Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej wprowadziła najwyższy stopień zagrożenia meteorologicznego

Robert Domżał
Pociągi przyjeżdżały opóźnione a pasażerowie  długo czekali by się do nich dostać, tak były przepełnione przyjeżdżające składy.
Pociągi przyjeżdżały opóźnione a pasażerowie długo czekali by się do nich dostać, tak były przepełnione przyjeżdżające składy. Robert Domżał
Kolejarze jeszcze nie usunęli wszystkich awarii spowodowanych marznącym deszczem, a już wiadomo, że kolejna noc będzie równie trudna.

Marznący deszcz spowodował dzisiaj oblodzenie sieci trakcyjnej w 57 miejscach w całej Polsce.Osiemdziesiąt dwa z około 4000 pociągów uruchamianych codziennie przez Polskie Linie Kolejowe, odnotowały opóźnienia przekraczające 60 minut. Obecnie nad utrzymaniem przejezdności linii kolejowych wciąż pracuje 27 lokomotyw (20 spalinowych i 7 elektrycznych) i 16 pociągów sieciowych, których zadaniem jest likwidacja oblodzenia przewodów trakcyjnych.
Najtrudniejsza sytuacja była w Wielkopolsce, szczególnie w rejonie Ostrowa Wielkopolskiego, gdzie wskutek oblodzenia przewodów trakcyjnych doszło do uszkodzenia sieci trakcyjnej. Ponadto, przewoźnik Przewozy Regionalne wprowadził zastępczą komunikację autobusową na odcinku Sieradz – Zduńska Wola.
Ponieważ firmy autobusowe nie były w stanie zapewnić w ramach komunikacji zastępczej przewozów pasażerów pasażerowie dwóch najbardziej opóźnionych pociągów dalekobieżnych: z Warszawy do Jeleniej Góry oraz z Gdyni do Wrocławia musieli czekać aż nadjedzie pociąg „Śnieżka” relacji Warszawa – Jelenia Góra. Był on prowadzony przez lokomotywę spalinową. Podróżni otrzymali ciepłe napoje i kanapki.

W związku z wprowadzeniem trzeciego (najwyższego) stopnia wystąpienia zagrożeń meteorologicznych uruchomi jeszcze dziś 41 lokomotyw osłonowych (30 spalinowych, 11 elektrycznych) oraz 70 pociągów sieciowych do patrolowania stanu sieci trakcyjnej - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik PLK PKP SA.
W zależności od rozwoju sytuacji zamawiane będą następne lokomotywy do przeciągania bądź przecierania szlaków. W gotowości znajduje się 176 zespołów technicznych do szybkiego usuwania awarii i usterek. Ponadto, w PLK powołane zostały specjalne sztaby oraz wzmocnione dyspozytury zakładowe, dyspozytury Ekspozytur Zarządzania Ruchem Kolejowym i Dyspozytura Główna.

Zimowym utrzymaniem PLK obejmuje ok. 19 tys. km linii kolejowych, 42 tys. rozjazdów, 26 tys. mostów i wiaduktów, 16 tys. przejazdów kolejowo – drogowych, 18 tys. budynków oraz perony. W związku z tym, do prowadzenia działań w sezonie zimowym przewidziano w zależności od warunków nawet 16 tys. osób. Zarządca infrastruktury dysponuje 166 maszynami do odśnieżania torów i rozjazdów, w tym 16 zespołami odśnieżnymi, 84 pługami i 66 odśnieżarkami.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski