Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejna fala oszustw internetowych i SMS-owych. Można stracić oszczędności, dostęp do kont i władzę nad danymi osobowymi

Alicja Durka
Alicja Durka
Przykładowy SMS z niebezpiecznym linkiem.
Przykładowy SMS z niebezpiecznym linkiem. Czytelnik
W ostatnich tygodniach pojawiła się kolejna fala oszustw internetowych i SMS-owych. Niektórzy dzwonią, inni wysyłają wiadomości. Niemal zawsze odsyłają to strony internetowej, gdzie rzekomo należy zapłacić zaległe rachunki, sprawdzić, dlaczego paczka nie trafiła lub zamknąć zagraniczne konto.

Uwaga na oszustwa

Oszuści dzwonią lub wysyłają SMS-y, podszywając się pod firmy i instytucje. Przekonują, że ofiara ma zaległe rachunki do opłacenia i musi wejść w podany link lub przekazać wrażliwe dane, by ustrzec się przed kradzieżą pieniędzy i danych.

Jeśli ktoś kontaktuje się w ten sposób, pod żadnym pozorem nie należy podawać swoich danych ani wchodzić w linki. Jeśli mamy wątpliwości, należy niezwłocznie się rozłączyć i skontaktować z infolinią. Warto też zmienić hasła do kont bankowych.

Zobacz: Uwaga na oszustów w sieci!

od 16 lat

Nasz czytelnik ostrzega, że otrzymał ostatnio SMS od kogoś podającego się za przedstawiciela Enei. W wiadomości podano link i informację o konieczności zapłacenia zaległych rachunków na kwotę kilkuset złotych, choć zazwyczaj pan Hubert dostaje rachunki drogą pocztową i regularnie je opłaca. Pierwszym sygnałem ostrzegawczym jest więc inna niż dotychczasowa forma kontaktu i podejrzany numer. Zawsze warto go sprawdzić na stronie internetowej podmiotu.

- Enea nie wysyła do klientów SMS-ów z linkami do płatności elektronicznej. Takie wiadomości to próby oszustwa i wyłudzenia danych do logowania w bankowości elektronicznej w celu dokonania kradzieży. Prosimy klientów, by nie odpowiadali na fałszywe wiadomości i nie klikali w przesłany link

- przekazuje Luiza Trocka z biura prasowego Enea.

Stan rozliczeń z Eneą można zweryfikować w bezpieczny sposób na koncie eBOK lub kontaktując się z obsługą klienta, np. poprzez infolinię. Na infolinii można również zgłaszać otrzymanie wiadomości od oszustów.

Czytaj też:

Czytelniczka Alina zgłasza zaś, że od kilku dni otrzymuje SMS-y, w których znajduje się informacja o rzekomej lokalizacji paczki, na którą czeka albo prośba o zalogowanie się na stronę, by sprawdzić, gdzie obecnie znajduje się przesyłka. Ostrzegamy, pod żadnym pozorem nie należy klikać w podany link. Najczęściej strona jest zawirusowana, przez co możemy stracić dostęp do swoich kont i oszczędności. Może także dojść do wyłudzenia wrażliwych danych osobowych.

O atakach przestrzega Cyfryzacja Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, która informuje, że w ostatnim czasie liczba złośliwych ataków jest ogromna. Poznańscy policjanci ostrzegają: przestępcy często wybierają na swoje ofiary seniorów i seniorki. Dlatego warto poznać ich metody, by nie dać się okraść.

Gdzie zgłosić niepokojące telefony i wiadomości?

W razie otrzymania podejrzanej wiadomości lub telefonu można taki fakt zgłosić na numer 799 448 084, wykorzystując w swoim telefonie funkcję „przekaż” albo „udostępnij”. Wiadomość trafi bezpośrednio do analityków CSIRT NASK, którzy zdecydują o dopisaniu podejrzanej domeny do listy ostrzeżeń. Z jednego numeru można zgłosić maksymalnie trzy wiadomości w ciągu czterech godzin.

Zobacz też:

Do dyspozycji mieszkańców jest lista kilkunastu miejsc. W większości punktów stacjonarnych obsługiwane są wyłącznie osoby wcześniej umówione telefonicznie. Informacje oraz termin wizyty można uzyskać pod numerem 616 463 344 (od poniedziałku do piątku w godz. od 7.30 do 20).  Przewiń w prawo, by zobaczyć konkretne lokalizacje -->

Bezpłatna pomoc prawna w Poznaniu. Gdzie i w jakiej sytuacji...

Seniorzy bardzo często padają ofiarami oszustw. Osoby starsze stanowią liczną grupę konsumentów, ale bardzo wrażliwą. Ich ufność i brak wiedzy o przysługujących im prawach staje się często polem do manipulacji i wymuszeń dla nieuczciwych przedsiębiorców. Do nieuczciwych praktyk zaliczamy np. przekonywanie do wyboru towaru za cenę wielokrotnie przewyższającą jego wartość rynkową, zapraszanie seniora na pokazy pod pretekstem bezpłatnych badań czy odbioru nagrody, kiedy rzeczywistym celem jest nakłonienie do zakupu np. drogiej pościeli czy garnków, ukrywanie wad towaru lub podawanie w opisie produktu nieistniejących funkcji. Ponadto w internecie można trafić na fałszywe sprzedaże czy aukcje, które adresowane są do osób starszych. Z okazji Ogólnopolskiego Dnia Seniora, obchodzonego 14 listopada, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował szereg porad dla starszych osób, a my zebraliśmy je dla Was. Zobacz, jak uchronić się przed oszustwem --->

Jak uchronić się przed oszustwem? Poradnik dla seniorów z ok...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski