W celu wyrobienia duplikatu trzeba zgłosić się do jednego z punktów sprzedaży ZTM, o ile nie skończyła się jeszcze ważność biletów wykupionych na nim. W celu wyrobienia duplikatu, najlepiej okazać paragon, na którym znajduje się informacja o ważności biletu. Można to zrobić również poprzez internet (każdy użytkownik PEKI ma swoje konto internetowe, gdzie można złożyć wniosek o wtórnik). Odbiór karty następuje wówczas w tym samym punkcie, który wskazało się przy pierwszym wyrabianiu PEKI.

Kiedy karta jest gotowa do odbioru?

Wypełniając wniosek wpisuje się również jeden z punktów sprzedaży biletów ZTM. To właśnie tam będzie można odebrać PEKĘ.
Gotowa ma ona być w ciągu 10 dni roboczych od daty złożenia wniosku. Jeśli nie odbierze się jej wciągu 40 dni, to zostanie przesłana do siedziby ZTM przy ul. Matejki 59 i tylko tam będzie można ją odebrać.

Co z kaucją, którą wpłacano przy wyrabianiu Komkarty?
Jest ona zwracana przy odbiorze karty PEKI i oddaniu wówczas Komkarty. To 16 złotych. Można je wykorzystać na doładowanie PEKI, o taką sumę pomniejsza się wówczas kwotę, którą trzeba zapłacić np. za sieciówkę.

Z myślą o dzieciach

Czy dzieci też będą musiały posiadać kartę PEKA? Jeśli tak, to kiedy zostanie ona wprowadzona i czym będzie się różniła od tej zwykłej, przeznaczonej dla dorosłych?
Obecnie dzieci i młodzież w wieku od 6 do 13 lat korzystają jeszcze z Komkart. Przygotowywana jest dla nich specjalna PEKA Junior w innym - żółtym kolorze. PEKA Junior została wprowadzona z uwagi na fakt, że Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna posiada także aplikację płatniczą typu pre-paid (ePortmonetkę), do której przypisane jest anonimowe konto w banku, a zgodnie z polskimi przepisami, osoby do ukończenia 13. roku życia nie mogą korzystać z aplikacji płatniczych. Dlatego PEKA Junior będzie miała ograniczoną liczbę funkcji. Nie będzie na niej tzw. e-portmonetki, czyli możliwości przelewania na przypisane do niej konto pieniędzy i dzięki temu płacenia w sklepach. Jeszcze dokładnie nie wiadomo, kiedy PEKA Junior zostanie wprowadzona. Ale od razu będzie można dzięki niej kupować bilety semestralne, miesięczne, natomiast na pojedyncze przejazdy od 1 lipca 2014, kiedy wejdzie w życie nowa taryfa.
Natomiast w myśl przepisów dzieci, do dnia 31 sierpnia danego roku w którym kończą 6 lat korzystają z bezpłatnych przejazdów na podstawie oświadczenia rodzica lub opiekuna. Dlatego nie będą potrzebowały karty PEKA. W razie kontroli podstawą do darmowego przejazdu jest oświadczenie rodzica lub opiekuna o wieku i darmowymi przejeździe.

Jakie sieciówki będą na kartę PEKA i w jakiej cenie?

Jakie bilety długookresowe będzie można kupić na kartę PEKA?
Najkrótszym okresem, na który można wykupić bilet sieciowy, będzie 14 dni. I tak na kartę PEKA będzie można nabyć dowolny bilet sieciowy na strefy: A, B, C, A+B, B+C lub A+B+C. Bilet imienny na sieć na strefę A+B+C od 1 lipca 2014 będzie kosztował: 90,88 zł za 14 dni, a następnie: 6,32 zł za każdy kolejny dzień (od dnia 15 do 30), 5,90 zł za każdy następny (od dnia 31 do 90), 5,44 zł za każdy następny dzień (od dnia 91 do 300) oraz 4,06 zł za każdy następny dzień (od dnia 301 do 366).
Jeśli pasażer złoży oświadczenie, że płaci podatki na rzecz miasta Poznania lub jednej z 9 gmin, z którymi Poznań ma podpisane porozumienie transportowe może skorzystać z imiennego Biletu Metropolitalnego na sieć na strefę A+B+C, który będzie kosztował odpowiednio: 84,24 zł za 14 dni, a następnie: 5,86 zł za każdy następny dzień (od dnia 15 do 30), 5,48 zł za każdy następny dzień (od dnia 31 do 90), 5,04 zł za każdy następny dzień (od dnia 91 do 300) oraz 3,76 zł za każdy następny dzień (od dnia 301 do 366).

Czy wiadomo, co się stanie z biletami semestralnymi dla uczniów i studentów? We wszystkich cennikach jest wymieniony tylko bilet miesięczny 44,50 zł, a nigdzie nie jest wspomniane o biletach semestralnych. Będą takowe jak dotychczas czy nie?
Bilety semestralne po 1 lipca 2014 roku będą funkcjonowały na identycznych zasadach jak dziś. Zgodnie z decyzją poznańskich radnych (z 24 stycznia tego roku) 120-dniowe bilety semestralne dla uczniów i studentów w poszczególnych strefach mają kosztować: A - 152 zł, A+B - 207 zł, A+B+C - 311 zł. Natomiast za 150-dniowe trzeba będzie zapłacić w strefie A - 185 zł, A +B - 250 zł, a w A+B +C - 380 zł.

Jakie zmiany od 1 marca, a jakie od 1 lipca

Od kiedy zacznie obowiązywać karta i system PEKA? Są podawane dwie daty - 1 marca i 1 lipca - o co chodzi?
System PEKA ma zacząć działać w pełni od 1 lipca. Wówczas powinny już funkcjonować wszystkie części systemu (lub ich zdecydowana większość). Wśród nich wymienić należy wprowadzenie nowego taryfikatora biletów, możliwość przejazdów jednorazowych na podstawie posiadanych środków na karcie (t-Portmonetka), dokonywania zakupów (PEKA jest także przedpłaconą kartą bankową) dzięki wpłaconym wcześniej środkom na konto techniczne przypisane do karty PEKA. Do tego dnia 164 parkomaty na Jeżycach zostaną przystosowane do obsługi PEKI. Dzięki temu będzie można również płacić za zostawienie samochodu w strefie płatnego parkowania. Natomiast 1 marca to pierwszy dzień, gdy nie będzie można już doładować Komkart na bilety miesięczne. Wyjątek będą stanowiły dzieci w wieku od 6. do 13. roku życia (do czasu rozpoczęcia dystrybucji karty PEKA Junior) oraz studenci kupujący bilety na Elektroniczne Legitymacje Studenckie (do 30.06.2014 na każdą ELS można będzie kupić bilet okresowy, od 1.07.2014 tylko na ELS wydane w ub. roku dla obecnego I roku). - Jednak na Komkartę będzie można jeździć aż do ostatniego dnia ważności wykupionego biletu, nawet jeśli kupimy go ostatniego dnia przed terminem sprzedaży biletów na PEKĘ - tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik ZTM i wyjaśnia, że datę 1 marca wybrano dlatego, by rozłożyć w czasie przechodzenie z Komkart na PEKĘ, a tym samym liczba składanych wniosków, a przez to także i możliwe kolejki po odbiór lub doładowanie PEKI.
Do 31 grudnia ma trwać okres przejściowy, gdy będzie już funkcjonować system PEKA i dotychczasowych biletów jednorazowych.

Współpraca: Zbigniew Snusz

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski