Kiedy będzie gotowa droga S11? Trwają przygotowania w czterech województwach. Jak będzie przebiegać droga S11 w Wielkopolsce?

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->
Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->GDDKiA
Udostępnij:
Po oddaniu do użytku kierowców całej drogi S5 w województwie wielkopolskim, powraca dyskusja o innej ważnej drodze, która w planach jest od wielu lat. Mowa o S11, która ma połączyć Koszalin z Katowicami i przebiegać przez Wielkopolskę praktycznie na całej jej długości z północy na południe. Pierwsze wyliczenia GDDKiA mówią, że ostatnie odcinki drogi mogłyby być oddawane do użytku w... 2028 roku. W tym momencie w czterech województwach trwają prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji i projektów.

W założeniu droga ekspresowa S11 ma łączyć Pomorze Środkowe (Koszalin) z aglomeracją Śląską. Ma mieć 600 kilometrów długości. Obecnie gotowe jest 120 km, kolejne 32 km w realizacji, a na 48 km ogłoszono już przetargi.

Czytaj też: Droga ekspresowa S5 oficjalnie otwarta. Z Poznania do Wrocławia w półtorej godziny! Zobacz najnowsze zdjęcia S5

- W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację

- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa S11: kiedy droga będzie gotowa?

GDDKiA szacuje, że oddanie do użytku kierowców ostatnich odcinków S11 mogłoby nastąpić w 2028 roku. Wtedy na pokonanie trasy z Kołobrzegu do Piekar Śląskich, czyli skrzyżowania z drogą A1, potrzebne będzie około pięciu godzin.

S11 połączy Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski i teren aglomeracji Śląskiej. Obecnie powstające odcinki S11 kosztują 900 mln złotych. Koszt pozostałej części trasy ma wynosić... 15 mld zł. Wobec tego nie mieści się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Sprawdź: Droga S11: Powstał trzeci wariant poprowadzenia odcinka S11 Szczecinek - Piła. Wyłoniono go po konsultacjach z mieszkańcami

S11 w Wielkopolsce: którędy będzie przebiegać?

W Wielkopolsce S11 połączy drogą szybkiego ruchu miasta na trasie: Okonek - Jastrowie - Piła - Ujście - Oborniki - Poznań - Jarocin - Ostrów Wielkopolski - Kępno.

Dziś gotowych jest już pięć fragmentów, czyli 76 km nowej trasy. Dwa znajdują się w okolicy Poznania i wyprowadzają ruch na północ i południe od miasta z autostrady A2. Dodatkowo zbudowane są trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i pierwszy etap obwodnicy Kępna. W realizacji jest drugi odcinek i ma być gotowy jesienią przyszłego roku.

- Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania.

- tłumaczy GDDKiA.

Proces ten trwa od 2018 roku. W ubiegłym roku odbywały się m. in. spotkania z mieszkańcami terenów, gdzie za parę lat może przechodzić droga S11.

- Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj” - podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Zobacz:

Na jakim etapie jest budowa S11 w innych województwach?

Obecnie w województwach: zachodniopomorskim, opolskim i śląskim także trwają prace przygotowawcze niezbędne do rozpoczęcia budowy S11.

W województwie zachodniopomorskim gotowe jest już 47 kilometrów nowej trasy. To wspólny odcinek S6 i S11 między Kołobrzegiem a Koszalinem oddany do użytku w zeszłym roku. Do budowy pozostały więc 72 kilometry od węzła Bielice do obwodnicy Szczecinka.

Od końca 2019 roku wskazane są najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki między Koszalinem a Bobolicami. - Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych podpiszemy umowy z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku - zapewnia GDDKiA.

Na pozostały odcinek z Bobolic do Szczecinka jest już wydana pozytywna decyzja środowiskowa, ale nie ma jeszcze pieniędzy.

W województwie opolskim podpisana jest już umowa na powstanie obwodnicy Olesna, czyli odcinka od Kluczborka do granicy z województwem śląskim. Ma być gotowa pod koniec 2022 roku.

W przygotowaniu jest poprzedzający ją odcinek od obwodnicy Kępna. Projekt jego przebiegu czeka na zatwierdzenie i na to, aż pojawią się pieniądze na budowę.

Z kolei w województwie śląskim trwają prace przygotowawcze nad odcinkiem o długości 61 km od granicy z województwem opolskim do węzła Piekary Śląskie i A1. Tam tak jak w Wielkopolsce, odbyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami. Przygotowywanie dokumentacji i projektów trwa i w tym miejscu także trzeba czekać na pieniądze.

Zobacz aktualną sytuację na budowie S11 w Polsce:

Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->

Kiedy będzie gotowa droga S11? Trwają przygotowania w cztere...

Sprawdź też:

Przełomowe odkrycie polskich naukowców

Wideo

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
31 stycznia, 18:05, kasienka:

Oby jak najdluzej rzadzil PiS bo jesli wroci panstwo z dykty I kamieni kupa to mamy przechlapane.

1 rok 500 i było by finansowanie , a tak brak kasy..ot caly pis

G
Gość

Czyli w najlepszym wypadku około dekady potrwa budowa 400 km drogi dwupasmowej ? Przecież, to wstyd podawać taką informację.

k
kasienka

Oby jak najdluzej rzadzil PiS bo jesli wroci panstwo z dykty I kamieni kupa to mamy przechlapane.

L
LLA
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

30 stycznia, 11:15, Gość:

Widziałeś kiedyś mapę?

30 stycznia, 17:43, Gość:

S11 i S8 to raczej desperacki ruch. Są dwie rozsądne opcje:

1. Poznań-Wschód (kierunek Gniezno) - Kostrzyn (kierunek Września) - 40 minut męki przez Wrześnię i Słupcę do Sługocina i jesteśmy na A2, gdzie reszta trasy kosztuje 10 zł (oszczędność 40 zł, czyli 1zl za każdą straconą minutę).

2. Raczej tylko dla osobówek, wariant południowy: Krzesiny - Kórnik - Miłosław - Pyzdry - Sługocin. Ruch mniejszy, ale droga kręta.

Ale jak będzie S10 i S11 to będzie można jechać do Szczecina bez A2. A to już coś.

L
LLa
30 stycznia, 10:27, Gość:

A największy "Korek"w butelce'' na Trasie S11-Obwodnica Obornik Rząd właśnie odsunął do realizacji na 'święty nigdy"!!!!

Podaj Źródło, bo ja wiem, że prace projektowe na tym odcinku postępują.

D
Drogowiec

Nie bardzo rozumiem, jak może być możliwe oddanie ostatnich odcinków w roku 2028, skoro przed rokiem 2024 wcale nie zostanie rozpoczęta budowa (z wyj. odcinka Bobolice - Koszalin)! Po prostu, do tego roku nie ma żadnego odcinka w planach więc nie ma i nie bezie finansowania! Trudno uwierzyć, by w latach 2024 - 2028 wybudowano prawie 500 km tej drogi!

J
Jan

S11, 120 km już istnieje - tyle, że ponad 40km to wspólny odcinek z S6 (Koszalin - Kołobrzeg).

G
Gość

chociaż kilka małych obwodnic, chociaż połówki, objechać 90km/h Oborniki czy Ujście to wielki krok na przód

G
Gość
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

30 stycznia, 11:15, Gość:

Widziałeś kiedyś mapę?

S11 i S8 to raczej desperacki ruch. Są dwie rozsądne opcje:

1. Poznań-Wschód (kierunek Gniezno) - Kostrzyn (kierunek Września) - 40 minut męki przez Wrześnię i Słupcę do Sługocina i jesteśmy na A2, gdzie reszta trasy kosztuje 10 zł (oszczędność 40 zł, czyli 1zl za każdą straconą minutę).

2. Raczej tylko dla osobówek, wariant południowy: Krzesiny - Kórnik - Miłosław - Pyzdry - Sługocin. Ruch mniejszy, ale droga kręta.

G
Gość

Z Okonka i Jastrowia to taka Wielkopolska jak ze mnie ksiądz arcybiskup. Przez dziesiątki lat te miejscowości geograficznie i kulturowo przynależały do Pomorza Środkowego.

G
Gość
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

Widziałeś kiedyś mapę?

G
Gość

A największy "Korek"w butelce'' na Trasie S11-Obwodnica Obornik Rząd właśnie odsunął do realizacji na 'święty nigdy"!!!!

P
Posener
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

p
posener
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

G
Gość
30 stycznia, 07:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

Nic dodać. Prawda. Złodziejska umowa koalicji PO-PSL z firmami p. Kulczyka doprowadziła do takiej sytuacji.

Dodaj ogłoszenie