Kolejne zmiany w mandatach już od 17 września. Nie będzie kasowania punktów karnych kursami. Co jeszcze się zmieni?

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Od początku roku obowiązują nowe, wyższe mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości. Teraz w życie wchodzą przepisy zaostrzające kary dla recydywistów i znoszące zmniejszanie punktów karnych dodatkowymi szkoleniami. Nowe przepisy dotyczące kar będą dotkliwe zwłaszcza dla tych, którzy świadomie łamią przepisy i stwarzają zagrożenie na drodze. Zobacz, co się zmienia od 17 września --->
Od początku roku obowiązują nowe, wyższe mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości. Teraz w życie wchodzą przepisy zaostrzające kary dla recydywistów i znoszące zmniejszanie punktów karnych dodatkowymi szkoleniami. Nowe przepisy dotyczące kar będą dotkliwe zwłaszcza dla tych, którzy świadomie łamią przepisy i stwarzają zagrożenie na drodze. Zobacz, co się zmienia od 17 września --->Jacek Smarz/zdjęcie ilustracyjne
Od początku roku obowiązują nowe, wyższe mandaty za przekroczenie dozwolonej prędkości. Teraz w życie wchodzą przepisy zaostrzające kary dla recydywistów i znoszące zmniejszanie punktów karnych dodatkowymi szkoleniami. Nowe przepisy dotyczące kar będą dotkliwe zwłaszcza dla tych, którzy świadomie łamią przepisy i stwarzają zagrożenie na drodze.

Punkty karne, naliczane razem z każdym mandatem, będą kasowane dopiero po dwóch latach. Znika możliwość zmniejszenia ich liczby o 6 poprzez szkolenia organizowane przez Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego. Do momentu likwidacji szkoleń, chętnych na tego typu formę dokształcenia nie brakowało.

Każdy kierowca może mieć maksymalnie 24 punkty karne na swoim koncie. Po przekroczeniu tej liczby prawo jazdy zostaje zabrane, a kierowca zostaje skierowany na egzamin sprawdzający kwalifikacje oraz badania psychologiczne. W praktyce jest on przeprowadzany jak pełnoprawny egzamin na prawo jazdy, którego niezdanie skutkuje stałym cofnięciem uprawnień do kierowania pojazdem.

– Do likwidacji kursów przymierzano się już jakiś czas temu. Uważam, że jest to słuszna decyzja, ponieważ trzeba ponieść karę za to, co się zrobiło. Dodatkowo było to dość nierówne traktowanie kierowców, ponieważ kto miał pieniądze, ten punkty karne sobie niwelował

– uważa Przemysław Piotrowski, przewodniczący Okręgowej Komisji Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego w Poznaniu.

Co jeszcze zmienia się dla kierowców od 17 września? Sprawdź:

Podwójne kwoty mandatów dla recydywistów

Kolejną zmianą, jaką przynoszą nowe przepisy, są podwójne stawki mandatów dla tak zwanych recydywistów. Mianem takim określane są w tym przypadku osoby, które w ciągu 2 lat od ostatniego wykroczenia popełnią je drugi raz. W przypadku ponownego przekroczenia dozwolonej prędkości o 31 kilometrów na godzinę, mandat zamiast 800 złotych i 9 punktów karnych, wyniesie 1600 złotych i 10 punktów karnych.

Najwyższy mandat, w przypadku ponownego przekroczenia dozwolonej prędkości o 71 kilometrów na godzinę i więcej, będzie wynosił 2500 złotych i 15 punktów karnych. W warunkach recydywy jego wysokość to aż 5000 złotych kary. Punkty karne pozostaną na podobnym poziomie. W praktyce oznacza to, że dwukrotne, znaczne przekroczenie dozwolonej prędkości, wiąże się nie tylko z dotkliwą karą pieniężną, ale także utratą prawa jazdy i skierowaniem na ponowny egzamin.

Wyższe stawki niektórych mandatów

Podwojona stawka mandatu, w przypadku recydywy, nie dotyczy jedynie przekroczenia dozwolonej prędkości. Taryfikator przewiduje taką karę również dla kierowców, którzy nie ustąpili pierwszeństwa pieszemu, wyprzedzali w miejscach niedozwolonych czy spowodowali zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, gdzie poszkodowany jest pieszy, rowerzysta itp.

Najsurowiej karane będzie wjeżdżanie na przejazdy kolejowe przy opuszczonych szlabanach bądź w trakcie ich podnoszenia lub opuszczania. Podwójna kwota mandatu wyniesie 4000 złotych. Taka sama wysokość kary dotyczy wjazdu na czerwonym świetle lub jeżeli po drugiej stronie nie ma miejsca do kontynuowania jazdy. Najwyższy mandat, w kwocie 5000 złotych, dotyczyć będzie prowadzenia pojazdu w stanie po spożyciu alkoholu (od 0,2 do 0,5 promila) lub innego, podobnie działającego środka.

Nowy taryfikator już przynosi efekty

Według danych Ministerstwa Infrastruktury liczba ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych spadła o ponad 12 proc., porównując pierwsze siedem miesięcy tego roku do analogicznego okresu roku 2021. Do tej pory liczba zabitych na polskich drogach utrzymywała się na poziomie około 3000 osób rocznie i to się nie zmieniało.

– Urealnienie grzywien spowodowało spadek tej liczby. W tej chwili jest szansa, aby spadła ona poniżej 2000 osób rocznie

– prognozuje Łukasz Zboralski, redaktor naczelny portalu brd24.pl. Jak podkreśla, liczby te nie zmieniały się, nie licząc okresów lockdownów, od 2016 roku.

W jego opinii, tego symptomu poprawy bezpieczeństwa nie da się wytłumaczyć inaczej niż zmianą przepisów, także w kontekście zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych przy przejściach przez jezdnię. - Wcześniejszy spadek ofiar śmiertelnych wynikał z poprawy stanu infrastruktury drogowej. Teraz nagle nie zbudowaliśmy nie wiadomo ile kilometrów dróg. Rosnące ceny paliw także nie miały aż tak istotnego wpływu – podkreśla ekspert.

Surowsze kary poprawiają bezpieczeństwo?

Dotychczas kary dla osób łamiących przepisy ruchu drogowego, w porównaniu z przeciętnym wynagrodzeniem, były wręcz śmiesznie niskie. Zdaniem eksperta była to poważna luka w zwiększaniu bezpieczeństwa na polskich drogach.

– Nadzór nie będzie działał, jeśli nie będzie wysokich kar i wykrywalności. Oczywiście nie jesteśmy w stanie ustawić wszędzie policjantów z radarami. Dlatego powinniśmy mocno inwestować w automatyczne systemy nadzoru takie jak fotoradary, odcinkowe pomiary prędkości czy fotopułapki na przejazdach kolejowych

– dodaje Łukasz Zboralski.

Zdaniem Przemysława Piotrowskiego innym sposobem na adekwatność kar jest uzależnienie wysokości mandatów od dochodów sprawcy. – W ten sposób kara będzie dotkliwa nie tylko dla przeciętnego Kowalskiego, ale także dla tych, których stać na zapłacenie nawet kilkutysięcznych mandatów – podkreśla przewodniczący komisji bezpieczeństwa ruchu drogowego.

System taki mógłby się opierać, na przykład, na danych z deklaracji podatkowych. Już teraz urząd skarbowy ściąga należności za niezapłacone mandaty.

– Oczywiście system taki musiałby funkcjonować tak, aby chronić dane osobowe, dlatego wtedy o wysokości kary musiałby decydować odpowiednio wykwalifikowany urzędnik

– dodaje Przemysław Piotrowski.

Ekspert wskazuje także na inne istotne czynniki wpływające na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Z jednej strony piesi muszą być dobrze wyedukowani i świadomi zagrożenia, jakim jest wtargnięcie przed pojazd, którego kierowca nie ma szans zauważyć pieszego np. ze względu na pojawienie się przeszkody ograniczającej widoczność.

Z drugiej strony, wciąż zdarzają się sytuacje sztucznego ograniczania prędkości w miejscach, gdzie jest małe ryzyko wystąpienia niebezpiecznej sytuacji.

– Są miejsca, gdzie dozwolona prędkość jest ograniczona, mimo bezpiecznej infrastruktury drogowej, gdzie drogi dla pojazdów, pieszych i rowerów są od siebie odseparowane i takie drastyczne ograniczenia nie koniecznie są potrzebne. Powoduje to sytuacje, w których kierowca widząc takie nieuzasadnione ograniczenia sam decyduje się na świadome łamanie przepisów nawet w miejscach, gdzie określenie tych ograniczeń jest w pełni uzasadnione. Takie sytuacje niestety bardzo często kończą się tragicznie

– podsumowuje Przemysław Piotrowski.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Używane samochody i do tego jeszcze w miarę bezawaryjne są poszukiwane przez kierowców. Wielu chciałoby kupić samochód z drugiej ręki prawie jak nowy i do tego najmniej awaryjny. Nie jest to łatwe. Warto podeprzeć się wiedzą fachową korzystając chociażby z rankingów awaryjności przygotowywanych przez ADAC. Zobaczcie, które miejskie samochody są najmniej awaryjne.Czytaj dalej. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Te używane samochody można śmiało kupować. Są najmniej awary...

Zakup samochodu używanego to spore wyzwanie. Wybierając auto dla siebie musimy zwrócić uwagę na wiele detali. W takiej sytuacji łatwo o błąd, a czyha na nas sporo pułapek. Sprawdź, jakie błędy popełniamy najczęściej podczas zakupu samochodu. Na co warto zwrócić uwagę wybierając auto dla siebie?Przejdź do galerii --->

Takie błędy popełniamy najczęściej podczas zakupu samochodu....

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie