Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy zapłacą na nowych odcinkach

Mikołaj Woźniak
Mikołaj Woźniak
Kierowcy zapłacą na nowych odcinkach
Kierowcy zapłacą na nowych odcinkach Marzena Bugała - Azarko
Kolejne fragmenty DK 24 i 92 w Wielkopolsce zostaną włączone do systemu viaToll. Zmiany dotkną nie tylko kierowców ciężarówek...

- Do systemu viaToll od 9 lipca włączone zostaną kolejne fragmenty przebiegających przez Wielkopolskę dróg krajowych nr 24 i 92. Opłaty dotyczą głównie kierowców ciężarówek - tłumaczyła w czwartek Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy viaToll. I uściśliła: - Zapłacą także kierowcy autobusów i aut osobowych z przyczepami.

Opłatami w systemie viaToll obciążeni są wszyscy kierowcy pojazdów o masie dopuszczalnej powyżej 3,5 tony oraz wszystkich autobusów. W związku z tym jeśli samochód, którym jedziemy ma dołączoną przyczepę, a zsumowana masa dopuszczalna wynosi powyżej 3,5 tony, wtedy również musimy wnieść opłaty.

Odcinki dróg objęte opłatami od 9 lipca to na drodze krajowej nr 24 fragment z Pniew od węzła Skwierzyna Południe. Z kolei na DK 92 będą to odcinki: Boczów - Poźrzadło, skrzyżowanie drogi powiatowej nr 1238F - Myszęcin, Łowicz - Kuznocin, a na dalszym odcinku także Sochaczew - Warszawa.

Łącznie w lipcu sieć dróg objętych systemem viaToll wydłuży się w całej Polsce o 360 km (dziś wynosi 3,3 tys. km). Obejmuje ona drogi krajowe, ekspresowe i autostrady zarządzane przez państwo.

Zobacz też: Pamiętanie o tych zasadach podczas jazdy może uratować nam życie

- Przez sześć lat system przyniósł niemal 8 miliardów złotych. Dzięki kolejnemu rozszerzeniu roczne wpływy z systemu mogą wzrosnąć o 150 mln zł - tłumaczy Dorota Prochowicz. I zapewnia, że wszystkie pieniądze są przeznaczane na utrzymanie dróg.

W systemie zarejestrowane muszą być wszystkie samochody ciężarowe jeżdżące w Polsce. Dziś jest ich już ponad milion. Im bardziej ekologiczny samochód, tym mniej się płaci.

Kolejne rozszerzenia to także sposób wpływania na kierowców unikających płacenia za korzystanie z drogi. A ich sposoby bywają naprawdę niecodzienne.
- Jazda pół kilometra na wstecznym biegu, wjazd na autostradę na zjazdach. To wszystko widzieliśmy na materiałach wideo - wspomina Andrzej Mirowski z viaToll. Zdarza się, że kierowcy ciężarówek wybierają jazdę przez małe miejscowości, a nawet korzystają z... dróg technicznych przy autostradzie.

- Jedynym rozwiązaniem jest rozszerzanie systemu na drogi alternatywny. Pomagają też samorządowcy, którzy wprowadzają ograniczenia dla najcięższych samochodów na mniejszych drogach - mówi Mirowski.

I dodaje, że częste jest zjawisko, że po wprowadzeniu opłat np. na autostradzie kierowcy na około miesiąc „uciekają” na inne drogi. - Szybko jednak wracają, bo wolą zapłacić i jechać spokojnie, a w konsekwencji spalać mniej paliwa, niż lawirować na wąskich drogach - zauważa Mirowski.

Na razie nie jest planowane wprowadzenie opłat w systemie dla wszystkich samochodów. Niewykluczone jest jednak, że w przyszłości zostanie to rozważone.

Jak aktywować system viaToll?
Opłatę w systemie można wnieść tylko drogą elektroniczną. W związku z tym kierowcy samochodów, którzy chcą korzystać z viaToll (a kierowcy ciężarówek i autobusów - muszą) powinni zarejestrować się w viaToll. Wiąże się to z zamontowaniem w pojeździe specjalnego urządzenia, które będzie odnotowywać bramki przez jakie przejeżdżamy.

Zarejestrować się można w jednym z 200 punktów na terenie całej Polski. Zazwyczaj są one umieszczone przy drogach płatnych, często na całodobowych stacjach benzynowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski