Kiedy będzie gotowa droga S11? Trwają przygotowania w czterech województwach. Jak będzie przebiegać droga S11 w Wielkopolsce?

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->
Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->GDDKiA
Po oddaniu do użytku kierowców całej drogi S5 w województwie wielkopolskim, powraca dyskusja o innej ważnej drodze, która w planach jest od wielu lat. Mowa o S11, która ma połączyć Koszalin z Katowicami i przebiegać przez Wielkopolskę praktycznie na całej jej długości z północy na południe. Pierwsze wyliczenia GDDKiA mówią, że ostatnie odcinki drogi mogłyby być oddawane do użytku w... 2028 roku. W tym momencie w czterech województwach trwają prace nad przygotowaniem niezbędnej dokumentacji i projektów.

W założeniu droga ekspresowa S11 ma łączyć Pomorze Środkowe (Koszalin) z aglomeracją Śląską. Ma mieć 600 kilometrów długości. Obecnie gotowe jest 120 km, kolejne 32 km w realizacji, a na 48 km ogłoszono już przetargi.

Czytaj też: Droga ekspresowa S5 oficjalnie otwarta. Z Poznania do Wrocławia w półtorej godziny! Zobacz najnowsze zdjęcia S5

- W przygotowaniu jest także ponad 400 km trasy, by po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zapewnieniu finansowania, można było przystąpić do dalszego kroku czyli ogłoszenia przetargów na realizację

- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa S11: kiedy droga będzie gotowa?

GDDKiA szacuje, że oddanie do użytku kierowców ostatnich odcinków S11 mogłoby nastąpić w 2028 roku. Wtedy na pokonanie trasy z Kołobrzegu do Piekar Śląskich, czyli skrzyżowania z drogą A1, potrzebne będzie około pięciu godzin.

S11 połączy Kołobrzeg, Koszalin, Piłę, Poznań, Ostrów Wielkopolski i teren aglomeracji Śląskiej. Obecnie powstające odcinki S11 kosztują 900 mln złotych. Koszt pozostałej części trasy ma wynosić... 15 mld zł. Wobec tego nie mieści się w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.

Sprawdź: Droga S11: Powstał trzeci wariant poprowadzenia odcinka S11 Szczecinek - Piła. Wyłoniono go po konsultacjach z mieszkańcami

S11 w Wielkopolsce: którędy będzie przebiegać?

W Wielkopolsce S11 połączy drogą szybkiego ruchu miasta na trasie: Okonek - Jastrowie - Piła - Ujście - Oborniki - Poznań - Jarocin - Ostrów Wielkopolski - Kępno.

Dziś gotowych jest już pięć fragmentów, czyli 76 km nowej trasy. Dwa znajdują się w okolicy Poznania i wyprowadzają ruch na północ i południe od miasta z autostrady A2. Dodatkowo zbudowane są trzy obwodnice: Jarocina, Ostrowa Wielkopolskiego i pierwszy etap obwodnicy Kępna. W realizacji jest drugi odcinek i ma być gotowy jesienią przyszłego roku.

- Pozostałe ponad 270 km S11 od granicy województwa zachodniopomorskiego i wielkopolskiego do końca obwodnicy Kępna jest na etapie opracowywania.

- tłumaczy GDDKiA.

Proces ten trwa od 2018 roku. W ubiegłym roku odbywały się m. in. spotkania z mieszkańcami terenów, gdzie za parę lat może przechodzić droga S11.

- Ten rok i przyszły to czas na składanie wniosków o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, a Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Poznaniu po przeprowadzeniu postępowania administracyjnego ustali przebieg przyszłej drogi ekspresowej. Dopiero wtedy, mając zapewnione finansowanie inwestycji, będzie można ogłosić przetargi na wyłonienie wykonawców inwestycji w trybie „Projektuj i buduj” - podkreślają przedstawiciele GDDKiA.

Zobacz:

Na jakim etapie jest budowa S11 w innych województwach?

Obecnie w województwach: zachodniopomorskim, opolskim i śląskim także trwają prace przygotowawcze niezbędne do rozpoczęcia budowy S11.

W województwie zachodniopomorskim gotowe jest już 47 kilometrów nowej trasy. To wspólny odcinek S6 i S11 między Kołobrzegiem a Koszalinem oddany do użytku w zeszłym roku. Do budowy pozostały więc 72 kilometry od węzła Bielice do obwodnicy Szczecinka.

Od końca 2019 roku wskazane są najkorzystniejsze oferty w przetargu na trzy odcinki między Koszalinem a Bobolicami. - Po zakończeniu procedur kontrolnych i odwoławczych podpiszemy umowy z wykonawcami, a kierowcy będą mogli skorzystać z trasy najpóźniej wiosną 2024 roku - zapewnia GDDKiA.

Na pozostały odcinek z Bobolic do Szczecinka jest już wydana pozytywna decyzja środowiskowa, ale nie ma jeszcze pieniędzy.

W województwie opolskim podpisana jest już umowa na powstanie obwodnicy Olesna, czyli odcinka od Kluczborka do granicy z województwem śląskim. Ma być gotowa pod koniec 2022 roku.

W przygotowaniu jest poprzedzający ją odcinek od obwodnicy Kępna. Projekt jego przebiegu czeka na zatwierdzenie i na to, aż pojawią się pieniądze na budowę.

Z kolei w województwie śląskim trwają prace przygotowawcze nad odcinkiem o długości 61 km od granicy z województwem opolskim do węzła Piekary Śląskie i A1. Tam tak jak w Wielkopolsce, odbyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami. Przygotowywanie dokumentacji i projektów trwa i w tym miejscu także trzeba czekać na pieniądze.

Zobacz aktualną sytuację na budowie S11 w Polsce:

Tak wyglądają obecnie miejsca w Polsce, gdzie trasa S11 jest w budowie lub jest już ukończona. Na kierowcy mogą korzystać ze 120 km nowej trasy.Przejdź do następnego zdjęcia ----->

Kiedy będzie gotowa droga S11? Trwają przygotowania w cztere...

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

Fitbit

Fitbit Sense Beżowy

799,00 zł

kup najtaniej

Haylou

Haylou LS02 Czarny

127,99 zł

kup najtaniej

Garmin

GARMIN Fenix 7S Srebrno-szary (100253901)

2 619,00 zł

kup najtaniej

Hama

Hama Fit Watch 6900 czarny GPS (178607)

229,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nocna bitwa nad Dnieprem. Batalion Terror stoczył bój z Rosjanami

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
31 stycznia, 18:05, kasienka:

Oby jak najdluzej rzadzil PiS bo jesli wroci panstwo z dykty I kamieni kupa to mamy przechlapane.

1 rok 500 i było by finansowanie , a tak brak kasy..ot caly pis

G
Gość

Czyli w najlepszym wypadku około dekady potrwa budowa 400 km drogi dwupasmowej ? Przecież, to wstyd podawać taką informację.

k
kasienka

Oby jak najdluzej rzadzil PiS bo jesli wroci panstwo z dykty I kamieni kupa to mamy przechlapane.

L
LLA
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

30 stycznia, 11:15, Gość:

Widziałeś kiedyś mapę?

30 stycznia, 17:43, Gość:

S11 i S8 to raczej desperacki ruch. Są dwie rozsądne opcje:

1. Poznań-Wschód (kierunek Gniezno) - Kostrzyn (kierunek Września) - 40 minut męki przez Wrześnię i Słupcę do Sługocina i jesteśmy na A2, gdzie reszta trasy kosztuje 10 zł (oszczędność 40 zł, czyli 1zl za każdą straconą minutę).

2. Raczej tylko dla osobówek, wariant południowy: Krzesiny - Kórnik - Miłosław - Pyzdry - Sługocin. Ruch mniejszy, ale droga kręta.

Ale jak będzie S10 i S11 to będzie można jechać do Szczecina bez A2. A to już coś.

L
LLa
30 stycznia, 10:27, Gość:

A największy "Korek"w butelce'' na Trasie S11-Obwodnica Obornik Rząd właśnie odsunął do realizacji na 'święty nigdy"!!!!

Podaj Źródło, bo ja wiem, że prace projektowe na tym odcinku postępują.

D
Drogowiec

Nie bardzo rozumiem, jak może być możliwe oddanie ostatnich odcinków w roku 2028, skoro przed rokiem 2024 wcale nie zostanie rozpoczęta budowa (z wyj. odcinka Bobolice - Koszalin)! Po prostu, do tego roku nie ma żadnego odcinka w planach więc nie ma i nie bezie finansowania! Trudno uwierzyć, by w latach 2024 - 2028 wybudowano prawie 500 km tej drogi!

J
Jan

S11, 120 km już istnieje - tyle, że ponad 40km to wspólny odcinek z S6 (Koszalin - Kołobrzeg).

G
Gość

chociaż kilka małych obwodnic, chociaż połówki, objechać 90km/h Oborniki czy Ujście to wielki krok na przód

G
Gość
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

30 stycznia, 11:15, Gość:

Widziałeś kiedyś mapę?

S11 i S8 to raczej desperacki ruch. Są dwie rozsądne opcje:

1. Poznań-Wschód (kierunek Gniezno) - Kostrzyn (kierunek Września) - 40 minut męki przez Wrześnię i Słupcę do Sługocina i jesteśmy na A2, gdzie reszta trasy kosztuje 10 zł (oszczędność 40 zł, czyli 1zl za każdą straconą minutę).

2. Raczej tylko dla osobówek, wariant południowy: Krzesiny - Kórnik - Miłosław - Pyzdry - Sługocin. Ruch mniejszy, ale droga kręta.

G
Gość

Z Okonka i Jastrowia to taka Wielkopolska jak ze mnie ksiądz arcybiskup. Przez dziesiątki lat te miejscowości geograficznie i kulturowo przynależały do Pomorza Środkowego.

G
Gość
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

30 stycznia, 10:15, Posener:

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

Widziałeś kiedyś mapę?

G
Gość

A największy "Korek"w butelce'' na Trasie S11-Obwodnica Obornik Rząd właśnie odsunął do realizacji na 'święty nigdy"!!!!

P
Posener
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

30 stycznia, 8:40, posener:

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

Poznań-Warszawa: S11, a potem S8. Więcej kilometrów, ale bez płacenia za przejazd. Fakt faktem, że w tej opcji chodzi głównie o Poznaniaków.

p
posener
30 stycznia, 7:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

Co do stawek za przejazd kulczykową A2 masz rację, ale na temat "unikania przejazdu autostradą A2" dzięki S11 opowiadasz głupoty. Kto jadący z południa lub północy przez Poznań do Koszalina lub na Śląsk korzysta z A2? Chyba, że z odcinka obwodnicowego, ale ten jest BEZPŁATNY.

G
Gość
30 stycznia, 07:59, 50 zł w jedną stronę:

S11 jest potrzebna do unikania przejazdu autostradą A2 (z jej złodziejskimi stawkami). Gdy 50 procent kierowców zniknie z tej autostrady, to może w rządzie ktoś w końcu ruszy ty#ek i zrobi porządek z 'tajną' umową. Przypominam: Państwo polskie musi dopłacać AWSA, gdy ta spółka osiąga zbyt mały dochód. Przecież na A2 stawki za 1 kilometr należą do najwyższych w Europie!

Nic dodać. Prawda. Złodziejska umowa koalicji PO-PSL z firmami p. Kulczyka doprowadziła do takiej sytuacji.

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie