Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Komunikacja powinna być tania dla wszystkich, a nie darmowa dla wybranych [KOMENTARZ]

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Trudno powiedzieć na czym polega deal prezydenta Jacka Jaśkowiaka z jego zastępcą Tomaszem Lewandowskim. Jedno jest pewne – zamiast socjalnej propozycji darmowej komunikacji dla ubogich postulowanej przez prezydenta, będą darmowe przejazdy dla uczniów podstawówek, gimnazjów i innych szkół (nie dotyczy ponadpodstawowych). W ten sposób Lewica postawiła na swoim, choć będzie to rozwiązanie w nieco okrojonej wersji.

Zobacz komentowany artykuł: Poznań: PO dogadała się z Lewicą. Będzie bezpłatna komunikacja dla uczniów

Budżet miasta ma ono kosztować około 2,5 mln zł rocznie, bo tyle teoretycznie pieniędzy nie wpłynie ze sprzedaży biletów. Myślę, że ta strata jest przeszacowana. Wielu z tych uczniów z komunikacji korzysta sporadycznie, bo do szkoły chodzą pieszo, a zajęcia dodatkowe też często mają na osiedlu. To rozwiązanie pod publiczkę. Jednak z punktu widzenia zachowania trwałości koalicji w Radzie Miasta można powiedzieć, że wilk jest syty i owca cała.

Należy się spodziewać, że im bliżej wyborów samorządowych, tym więcej będzie się pojawiać populistycznych pomysłów. Platforma głosem swojego szefa Grzegorza Schetyny stanęła do licytacji z PiS-em, proponując darmową komunikację, przynajmniej w centrach miast. Nie byłam, nie jestem i nie będę zwolenniczką bezpłatnych przejazdów. Uważam, że to co dostaje się za free wiele osób nie szanuje.

Od lat postuluję tanią komunikacja dla wszystkich, bo to zachęca do korzystania z niej (przykładem wzrost popularności przejazdów na tPortmonetce). Atrakcyjne cenowo są bilety semestralne dla uczniów i studentów (wypada po 1,20-1,30 zł za dzień). Wystarczy popracować nad dobrą (niższą) ceną sieciówki dla „dorosłych” pasażerów, a z pewnością ich przybędzie.

Radni muszą zdecydować czy lepiej coraz więcej dopłacać do komunikacji, czy też lepiej inwestować w nią, rozbudowując trasy tramwajowe, kupując nowy tabor, zwiększając częstotliwość kursowania autobusów i tramwajów, poprawiając komunikację na osiedlach peryferyjnych. ”Kupowanie” głosów przed wyborami to doraźny zysk, który w przyszłości może przynieść miastu stratę.

Zobacz te: Magazyn informacyjny "Info z Polski"

POLECAMY:

Największa tajemnica Pestki

Studniówki 2018 [ZDJĘCIA]

Stary Poznań na zdjęciach!

Sprawdź, czy jesteś bystry [QUIZ]

Wszystko o Lechu Poznań [NEWSY, TRANSFERY]

Quizy gwarowe, które pokochaliście [SPRAWDŹ SIĘ]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski