Kolejarze przygotowują się już do zimy oraz wprowadzenia nowego rozkładu jazdy. Najwięcej nowości będzie od grudnia na trasie Poznań - Gniezno.
- Na tą linię przeznaczymy najnowsze pociągi czyli "Elfy" oraz składy elektryczne po kapitalnym remoncie - mówi Marek Nitkowski z zarządu spółki Koleje Wielkopolskie.
W nowym rozkładzie jazdy połączenia Gniezno - Poznań są tak zaplanowane, by osoby dojeżdżające do pracy mogły dotrzeć do Poznania na godzinę szóstą. Z Gniezna planowane są też wyjazdy o godz. 5:02, 5:26 oraz 5:46. Ponadto do Poznania będzie można wyjechać pociągiem o godz.6:21. Przynajmniej jeden z wymienionych pociągów będzie jechał do Poznania z prędkością maksymalną 150km/h i w związku z tym nie będzie zatrzymywał się na wszystkich stacjach.
Na trasie Poznań - Gniezno - Poznań będzie łącznie kursować dziewięć par pociągów. Dodatkowo jedna para pojedzie przez Gniezno do i z Mogilna.
"Elfami" w dalszym ciągu będą podróżowali pasażerowie na trasie Zbąszynek - Poznań - Konin - Kutno i w stronę przeciwną. Producent tych pociągów zapowiada, że do końca roku chciałby przekazać województwu wielkopolskiemu wszystkie zamówione u niego pociągi. Docelowo mają to być 22 składy. Rano czyli między godz.4:45 a 6:28 z Konina do Poznania ma odjeżdżać pięć pociągów. Pasażerowie mogliby zatem dojechać do Poznania i na godz.6:30 i na godz. 7:10.
Ze Zbąszynka szybki pociąg do Poznania czyli jadący z prędkością maksymalną 160 km/h planowany jest na godz.6:29. Będą i wcześniejsze o godz.6:10 i 5:29.
Z Opalenicy będzie można dojechać na Dworzec Główny w Poznaniu na godz.7:30. To kurs uruchamiany z myślą o młodzieży szkolnej. Ponieważ w przyszłym roku tak na stacji Poznań Główny jak i na niektórych szlakach prowadzących do Poznania będą trwały remonty godziny kursowania pociągów mogą być jeszcze nieznacznie modyfikowane.
Pojadą na remontowanej linii
Również drugi przewoźnik działający w Wielkopolsce czyli Przewozy Regionalne ma zaplanowane swoje pociągi. Wnioski o dostęp do torów wszystkie spółki zajmujące się przewozem pasażerskim musiały złożyć w marcu.
Przewozy Regionalne są jednak w trudniejszej sytuacji niż Koleje Wielkopolskie ponieważ będą działały na linii do Wrocławia, która ciągle jest modernizowana.
- Ponieważ terminy remontów stale się zmieniają, trudno obecnie podawać szczegóły nowego rozkładu jazdy - mówi Norbert Wełyczko, naczelnik działu marketingu spółki Przewozy Regionalne. Nie mniej wiadomo, że Przewozy Regionalne chcą uruchomić dwa poranne pociągi z Gniezna do Poznania.
W Wielkopolsce Przewozy Regionalne będą woziły pasażerów głównie wysłużonym taborem, którego średni wiek wynosi około 30 lat. Będą to tradycyjne wagony 2. klasy (parterowe i piętrowe) oraz pociągi elektryczne.
Nowoczesne i wygodne
PKP Intercity chce, by pociągi tej spółki były wygodniejsze. - Obecnie odbieramy ostatnie z 68. wagonów, jakie były modernizowane dla trasy Przemyśl – Poznań- Szczecin. W nowym rozkładzie posłużą nam do zbudowania pełnych zestawień wybranych składów kursujących na tej linii - mówi Beata Czemerajda, z biura prasowego PKP IC.
W ramach kontraktu zostaną wyremontowane wagony przedziałowe i bezprzedziałowe 1. i 2. klasy oraz wagony sypialne i kuszetki. Dla trasy Szczecin – Przemyśl zmodernizowane zostaną również wagony barowe. Zakres prac obejmie instalację nowych systemów i podzespołów, montaż foteli, klimatyzacji, gniazdek elektrycznych, WC z zamkniętym obiegiem oraz urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej. W zmodernizowanym taborze pojawią się udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz wieszaki na rowery.
W sierpniu spółka podpisała kontrakt na modernizację kolejnych 150 wagonów dla tej linii. Oznacza to, że docelowo trasa Przemyśl – Poznań- Szczecin będzie obsługiwana całkowicie pociągami zestawionymi ze zmodernizowanych wagonów.
W czasie obowiązywania nowego rozkładu, czyli do grudnia 2014 roku na linii Wrocław – Poznań – Gdynia pojawią się nowe wagony jakie dziś produkuje dla nas poznański FPS.
Tabor będzie m. in. przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych , czy przewozu rowerów. Wagony będą spełniały wymagania wyszczególnione w specyfikacjach TSI (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności dla kolei), w tym przystosowanie do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h. W ramach podpisanej wykonawca dostarczy 4 typy wagonów pasażerskich: wagony przedziałowe i bezprzedziałowe I klasy, wagony przedziałowe II klasy przystosowane do obsługi osób niepełnosprawnych oraz wagony bezprzedziałowe II klasy z miejscami na 8 rowerów. Wagony będą się wyróżniać nowoczesną aranżacją wnętrza, wygodnymi ergonomicznymi fotelami, diodowym oświetleniem, pełną informacją dla pasażerów na monitorach wewnętrznych oraz elektronicznym systemem rezerwacji miejsc. Zastosowanie przejść międzywagonowych tzw. „ciśnieniowo-szczelnych” znacznie obniży hałas, poprawi komfort podróżowania i komunikacji między wagonami, a także umożliwi zestawienie z wagonów pociągu o charakterystyce zbliżonej do pociągu zespolonego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?