Kolejne buspasy na ulicach to na razie tylko plany

Elżbieta SobańskaZaktualizowano 
Buspasy przyczyniłyby się także do poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta
Buspasy przyczyniłyby się także do poprawy bezpieczeństwa na ulicach miasta Sławomir Seidler
W Poznaniu jest obecnie około 690 metrów specjalnych pasów dla autobusów. Najdłuższy znajduje się przy ulicy Wojska Polskiego i ma 250 metrów.

Niewiele krótszy jest buspas przy ulicy Pułaskiego. Kolejne wyznaczone są przy ulicy Solnej oraz Szelągowskiej. To jednak zdecydowanie za mało, zwłaszcza jeśli miasto stawia na komunikację miejską, by w ten sposób ograniczyć wjazd samochodów do centrum.

Miejsca, gdzie mogłyby powstać kolejne buspasy, wyznaczają także nasi czytelnicy: "Ostatnio wiele mówiono o otwarciu buspasa na ulicy Roosevelta, a drugie takie miejsce aż się prosi o podobne rozwiązanie. Chodzi o dodatkowy pas ruchu alei Solidarności biegnący w kierunku ronda - uważa pan Mirosław. - Kawałek za tym pasem, jest pasbus, a autobusy linii 71, 72, 83 oraz linii PT z Czerwonaka, stoją bez sensu kilka minut i czekają na zielone światło, mimo iż dosłownie za tymi światłami, mają swój pas i 20 metrów dalej swoją sygnalizację, dającą zezwolenie na przejazd, ale na pasie przy Kauflandzie jest czerwone światło. Wystarczyłoby postawienie tablicy dla autobusu linii, który jedzie prosto i stoi jako pierwszy.

Do ostatnich zadań wprowadzających udogodnienia dla transportu publicznego zaliczyć należy śluzę z pasem dla autobusów o długości 30 metrów na skrzyżowaniu ulic Piwnej, arcybiskupa Walentego Dymka oraz Browarnej.

- Kolejne miejsce to utworzenie pasa na skrzyżowaniu ulic Roosevelta, Libelta i Poznańskiej - mówi Dorota Wesołowska, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu. - Jest to związane ze zmianą organizacji ruchu, tak aby autobusy mogły przejechać "na wprost" z pasa przeznaczonego dla prawoskrętów.
Jednak zapotrzebowanie na buspasy w Poznaniu jest większe. Zarząd Transportu Miejskiego rozważa kilka koncepcji, zwłaszcza w ramach Euro 2012. Jednym z takich miejsc jest ulica Bukowska, gdzie możliwości są jednak ograniczone, zwłaszcza że jego wyznaczenie pasa odbyłoby się kosztem kierowców.

- Zmiany potrzebne byłyby także na ulicy Solnej, bo choć buspas tam już jest, to autobusy z niego rzadko korzystają - mówi Zbigniew Rusak, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Poprowadzenie pasem do samego skrzyżowania z aleją Niepodległości. Aby był całkowicie bezpieczny, trzeba byłoby też wyposażyć autobusy w nadajniki, dzięki którym kierowca otrzymywałby wcześniej sygnał o nadjeżdżających pojazdach.
Kolejne miejsce dla buspasu byłoby trudne do wykonania.

- Zastanawialiśmy się, czy autobus mógłby pojechać pod prąd ulicą Mostową - mówi Rusak. - Wiązałoby się to jednak między innymi z likwidacją kilkudziesięciu miejsc parkingowych. Słabym punktem jest też przewężenie przy placu Bernardyńskim.

Ale już od kolejnej koncepcji ZTM się nie odżegnuje. Chodzi o wyznaczenie nie tyle buspasa, ile specjalnej śluzy, która znajdowałaby się na skrzyżowaniu ulic Dąbrowskiego, Żeromskiego i Przybyszewskiego. W ten sposób autobusy MPK mogłyby bezkolizyjnie wyjeżdżać z pętli na Ogrodach.
Jedno jest pewne, miasto nie stawia na rozwój pasów autobusowo-tramwajowych, które ich zdaniem dublowałyby się i są znacznie bardziej kosztowne.
- Budowa takiego pasa w jedną stronę jest o 1,2 miliona złotych droższa za każdy kilometr od torowiska - tłumaczy dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

polecane: FLESZ: Podział Mandatów po wyborach parlamentarnych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

j
jack

Wyrażam sprzeciw wobec coraz powszechniejszego używania zlepków typu "buspas". Toż tak tworzy się wyrazy po rosyjsku! Po polsku powinno być "pas autobusowy"! Redaktorzy powinni pamiętać, żeby używać poprawnego języka!

a
abc

A gdyby tak obrócić kierunek jazdy na ulicy Grobla na odcinku od Wierzbowej do Mostowej?
(Grobla jest pusta na tym odcinku i nie ma znaczenia)

Dało by to taki efekt, że na Mostowej by się zmniejszyły korki, a ul. Wierzbowa by odrobinę odżyła, jak odżyła Mostowa, gdy stała się jednokierunkową.

Podstawową jednak zaletą by był łatwiejszy przejazd z Mostu Św. Rocha w okolice Starego Rynku - obecnie wszystko psuje i generuje korki prawoskręt z Wierzbowej w Mostową.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3