Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej Metropolitalna: Potrzeba nowych semaforów

Robert Domżał
Kolej Metropolitalna: Potrzeba nowych semaforów/ Zdjęcie ilustracyjne
Kolej Metropolitalna: Potrzeba nowych semaforów/ Zdjęcie ilustracyjne Dariusz gdesz
Jeszcze w tym tygodniu ma być rozstrzygnięty przetarg na budowę semaforów pomiędzy stacjami Poznań Główny a Poznań Wschód. Bez nich Kolej Metropolitalna nie ruszy. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła trzy przetargi na montaż semaforów. Do pierwszych dwóch nie zgłosiła się żadna firma. W trzecim udział wzięła jedna firma.Tymczasem funkcjonowanie semaforów jest niezbędne, aby zaczęła funkcjonować Poznańska Kolej Metropolitalna.

Semafory pomogą, ale potrzebny kolejny tor
Postawienie trzech nowych semaforów sprawi, że na wspominanym odcinku sprawi, że odstępy między pociągami wjeżdżającymi na poznański dworzec będą mogły być mniejsze niż dotąd. W rezultacie pozwoli to zwiększyć ilości pociągów, jakie będą wjeżdżały na dworzec Poznań Główny i obsłużyć dodatkowy ruch wygenerowany przez Kolej Metropolitalną. Jednak semafory to rozwiązanie tymczasowe. Docelowo trzeba wybudować trzeci tor na wspomnianym odcinku.

Niewykluczone, że konieczne okaże się poszerzenie nasypu wzdłuż stadionu AZS-u. Problemem jest jak na razie lokalizacja przystanków w obrębie miasta, bo Poznań nie wskazał jeszcze takich miejsc. Aby Kolej spełniła swoje zadanie powinny to być lokalizacje położone blisko przystanków tramwajowych bądź autobusowych.

Gminy zapłacą
Żeby jednak pociągi kursowały potrzebne będą pieniądze. Przedstawiciele samorządów tworzących Stowarzyszenie Metropolia zgodzili się jednogłośnie na to, by gminy dofinansowywały te dojazdy. Ma to również w pewien sposób ograniczyć rozrastanie się zasięgu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej.

Premią za udział w tym programie będą pieniądze na budowę przystanków przesiadkowych. Pierwsze rozdanie nastąpi pod koniec tego roku.

Jak ustalono, gminy należące do Stowarzyszenia Metropolia Poznań będą współfinansowały kursowanie pociągów co 30 minut. Kwotę dofinansowania określi zarząd województwa wielkopolskiego i Stowarzyszenie Metropolia. Miasto Poznań ma przedstawić ofertę wykorzystania w tym projekcie karty PEKA.

Celem funkcjonowania Poznańskiej Kolei Metropolitalnej jest skrócenie czasu podróży pociągami w promienia 50 km od Poznania do 30 minut. Na początek taki rytm ma być osiągnięty na liniach: Poznań Wągrowiec, Poznań - Konin oraz Poznań - Wolsztyn.

WRÓĆ NA "GŁOS WIELKOPOLSKI"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski