Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolej: Z Piły do Poznania o 30 minut szybciej

Piotr Talaga
Najbardziej zaniedbana technicznie linia Poznań - Piła zostanie zmodernizowana
Najbardziej zaniedbana technicznie linia Poznań - Piła zostanie zmodernizowana Fot. Paweł Miecznik
W piątek oficjalnie zakończona zostanie modernizacja linii kolejowej Poznań Wschód - Wągrowiec. Prawie gotowa jest także wyremontowana trasa z Poznania do Wolsztyna. Rozpoczynają się przygotowania do modernizacji najgorszej pod względem technicznym linii kolejowej Poznań - Piła.

Od niedzieli, po sześciu miesiącach prac, ponownie wrócą pociągi na linię kolejową Poznań Wschód - Wągrowiec. Dzięki modernizacji czas przejazdu na tej trasie zostanie skrócony o 21 minut, a po całkowitym wykonaniu modernizacji nawet o pół godziny.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Kolej dużych prędkości Igrek zostanie na papierze?
Koleje Wielkopolskie szykują nam niespodzianki
Wielkopolska: Remont linii kolejowej do Wolsztyna

- Sądzę, że powinno to wpłynąć na zmniejszenie się ruchu kołowego - uważa Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. - Dla dojeżdżających do pracy czy szkoły kolej będzie dobrą alternatywą.

Koszt modernizacji tego odcinka linii kolejowej przekroczył 140 mln zł. 80 mln zł kosztuje natomiast remont trasy z Poznania do Wolsztyna. Zakończenie robót planowane jest jeszcze w tym roku.

- W obu przypadkach maksymalna prędkość pociągów zostanie podniesiona do 120 kilometrów na godzinę - informuje wicemarszałek Jankowiak. - Również przejazd na trasie do Wolsztyna będzie dzięki temu krótszy o około pół godziny.

Jest spora szansa na modernizację linii kolejowej Poznań - Piła. Jest ona obecnie w najgorszym stanie technicznym w całej Wielkopolsce. W kilku miejscach obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Cała trasa wymaga pilnej gruntownej przebudowy.

Niebawem rozstrzygnięty powinien zostać przetarg na wykonanie studium wykonalności tej inwestycji. Jeśli nic nie zakłóci przyjętych założeń, to pod koniec przyszłego roku cała dokumentacja powinna być gotowa. Zapłaci za nią (po połowie PKP Polskie Linie Kolejowe oraz budżet województwa wielkopolskiego).

- Zdecydowaliśmy się na to po doświadczeniach z modernizacjami linii do Wągrowca i Wolsztyna - wyjaśnia Wojciech Jankowiak. - W tamtych przypadkach także dołożyliśmy się do przygotowania dokumentacji. Inne województwa tego nie zrobiły. Gdy pojawiły się pieniądze z Unii Europejskiej wielkopolskie przedsięwzięcia były gotowe do realizacji.

Szansa na pieniądze z UE pojawić się powinna po 2013 r. Bez nich nie będzie możliwości na skrócenie czasu przejazdu z Piły do Poznania (o około 30 minut).

Wstępnie przyjmuje się dwa warianty modernizacji. Pierwszy zakłada remont według obecnego układu torów. To prawdopodobnie kosztowałoby ponad 200 mln zł. Na tej trasie są jednak odcinki jednotorowe. W drugim wariancie zaplanowana ma być budowa linii w całości dwutorowej.

- Trudno spekulować ile by to kosztowało - mówi Wojciech Jankowiak. - To może być nawet 400 milionów złotych. Odpowiedź na to powinno dać przygotowane studium wykonalności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski