Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy TIR-ów uciekną z autostrady A2?

Robert Domżał
Niejeden TIR zechce uciec  z A2 z powodu opłat?
Niejeden TIR zechce uciec z A2 z powodu opłat? Fot. Janusz Romaniszyn
Za dwa tygodnie w całym kraju ma obowiązywać elektroniczny pobór opłat za przejazd drogami. Budowa systemu naliczania opłat na drodze 92 wygląda na opóźnioną, a stawki za przejazd A2 i równoległą do niej "92" są bardzo zróżnicowane. Niejeden TIR zechce uciec z A2.

W Wielkopolsce elektroniczny system ma objąć drogę ekspresową S11 od Poznania do Kórnika, a także drogę nr 92 od Bolewicka po Wrześnię. Na A2 system nie będzie działał, a opłatę kierowca uiści w kasie na autostradzie. Dla TIR-a będą to 63 zł za 50 km. Na drogach krajowych TIR zapłaci w zależności od rodzaju silnika od 13,5 zł do 26,5 zł za 50 km.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Autostrada: Zamiast winiet - elektroniczny system poboru opłat

Do niedawna mówiono, że w całym kraju powinno stanąć 450 bramownic, czyli stalowych konstrukcji, na których montowane będą odbiorniki sygnału nadawanego z przejeżdżających samochodów. W Wielkopolsce takich bramownic ma być 58. Stawianych jest około dwudziestu. W kraju zaś jest ich 240.

- My tylko monitorujemy postęp prac. System na pewno zadziała na A2 między Modłą a Strykowem - odżegnuje się od sprawy Tadeusz Łuka, zastępca dyrektora poznańskiego oddziału GDDKiA.
Za wprowadzenie e-myta odpowiada firma Kapsch. Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy projektu viaTool zapewnia, że będzie on działał.

- Ustawiliśmy już 240 bramownic i nie jest to ostateczna ich liczba. Umowę mamy podpisaną na 8 lat, więc będzie jeszcze możliwość uzupełnienia bramownic - zapewnia rzecznik.
Ponieważ przejazd A2 będzie droższy od ceny proponowanej przez GDDKiA za przejazd "92", wielu kierowców może uciec na drogę krajową.

Zdaniem Zofii Kwiatkowskiej, rzecznika AW SA cena zaproponowana przez GDDKiA jest zaniżona. Nawet w dokumentach Ministerstwa Finansów koszt przejazdu kilometra drogi publicznej to 1,23 zł. Opłaty proponowane przez GDDKiA wynoszą 38 proc. tej sumy. Jest tak między innymi dlatego, że nie są obłożone VAT-em.

- Na A2 stawka dla ciężarówek jest niezmienna od 2005 roku i wynosi 63 zł brutto. Jeśli odjęlibyśmy od tej kwoty 23 proc. VAT, wówczas otrzymalibyśmy stawkę 48,51 zł netto, czyli niższą od tej, jaką GDDKiA powinna stosować na autostradach - twierdzi rzecznik AW SA.

Będzie prowadzona kontrola. 188 inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego (ITD) będzie sprawdzać, czy kierowcy rzeczywiście płacą e-myto.

PRZECZYTAJ TAKŻE:

Wielkopolska: Koniec darmowej jazdy autostradą

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski