Katarzyna Jakubowska oczarowała słuchaczy

Marta Danielewicz
Marta Danielewicz
Katarzyna Jakubowska oczarowała słuchaczy Adrian Wykrota
Jak percepcja i pamięć wpływa na wiarygodność świadków zdarzeń? Czy powinno się brać ich opinie w trakcie rozpraw sądowych? Katarzyna Jakubowska w trzy minuty streściła temat i badania swojej pracy doktoranckiej. Tym samym zwyciężyła w światowym konkursie z zakresu komunikacji naukowej - Three Minute Thesis, który odbył się na Uniwersytecie Ekonomicznym.

Trzy lata prowadzenia badań i możliwość przedstawienia ich wyników tylko w trzy minuty. Tyle wystarczyło Katarzynie Jakubowskiej, doktorantce z zakładu logiki i kognitywistyki wydziału nauk społecznych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, by oczarować słuchaczy i jury. To właśnie ona zdobyła nagrodę główną - 2 tysiące złotych w światowym konkursie z zakresu komunikacji naukowej - Three Minute Thesis, który odbył się na Uniwersytecie Ekonomicznym. tematem pracy była wiarygodność świadków naocznych i nausznych w świetle badań nad percepcją i pamięcią. Słuchacze mogli dowiedzieć się, że tylko w 70 procentach nasze wspomnienia pokrywają się ze stanem rzeczywistym.

- Okropnie trudne streścić to, czym zajmuję od lat w trzy minuty. Zwłaszcza, że do dyspozycji miałam tylko swój głos i slajd za sobą. Nie mogłam wspomóc się żadnym wykresem, gadżetem. Dlatego najdłużej zajęło mi przygotowanie idealnego slajdu, by zawierał wszystko, o czym chciałam powiedzieć - mówi laureatka. - Czy stosowałam jakieś socjotechniki, by przekonać do siebie słuchaczy? Raczej nieświadomie - dodaje.

Three Minute Thesis to ogólnoświatowy konkurs z zakresu komunikacji naukowej, stworzony przez The University of QJuueensland (Australia). W ramach konkursu Three Minute Thesis doktoranci mają trzy minuty, aby wygłosić ciekawą prezentację na temat prowadzonej pracy naukowej i jej znaczenia dla świata.
- Byłem w szoku, że nasi doktoranci poradzą sobie z tak trudnym zadaniem. Trzy minuty na przedstawienie stanu badań i sensu prac naukowych to bardzo mało czasu - przyznał Andrzej Głowacki, prezes DGA SA, który zasiadał w jury konkursowym. - Dla nas, przedsiębiorców taki konkurs daje szanse poznać to, nad czym pracują naukowcy. To takie zejście nauki na ziemię. A przecież badania i współpraca z naukowcami jest bardzo ważna dla biznesu - dodał.

W tym roku konkurs odbył się po raz pierwszy w stolicy Wielkopolski, w murach Uniwersytetu Ekonomicznego. Do udziału w zabawie zgłosiło się 41 doktorantów z poznańskich uczelni wyższych.

Drugie miejsce zajął Marek Rychter z tematem "Najlepszy implant to taki, który zanika". Nagroda publiczności trafiła do Szymona Tomczaka, który opowiadał o menu w intensywnej terapii.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie